Amortera eller spara? Räntefritt lån

Hej, är relativt ny på det här med sparande på annat sätt än att ha ett isk som banken satt upp. Behöver nu köpa en bil och kommer då att få ett lån kopplat till bilköpet på ca 180000 kr. Lånet är räntefritt i 3 år och jag är väl egentligen av den gamla skolan att lån ska amorteras av så fort som möjligt. Men hur skulle ni tänka kring att lånet är räntefritt? Skulle ni amortera av lånet på tre år eftersom det är räntefritt? Eller borde jag istället amortera så lite som möjligt och istället ha ett månadssparande av något slag för att på tre års sikt få lite avkastning och då lösa lånet med en klumpsumma? Och i så fall hur borde jag tänka kring sparformer och så vidare? Tar tacksamt emot alla råd och tips.

Jag är då av en ännu äldre skola och köper bil bara cash. Bilen tappar i värde för varje dag man har den och 180 t i kredit på ngt som tappar i värde är ju inte bra precis.
Att investera i börsen på kortare tid kan betyda att börsen har en down. Så om 3 år har du en bil som är värd betydligt mindre, ett lån som börjar ticka ränta och en börs som ev är lägre än det du har investerad.
Kan du inte köpa en billigare bil cash och senare byta upp dig?

3 gillningar

Det finns väl sparkonton med runt 2,5% ränta och insättningsgaranti. Är lånet verkligen utan extra kostnad (avi-avgifter, uppläggningsavgift etc) så hade jag övervägt att spara ihop motsvarande på ett sådant konto och betalat av efter 3 år.

2 gillningar

Lägg till inflation så är klumpsumma om 3 år ännu attraktivare rent ekonomiskt.

180 000 kr idag motsvarar ca 169 540 kr om tre år, justerat för 2 % inflation.

Med ett sparande skulle kostnaden bli ännu mindre.

1 gillning

Om det är 0 kr lån, så se till att amortera dessa 180 kr in på ett sparkonto under de kommande 3 åren och betala av rubbet när ballongen ska betalas.

Gratis pengar är gratis pengar, och diskonteringen gör det än mer attraktivt.
Se bara till att faktiskt betala av lånet under löptiden till eget konto så att du inte bara sätter sprätt på stålarna.

Om du klarar av detta är nog högst personligt.

2 gillningar

Tack för svar. Lånet har en uppläggningsavgift på 588 kr och sen en månatlig aviavgift som man inte verkar komma undan på 60 kr.

Hur mycket pengar hade du köpt bil för om du inte tog billån?

Det finns lite pengar på isk som jag hade kunnat använda för att köpa bilen men känns dumt när lånet är räntefritt.

1 gillning

Lånet är inte räntefritt. Dels ska du betala avgifter. 180k låter som en begagnad bil så då betalar bilhandlaren resten av räntan. Fråga vad bilhandlaren om ett bra pris vid kontant affär.

Detta är klassiskt psykologiskt trick. Gemene man tror att en bil som kostar 180k är bättre än en som kostar 160k. Genom att sälja 160k-bilen för 180k med ett räntefritt lån så får köparen dels en bil som hen tror att är 20k bättre och dels ett räntefritt lån.

Känns inte som du vill svara riktigt på frågan?

Varför jag frågar är p.g.a anledningen att det räntefria lånet ens finns från början. Hela säljtricket går ut på att ge köparen illutionen av att de “tjänar” pengar när de köpt en bil för 180 tusen med 0% billån, istället för t.ex 100k cash.

Helt plötsligt har köparen spenderat 80k mer än om de köpt en bil cash. Det finns inga gratisluncher, speciellt i bilbranchen!

Det är en elbil som vi leasat under tre år. Nytt märke på marknaden för tre år sedan som de leasade ut billigt. Den har passat våra behov väldigt väl och var ett sätt för oss att testa på övergången till elbil. Så pass bra att vi därför skulle vilja köpa ut den efter leasingen tar slut snart. Kombinationen att de leasades ut relativt billigt i stor volym gör att många bilar nu finns på marknaden efter att många leasingavtal tar slut. Det är min bild av varför de erbjuder räntedealen, men jag kan ha fel. Det är en bil i övre prisklassen för oss men det är vi medvetna om men med lägre driftskostnader, nybilsgaranti i flera år till så blir det inte så stor skillnad på en totalsumma över ägandeperioden.