Tvist utköp leasingbil

Jag köpte ut min leasingbil en RenaultZoe för 160 000 kr då leasingperioden gick ut.

I veckan fick jag en faktura på 8200 kr som bilhandlaren menar är tillägg för restvärdet som är 168 000. Jag har ju ett köpekontrakt som anger 160 000 kr, är det då möjligt för bilhandlaren att kräva ytterligare 8200 kr i betalning.

Till saken hör också att säljaren inte mämnt något alls om detta tillägg. Jag skulle aldrig köpt bilen för 168 000 kr.

1 gillning

Vad anger det köpekontrakt ni båda skrivit på? Står det angett att du köper bilen för 160.000 kr? Eller framgår det någonstans att du skall lösa ut bilen till aktuellt restvärde?

Är det enligt leasingavtalet du ska betala eftersom restvärdet var lägre än det antogs i det avtalet?

Ja det stämmer att i köpekontraktet anges 160000 kronor. Det finns inte något nämnt i kontraktet, som upprättats av Wasa Kredit, om restvärde etc.

Då bestrider du fakturan och så kan bilhandlaren köra upp den på valfritt ställe.

4 gillningar

Leasing av bilar verkar vara en kavalkad av huvudvärk som avlöser varandra. Finns det egentligen någon vettig anledning till att leasa istället för att köpa, såvida man inte är någon som behöver en målvakt för att slippa få bilen beslagtagen av kronofogden?

1 gillning

Räcker med att du kör bilen så kan de ta den.
Du behöver inte äga den.

Jag köpte bilen samtidigt som leasingavtalet gick ut och det gjordes ett nytt köpekontrakt. Jag tänker därför att köpekontraktet gjordes helt fristående från leasingavtalet.

Jag gissar på att man från bilfirman missade att man sålde bilen för billigt och nu vill ”någon” ha in resterande pengar upp till restvärdet

Tack det behövde jag höra😂 Jo det är precis vad jag tänkt också

1 gillning

Kronofogden beslagtar inte leasade bilar, åtminstone inte fram tills för ett år sedan. Så om inget ändrats sedan dess är det fritt fram att framföra en sådan.

1 gillning

Nja, tror att KFM gå på besittningen av bilen och utreder eventuella ägaranspråk senare.