Vilka kostnader som man inte tänker på tillkommer vid lån till bilköp

Hej, är lite nyfiken på att köpa ny bil. Då menar jag sprillans ny. Är det inte ganska förmånligt att teckna ett lån till bil? Låt säga att man får ett privatlån på 3% över 36 månader, det är ju lägre än sparränta man kan få för närvarande (men förstås förmodligen inte särskilt länge till). Frågor:
Vilka kostnader tillkommer som man inte tänker på utöver ränta och amortering?
Hur funkar ränteavdrag och billån? Något annat man bör tänka på om man står i begrepp att låna till en bil för låt säga 350 000 kr? Någon som har (eller kan göra) en enkel kalkyl över vad månadskostnaden skulle bli de första tre åren och över 10 år?

Uppläggningsavgift och avi ( trots e faktura)
Inga jätte summor men många bäckar små…

1 gillning

En billåneränta på 3 % låter väldigt förmånligt i dagens ränteläge så det är väl bara att gratulera. Om du tecknar lånet via bilhandlaren behöver du lägga 20 % kontant (men det kan man ju också låna till, bara inte som billån).

Pratar vi bara kostnad för finansieringen eller hela driftkostnaden för bilen inkl värdeminskning?

Om det är för finansieringen kan väl långivaren svara på det, gäller det bilinnehavet i stort rekommenderar jag som vanligt M Sveriges kalkyl: Vad kostar bilen? Räkna med M Sverige! - Riksförbundet M Sverige

2 gillningar

Yes, 20% kontant ja. Nä jag tänker bara på finansieringskostnaden egentligen. Har inte fattat riktigt hur man ska tänka om värdeminskningen egentligen mer än att man bränner kanske 50 papp under första färden…
Hade gärna köpt en några år begagnad bil egentligen men då blir det ju helt andra räntor tyvärr. Eller casha; vilket iofs skulle kunna vara ett alternativ, men funderar bara lite på hur hela bilden skulle se ut med ett billån till ny bil :slight_smile:

Jag köpte precis en Tesla Model Y med effektiv ränta på 0.97%, kampanj de kör just nu. Tog då beslutet att ta den över 60 månader för att låsa in den lägre räntan så länge som möjligt.

Kanske kan vara värt att tänka på längden på lånet om du får tag i ett förmånligt erbjudande

Ja 3% låter väldigt bra. Jag köpte begagnad bil i början av juli och billån var på 9% ränta. Så jag sålde av lite fonder och köpte kontant istället.

Är det inte rörlig ränta? Gäller den verkligen över hela perioden? Eller är det en viss ränterabatt man får kanske? Har svårt att greppa exakt hur detta fungerar. Låter ju grymt om man kan låsa in en så låg ränta över 60 månader.

1 gillning

Absolut, som någon annan påpekade är det ju ett vansinnigt bra deal med 0,97% ränta (om inte priset på bilen höjs motsvarande i pris :))

Jo det är rörlig ränta, man har en 5% ränte rabatt från deras vanliga. Så den kan gå ner eller gå upp givetvis men rabatten är kvar. Kan dock inte gå under 0%

Deras priser på bilarna är ”standard” om man nu kan säga det med Tesla som alltid oscillerar i pris. Med 60 månaders avbetalning, 250k restvärde, 20% kontant insats så landar jag på 4950kr/månad.

1 gillning

Okej då hänger jag med, tack! Det låter som en riktigt bra deal faktiskt.