Utan att lägga nån större tid på det, skulle du kunna höfta till med kostnadsfördelning på bilägandet över en bils livslängd? Privatperson, från ny bil till skroten. Typisk svensk med 1100 mil/år och livslängd på typ 16 år eller vad det nu är i snitt.
Typ:
Inköp/värdeminskning
Finansieringskostnad
Service / underhåll etc.
Bränsle
Försäkring
Eller enklare, hur stor del är inköpspriset av totala kostnaden generellt?
Vet att det skiljer mycket mellan olika bilar. Men mellan tummen och pekfingret
Nja inte så lätt eftersom det kommer att bero på typen av bil (t ex stor/liten), drivmedel, ska man räkna framåt eller bakåt i tiden (mycket bilkostnader har ju förändrats på senare tid) Hur mycket jobb lejer man bort, framför allt på en äldre bil, gör man däcksskiften själv osv. Hur man ska tänka omkring inflation/nuvärde eftersom det rör sig om 16 års horisont osv. Gjorde en grov kalkyl på ett par bilar.
För en typisk mellanstor familjebil som körs lite längre 1500mil/år och körs på bensin så skulle jag höfta till med att värdeminskningen står för 1/3, bränsle 1/3 del och resten 1/3 av alla kostnader.
På en familje-elbil lär det nog bli ungefär 55% värdeminskning, 10% drivmedel (en del laddas längs vägen) och 35% på övrigt av alla kostnader.
För en småbil så är det nog lite färre mil, lite mindre värdeminskning (30%) och lite mindre bränsle (30%) och lite mer på övriga delar (40%).
Tack
Det liknar min förra bil som jag körde tills den inte hade nån värdeminskning kvar i princip.
Bensin, drog lite mer än andra i samma storlek då jag hade större motor och kanske var lite tung i foten.
Värdeminskning och bensinkostnad för 1000 mil/år var lika stora. Övriga kostnader tillsammans var aningen lägre … men inte långt ifrån 1/3 av totalen.
Visst sitter man bra i en VOLVO men småkrafset givare, elprylar, AC mm i europeiska bilar som VOLVO trasslar allt som ofta med åren. Jag kör numera äldre LEXUS bilar. En klart bättre klass av tillförlitlighet och kvalitet än bilarna du nämner anser jag och går både bekvämt och tyst. Ex en LEXUS RX450H hybrid SUV . Eller en GS450H om du nöjer dig med TESLA M3 storlek och modest bagageutrymme, Inte speciellt törstiga.
Lexus kan jag också rekommendera. Hade en ct200h som rullat 14000 mil när jag sålde den. Under mina 12 000 mil bytte jag bara en glödlampa utöver ordinarie service. Inga bromsbelägg eller liknande alltså. En Auris eller Prius lär fixa det lika galant, är väl mest att Lexus är en trevligare förpackning. Dock är hybriderna dyra då fler insett att de är snåla och driftsäkra.
Dieselbilar fortsatt eftertraktade på begmarknaden trots stigande drivmedelspriser. Troligtvis för sin jämna låga förbrukning jämfört mot bensinbilar är min egna spaning.
Bensinpriset och dieselpriset åker verkligen jojo. Nu väldigt liten skillnad på bensin och diesel i pris. I skrivande stund 22,28 kr mot 23,81 kr för diesel. Alltså större fördel för dieseldriven bil med sin lägre förbrukning.
Jag har en Audi A6 2015 års model som jag kan tänka mig att sälja för ett snitt mellan “vi köper din bil” och blockets priser vilket blir ca 150’000 kr.
Euro 6 (med AdBlue, brukar köpa 2 st 10 litersdunkar åt gången och de räcker ca 1 år, kostar ca 200 kr st).
Drar ca 0,45-0,60 liter diesel per mil beroende på väder etc.
Svart med dragkrok.
Har haft den i 4 år och endast en användare före mig.
Väldigt bra konfort och kvalitetsskänsla.
Skicka privat meddelande om intresse finns.
Bor i Höllviken.
Blev inte direkt klokare. Är gas och bensin jämförbart i pris per mil? Är det säkert med gas bilar? Får sån dålig känsla att hela bilen ska sprängas ifall man krockar, haha. Finns det en anledning varför gas bilar inte syns så ofta? Få tankstationer kanske?
Har ju varit snack om att man måste blottlägga gasflaskor vid besiktning. På vissa bilar behöver verkstad göra det. Dock osäker på vilka modeller och vad läget är idag. Någon kanske vet?
Googla. Problem med vissa gasbilar. Tankar som är uselt lackade och rostar . Svindyra “udda” reservdelar. Dyrt att besiktiga dom. Jag skulle inte köpa en sån.