Köpa loss leasingbil utan att bli lurad

Hej,

Jag är i en leasinghärva och behöver lite vägledning från det kollektiva :-).

Det är så att jag har haft en leasingbil under en kontraktsperiod (3 år) varefter det sedan av olika anledningar fått ticka på under en tid till.

Nu vill jag göra något åt situationen och köpa loss bilen. Jag har kontakt med den välkända bilfirman.

De har kommit fram till ett restvärde på bilen som är 125,000 kronor. Men i ett första skede ville de ta tillbaka bilen och sälja den till mig till marknadsvärde “med rabatt” vilket är ungefär 250,000 kronor. De påstår att jag “får skatteverket på mig” om de säljer bilen till mig till restvärdet.

Jag har väldigt lite erfarenhet kring denna situation, och skulle väldigt mycket uppskatta lite vägledning och råd.

Hur ska jag gå tillväga, kan jag begära att få köpa loss bilen till restvärdet?

Mvh,

1 gillning

Köpte loss min leasing bil och jag resonerade som så att så länge den va billigare än motsvarande på blocket så va jag nöjd… bilen skulle typ kosta 220 på blocket, fick köpa den för 180 :tipping_hand_man:t2: så jag va nöjd.

Just de. Köpte loss den med 3 månader kvar på leasingen men den bröts tidigare då också så jag sparade 3 inbetalningar på leasingen med. Så jag va nöjd.

Så är väl min reflektion, så länge du är nöjd med priset så kanske det inte spelar någon roll kring om de köper tillbaka eller inte

Tack. Men jag är lite konfunderad kring vad restvärdet egentligen har för betydelse. Trodde det var vad utköpspriset/kostnaden baserades på.

Dom har ju inte fel direkt, då att köpa bilen till undervärde är en förmån och ska därmed förmånsbeskattas.

Däremot kan de ju inte resonera som så att du ska då ge dem pengarna istället. Förmånsbeskattningen är ju till och med billigare.

Reglerna har skärpt ang hur man värderar, men det finns företag som jobbar med det här. Ring kvd och ring aften, någon kommer hjälpa dig.

1 gillning

Hmm hur menar de då?
Du är väl inte anställd av bilfirman… svårt att se att Skatteverket skulle ropa förmån för att bilfirman gör en dålig affär/du gör en bra affär.

Är det privatleasing/företagsleasing?

Exakt så tänker jag också. Det är privatleasing.

Det jag är mest fundersam kring är just restvärdet (vilket de själva sagt är 125k). Är det vad jag får köpa loss bilen för, eller bara nåt hittepå?

Står det något i avtalet om att du får köpa loss bilen och till vilket pris. Annars är det väl bara ett hitte-på-värde som gjort att du fått ett högre månadspris på leasingen. Sedan vill dom tjäna pengar en gång till på bilen och då tar dom betalt det dom kan få. Skatteverk-snacket känns bara som ett svepskäl, det är ju inte företagsleasing.

2 gillningar

Privatleasing är en operationell leasingform vilket innebär att det är leasingbolaget eller bilfirman som stått för risken. Det är då inte självklart att du skulle få köpa bilen till något annat än marknadsvärde.

Om det trots allt är någon annan leasingform där du stått risk för värdeminskningen verkar det inte tydligt kommunicerat. Hur ser leasingavtalet ut? Vad framgår där?

Bilhandlaren får antagligen köpa tillbaka bilen från leasingbolaget för restvärdet och sedan är det en affär mellan dig och handlaren vad de anser är ett rimligt pris. Du har ju fått lite trumf på handen nu när de har berättat hur stor skuld som finns kvar på bilen. Så rent krasst är allt under blocket/marknadsvärde något som är positivt för dig. Sen hur lite vinst handlaren tar beror på hur bra du är på att förhandla.
Jag har lämnat tillbaka en leasingbil i förskott, men då fick jag täcka upp för handlarens kostnader så att de ansåg att de gjorde en tillräckligt stor vinst vid försäljningen.

1 gillning

Välkommen till forumet @arcile. :slight_smile:

@Skogstomten - har du något generellt inspel?

Jag hade som vanligt snarare räknat på någon slags TCO (totalkostnad) för bilen jämfört med ett alternativ. Kommer faktiskt ett avsnitt på temat imorgon (1 maj) i form av 411.

1 gillning

Restvärde=restskuld och vad bilfirman vill sälja bilen för är helt olika saker och en ren affärsuppgörelse (utan Skatteverkets åsikter.)

Säga att du har ett hus som du hyrt under 3år. Säg att husägaren har kvar ett bostadslån på 3 miljoner efter amorteringar denne gjort med hjälp av hyran. Säg att marknadsvärdet på huset nu är 5 miljoner. Du som hyresgästen frågar nu vad du kan tänkas få köpa huset för. Varför ska du förvänta/tänka att du ska få köpa den för något annat än marknadsvärdet?

=Bilhandlare lever på att göra bilaffärer med vinst. Varför ska de sälja en bil till någon under marknadsvärdet?

4 gillningar

Är det normalt att det diffar så mycket? Här är ju restskulden ca 50% av marknadsvärdet. Då har man väl betalat av bilen ner till restskuldsvärdet när avtalet löper ut? Alltså alldeles för dyr månadsbetalning?

Beror antagligen på att du som leasingtagare inte äger bilen, utan leasingbolaget tar ”hela risken” att stå med bilen och äga den när avtalet löpt ut. Tänk alla Kinesiska MG som nu står hos bilhandlarna där avtal gått ut. För stort restvärde där för bilar som inte går att sälja, hade inte varit bra.