Casha eller ta billån (Volvo finans) för att ta del av rabatt?

Vi hade tänkt köpa en begagnad volvo bil kontant, men säljaren föreslog då ett erbjudande där man lånar lägsta belopp på 50 000 kr mot en % rörlig ränta, som läggs upp för 12 månander, men som kan lösas efter 6 månader. Gör man det så får man:

• vinterdäck för halvapriset (icke-volvo) för ca7500 kr
  • 10% rabatt på service avtalet (bundet i 36 mån)
  • samt 6 månaders gratis bilförsäkring (som minst är bundet 1 år)

Mellan tummen och pekfingret tänker jag att besparingarna är ca 10-13 000 kr (jämfört med att gå och och köpa/teckna avtal själv). Jag tror inte/hoppas verkligen inte att man skulle landa i en ränta de kommande månaderna som skulle motsvara +10 000 kr, så att det blir en +/-0 deal.

Men jag ogillar tanken med en rörlig ränta, speciellt i dessa tider. (Sedan vi tittade på på bilen för en vecka sedan steg räntan från 5 till 6%) och som sagt var vi inställda på att betala kontant.

Vad säger det kloka forumet? Är det en no-brainer? Oroar jag mig i onödan? Hur hade ni gjort?

2 gillningar

Matematiskt går det ihop och låter som en bra deal, men personligen gillar jag inte den typen av lån så.

Hade nog singlat slant faktiskt (helst framför försäljaren ) :rofl:

4 gillningar

Tycker att logiken hänger ihop - bilhandlarna får provision på lånen och kan därför ge dig en bättre deal om du lånar. Det är ju också en av anledningarna till att privatleasing funkat så bra i lågräntemiljöer: Volvo Finans finansierar bilen nästan gratis, din bilhandlare vet att du kommer tillbaka om 3 år för att ge dem en bil de kan sälja och kan sälja på dig en ny bil.

Jag tycker därför dealen är rimlig och hade nog själv tackat ja. Även 10% årsränta på 50 000 kr är “bara” 2500 kr på ett halvår så ser risken som obefintlig att räntekostnaden drar iväg… Tänk dock på eventuella “uppläggningsavgifter” och “aviavgifter” i din kalkyl, samt att om du t.ex. ska förhandla bolån kommer ha en ytterligare skuld.

(Räntan är också avdragsgill, så 30% av kostnaden hanteras likt bolån).

Tillägg: Kolla bara så att inte bilhandlaren blåser dig med något finstilt framförallt kring försäkring och serviceavtal så att du får en deal där som faktisk är värd något. Finns en anledning till att hårdkrängande säljare i alla branscher kallas “bilhandlare” :upside_down_face:

1 gillning

Som sagt är jag ju heller inget fan av den typen av lån. Roligt att du nämner det med singla slant, håller på att sälja lägenhet i utlandet och vi singlade slant om vem utav våra två “favoriter” vi skulle sälja till (tiden vill visa om detta var en bra metod :D)

1 gillning

Däck på fälg antar jag? Vad kostar det om du köper något själv på typ Bythjul?

Hade du skaffat ett serviceavtal annars?

Vad kostar bilförsäkringen? Är det en helförsäkring? Vad kostar den försäkring som du hade valt annars?

Räkna ut vad du skulle ha betalat för dessa tre punkterna om du valde helt själv och jämför mot den siffran. Det är så du vet om du sparar något i verkligheten.

4 gillningar

Tackar för reflektionerna.
Det ligger helt klart ngt i det där med det finstilta, bilsäljaren är en 22åring med rolex och jag ger honom det att han är en bra säljare, men finans har han noll koll på.
När jag bad honom förklara några tal i finansieringsöversikten, så var svaret “det kan jag inte svara på, jag bara matar in information i systemet och får denna översikten”… :rofl:

Antingen är han den slicka bilförsäljaren som spelar “dum”, eller så är han kanske lite “dum”…who knows

1 gillning

Det är just de beräkningarna som vi kikat på och menar att besparingarna är ca 10-13k.

Men det jag inte hunnit göra än är att läsa det finstilta, framförallt kring försäkringen och serviceavtalet…

Försäkringen kostar 670 kr/mån och är en helförsäkring.

50% av gångerna fungerar det varje gång!

1 gillning

Man btukat kunna förhandla till sig det mesta ändå oavsett hur man betalar.
Det beror sig på hur gärna dom vill sälja. Det där påverkar dom imget utan bara lockvaror.

Då hade jag gett honom en chans att leta upp en kollega med fler hjärnceller, eller helt enkelt skippat finansiering med den tydliga motiveringen att du inte köper något som säljaren inte orkar lära sig förklara.

Är den kostnaden verkligen rimlig?

8268 kr per år när genomsnitt kostnaden ligger på 5 000?

https://www.insplanet.com/forsakring/bil/artiklar/bilforsakring-pris-statistik/

Aldrig köpt en begagnad bil där det inte ingår bättre begagnade vinterdäck. Brukar vara steg 1 i förhandlingen.

Nu vet jag inte vad Volvo tar i Service men vi betalar inte mer än 5000 kr/år som ger 500 kr lägre kostnad per år.

Får inte ihop hur du får 13 ksek i besparing?

2 gillningar

De erbjuder inte saker till egen förlust. Inte ens gratis avbetalningsplan är gratis. Är deras övriga erbjudanden så billiga att de är bäst på marknaden? Vilka institutioner är inblandade i lånet? Vilken ränta? Är bilens marknadsvärde faktiskt 50 000?