Hjälp att tolka ett leasingavtal

Hej på er!

Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på att tolka avtal🙂

Kort bakgrund…

Beställde en XC40 Recharge i mars 2022. Planerad leverans var i september/oktober - men efter diverse förseningar från Volvo verkar bilen levereras i Januari. Här om veckan fick jag ett mail från Volvo där jag informerades om att månadsavgiften har ökat med 20%. Förstår att de påverkas av Stibor, men känns SÅ frustrerande att de höjer avgiften så pass mycket under leveranstiden…

Månadsavgiften var satt till X kronor när jag signade. I avtalet står det “den finansiella hyran kan vid leveransdagen avvika från ovanstående hyra beroende på ränteutvecklingen” - vilket jag är införstådd i. Dock trodde jag aldrig det var möjligt med en 20% ökning under leveranstiden på grund av det som står i leveransvillkoren som är en del av avtalet. Trodde det handlade om några få procent.

I leveransvillkoren står det följande om prisändringar:

1. Om skatter, tullar eller offentliga avgifter höjs efter avtalets tecknande och höjningen påverkar det avtalade priset ska köparen betala ett pristillägg om detta överstiger 1000kr. Om höjningen överstiger 4% av det avtalade priset har köparen rätt att utan kostnad frånträda avtalet.

2. Vid en prishöjning av någon annan orsak som ligger utanför säljarens kontroll och som inträffar mer än 4 månader efter att avtalet ingåtts, har köparen rätt att frånträda avtalet utan extra kostnad om priset överstiger 2% av det avtalade priset.

Jag tolkar det som att priset kan komma att höjas vid leverans beroende på ränteutvecklingen, men att jag har rätt att frånträda avtalet om höjningen överstiger 2-4%.

Stibor är väll en offentlig kostnad (offentlig ekonomi) om jag inte är helt ute och cyklar och bör gälla punkt 1. Annars tillämpas väll punkt 2 då Volvo inte kan påverka eller kunnat förutse stibors höjning.

Jag vill gärna avbryta avtalet om möjligt. Annars ta bilen men att priset max får höjas med 2-4% vid leverans. Någon som har koll på detta?:slightly_smiling_face:

Vad säger Volvo när du vill upphäva avtalet?

De säger nej och hänvisar till Stibor…:nerd_face:

Hmm, märkligt…
Vore väldigt intessant att höra mer utförligt hur de kommer runt ovan leveransvillkor… Du har inte fått någon mer förklarande beskrivning?

Tveksam till om 2 är tillämpbar eftersom de kan hävda att räntan är rörlig enligt formuleringen kring “finansiella hyran”. Finns det någon mer detalj kring hur finansiella hyran ska beräknas, t.ex. en formel eller hänvisning till någon räntesats som gällde när avtalet ingicks?

Hur ser annars möjligheten att häva med hänvisning till förseningen? Kommer bilen i januari får du väl du/Volvo 20 000 kr lägre miljöbilspremie också?!

1 gillning

Nej, de trycker bara på Stibor, att det påverkar dem. Vilket jag givetvis förstår men var inte beredd på denna höjning😅 Fine om man har bilen och priserna går upp. Så är det med min nuvarande bil och så är det för alla. Surt bara att det höjs så pass mycket under tiden man väntar på att få den levererad.

Inga hänvisningar eller formler i avtalet. Gällande leveransförseningar så står det inget datum i avtalet, men har ett mail på att den initialt skulle levereras sep-okt. Bonusen har jag också i skrift att den är garanterad även om bilen blir försenad till efter sänkningen. Något positivt.

Leveranstid och leveransförsening (kopierat från avtalet)

A. Beräknad leveransdag ska normalt anges på köpeavtalet. Leveransdag för en ny bil som ska
tillverkas är avhängigt av vid var tid gällande ledtider hos tillverkaren, vilket kan innebära att beräknad leveransdag inte kan anges. Har en leveransdag inte avtalats levereras bilen inom skälig tid, normalt två veckor för en begagnad bil och tolv veckor för en ny bil och 16 veckor för en ny specialleverans från den dag då köparen undertecknade köpeavtalet. (Specialleverans är en bil som tillverkas enligt köparens anvisningar).

B. Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument - vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas - får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta.

C. Konsumenten kan i stället ge säljföretaget en bestämd tilläggstid för leveransen, minst fyra veckor. Konsumenten får häva köpet om bilen inte avlämnas inom tilläggstiden. Har konsumenten uppmanat säljföretaget att leverera får konsumenten alltid häva köpet om bilen inte avlämnas inom en skälig tid därefter, normalt fyra veckor.

Prova att häv med hänvisning till mer än 16 veckors leveranstid (A) och att du till följd av det varit tvungen att hitta en annan lösning på ditt bilbehov (B) och därför inte har behov av bilen.

