En jag känner vill köpa bil för 200000kr, hon är villig att betala 60 tusen själv och låna resten. Lånet kostar henne totalt 6600kr i ränta under 3år säger hon. det är en Mercedes aklass. Hon tror att det bara kostar henne 1900kr/mån. Hur skall jag förklara, vill på ett smidigt sett visa henne att den bilen kommer bli mycket dyrare än vad hon tror. Hon skulle även kunna köpa den utan lån men hon vill inte ”nolla” sig
Vill inte heller framstå som en tråkig boomer
Bara att räkna.
140000kr i skuld blir nästan 3900kr plus ränta varje månad i 36 månader.
Utifrån emotionell perspektiv
Jag hade ett billån betalde som allt 3000 kr amorterade extra verkar nu 800 kr varje månad istället. Känner mig nu mycket rikare och kan använda pengarna sparande eller spontana nöjen.
Det gjorde också att räntan på billånet kändes som rån istället för en betalning
Kan vara så att lånet är upplagt med ett restvärde/restskuld. Dessa lån är typiskt på tre år och innebär att efter 3 år är bilen inte helt avbetald utan det ligger kvar en restskuld som brukar vara uträknad efter ett förväntat marknadsvärde på bilen då. Tanken med denna typ av lån är att man sedan ska byta bil efter tre år och bilförsäljaren får då sälja två bilar ( den 3 år gamla och den nya). Lånekonstruktionen är förstås också ett sätt att hålla nere månadskostnaden.
Gynnar bilförsäljaren men uppskattas av en del kunder som gillar att åka i nya bilar vart 3:e år.
Och efter dom tre åren får man 100000kr ungefär om man skulle sälja bilen. En värdeminskning på nästan 3000kr i månaden.
Något överdriven siffra. A-klass från 2018 tycks ligga runt 190’000-220’000. Tre år äldre altså 2015 ligger de kring 120’000-150’000.
Som tidigare nämnts i tråden är det restskuld efter de tre åren. 1900kr*36månader-6600ränta ger en amortering på 61’800 så rest på 58’200. Möjligen tillkommer uppläggningsavgifter och AVI-avgift men ser inte ut som en affär man går i konkurs på.
Ja eller så förlänger man bara lånet och fortsätter betala ner på restskulden alternativt hostar upp pengarna för att lösa bort lånet
Ja bilaffärer är förlustaffärer, det går inte att komma runt.
Den relevanta frågan här är hur du föreslår att hon löser transportbehovet i stället för att köpa en liten bil av bra kvalite (Mercedes A- klass) på avbetalning med förmodat bekymmersfritt ägande i flertalet år framöver.
Inte “nolla” sig .
Bättre att köpa bilen och spara Räntan varje månad som Hon skulle behövt betala.
Googla på annuitetskalkylator och fyll i uppgifterna såsom löptid, ränta, osv. Månadbeloppet kmmr bli nära allt i ränta så ser det ut med annuitetslån i första halva av löptiden. 6600 i ränta på 140.000 med 1900 i månaden kan omöjligt stämma.
Det skulle innebära en ränta om 4,7% och total amortering på omrking ett år vilket inte går med dagens upplåning.
Jag satte in lite stålar på en fond med medelhög risk,på 5 år gav den 119% Då kunde man köpa en ny bil"gratis" Skulle dock inte vilja kasta bort pengar i ett svar hål
off-topic: Om du investerar lite av vinsten i att sätta punkter i inlägget så blir det mer lättläst och man slipper läsa om det tre gånger för att förstå.
(Skrivet i all välmening.)
Hej! Det finns faktiskt billån med hyfsat låg ränta som inte ger en pulspåslag. Vanliga billån hos bilhandlare ligger ju runt 5-9% men om man tar ett billån utan säkerhet så finns det räntor runt 3%. Se listan hos Smarto som jämfört billån.
Men det är inte alltid smart att ta ett billån såklart. Klarar ens egna ekonomi av det? Är man beredd på att förlora halva värdet på bilen man lånar till efter 3-4 år? Att ta ett billån på en begagnad bil är nog smartare isåfall.
Mvh