Begär att få ta del av underlaget för kostnadsökningen. Kanske inte bara beror på STIBOR, om nu inte ökad räntekostnad är skäl nog för att häva svtalet.

Hej. Jag jobbar som konsumentrådgivare och hjälper numera nästan dagligen konsumenter som är i liknande sits som du. Jag har själv ett ärende hos ARN med liknande fråga.

De formuleringarna du har klistrat in från avtalet avser inte finansieringen av bilen, utan kostnaden för bilen. Det handlar alltså om det kostar mer än beräknat/avtalat för att du ska få hem bilen. Exempelvis kan tullar förändras och röra sig vilket skulle kunna ge ett högre pris.

Ökade upplåningskostnader är en annan sak och är kopplat till finansieringen av bilen. Det finns sannolikt skrivelser i avtalet om det också och då är det de som styr.

Tyvärr är det avtalslagen som gäller vid leasing eftersom det är en form av hyra och konsumentskyddet är dåligt. Utslagen från ARN blir dessutom svåra att applicera generellt eftersom avtalen ser olika ut.

7 gillningar

Tack för svar. Grejen är den att det knappt finns någon information/ klausuler i avtalet. Detta är det enda relevanta i hela avtalet som avser priset (bytt ut lite avgifter mot X). Bifogar en bild på leveransvillkoren. Det är den bilaga som fanns vid påskrift.

Finansieringsinformation Volvo Inclusive Privatleasing
Antal månader 36
Periodicitet Månad
Årlig körsträcka km Överenskommen 10000
Exkl moms Inkl moms Netto vid nuv momsregler*
Övermilskostnad (kr/km) exkl moms 0,80 1,00
Insättningsvärde brutto X
Första förhöjd hyra, bet. vid leverans 0
Insättningsvärde netto X
Leasing hyra/månad X
Försäkringsinformation
Enl. sep. offert X
Total periodkostnad X
Första förhöjd hyra
Att betala vid leverans 0

• Gäller personbil med 50% avlyftbar moms avseende momspliktiga näringsidkare
    Den finansiella hyran kan vid leveransdagen avvika från ovan hyra beroende av ränteutvecklingen.

Kan tillägga att vi båda signade så det är en beställning = går inte att avbryta avtalet på grund av ånger. Det är jag med på. Ni får nog öppna bilden i en ny flik, blev lite suddig🙂

Kruxet är att jag verkligen vill ha bilen, men absolut inte till 20% högre pris än avtalat.

Tyvärr lite svårt att läsa. Men jag har sett flera avtal som verkar sakna skrivelser om höjda räntor. Jag tycker gott du kan höra av dig till leasingbolaget/banken och fråga var i avtalet det står att de får höja priset efter räntan. De ska kunna visa var det står rimligtvis.

Kan de inte det, eller om du inte blir nöjd med svaret, så kan du ta saken till Allmänna reklamationsnämnden så får de titta på frågan.

Jag tycker det ser ut som att även avtalstexten du klippt in verkar ha att göra med kostnaden för bilen, inte finansieringen av den. På samma sätt som @Gabbe90 påpekat tidigare i tråden.

Har du inget avtal för själva leasingen?

Där står det ju att hyran påverkas av räntan?

Och räntan har höjts. Du får väl be att de visar hur de beräknat prishöjningen. Att de har en höjd finansieringskostnad. Gör de det känns det nog svårt att bryta.

Om bilen kostar 500 tkr och du kunde leasa den för 4000 kr per månad blir en 2%-ig höjning av räntan 833 kr per månad. Sen kunde ju ingen tro att vi skulle ha sådan ränteutveckling men det är ju en annan sak…

1 gillning

Precis, det är jag med på.

Det jag inte kan tyda i avtalet är att det också finns en skrivelse som säger att köparen kan välja att avbryta avtalet om priset ökar med 2-4% (beroende på skrivelse).

Det står att de har rätt att höja avgiften beroende på ränteutvecklingen, men längre ner stod det ju också att man kan avstå köp om priset höjs med en viss summa.

Själv förstår jag inte hur man ska tolka det, och volvo är inte heller speciellt hjälpsamma.

Jag tänker att det avser bilens pris, inte vald finansieringslösning.

Så hade bilens pris höjts med 2-4% hade du kunnat avbryta. Men nu beror inte din prishöjning på produktens pris utan på höjd finansieringskostnad.

2 gillningar

Som konsument (ej avtal tecknat av företag, ex. ett AB… ) har man rätt att frånträda avtalet enligt punkt 6. D. Eller…?

.

Verkar så, men i det här fallet är det inte bilen som blivit dyrare (vad som framkommit), bara finansieringen.