Köpa loss, sälja eller förlänga finansiell leasingbil

Jag har haft min bil i 4 år, finansiell leasing på företaget hos DNB. Jag har redan förlängt den 1 år då jag inte kunde bestämma mig vad jag skulle göra med den. Tyvärr kan jag fortfarande inte bestämma mig om jag ska byta ut den mot en ny, köpa loss den eller sälja den och köpa en ny privat. Jag har läst att reglerna har ändrats och det är nästa lika om inte dyrare att ha bilen på företaget än privat.

I dessa hårda tider, vad är det bästa alternativet? Vad hade ni gjort? Tips och förslag mottages hjärtligt!

Edit:
Nypris ca 300 000 kr
Restvärde 56 000 exkl moms
Avgift till DNB 2 495 kr/mån
Bilförmån med nettoavdrag 3 675 kr/mån
Marknadspris ca 190 000 - 200 000kr

Allt bygger på förmånsvärde, kostnad att lösa ut och värdet idag.

Med detta kan man räkna på vad som är lönsammast.

Missade det totalt, uppdaterade första inlägget!

Ingen? Behöver verkligen råd och tips.

Jättesvårt utan att veta vad det är för bil.

Allt beror på dina unika förutsättningar/önskemål, ekonomin omkring den specifika bilen OCH vad man kan förvänta sig för service/reparationsbehov/andrahandsvärde på den framöver, och vad alternativet till nuvarande bil är.

Observera att så länge den är kvar på finansiell leasing har du alla valmöjligheter. Köper du loss den till företaget eller privat ändras genast spelplanen. Så det är bra att jämföra ordentligt innan man förändrar situationen.

Räknar på precis sånt här flera gånger i veckan via min bilrådgivningstjänst. Idag handlar det ofta, som din situation, om att jämföra byta till ny, byta till annan begagnad eller köra vidare med nuvarande bil på något sätt. Det skiljer ofta många tusenlappar i månaden när man kolla på olika bilalternativ.

Det är en Kia Ceed SW.

Jag har inga specifika önskemål, tänker mest på ekonomin. Vad hade du gjort i mitt ställe?

Köpt en cykel?

Om restvärdet bara är 56. Varför inte bara köpa loss den och köra ett tag till om du är nöjd?

Du köper dig lite tid och det är ju ändå ett övervärde. Och slipper fundera på hur du ska göra…:grinning:.

Observera att om du senare köper loss den privat så är det marknadsvärdet som ska vara utköpspriset.

Marknadspriset på den idag är mycket högre än vad det skall vara med normala värdetapp. Dock kommer det inte alltid att vara så. Eftersom du har en låg restskuld och det kostar att gå in i en ny bil skulle jag säga att du med gott samvete utan risk kan ha kvar bilen i minst 24 månader.

Blir den inte momssmittad och att jag fortfarande får betala ca 3600kr netto per månad?

Ok så ditt förslag är att jag behåller den som den är nu?

Nej, den blir inte momssmittad du bokar 56 000kr
Debet konto 1241
Kredit konto 1930 (eller vad du använder)

Sen bokför du förmånsvärdet på samma sätt som tidigare.

Säljer du den sen bokar du

Kredit konto 1241 56000kr
Debet konto 1930 56000kr + Xkr
Kredit konto 3970 Xkr

Det beror på. Går inte att säga entydigt förrän man kollat närmare på det.

Hrm. Blir den inte det? Bolaget bör ju inte få dra nån moms, utan anskaffningsvärdet blir väl 70 tkr? (56+ moms). Om den inte ska användas i typ taxiverksamhet…

Förmånsvärdet har du fortfarande, ja.

Nej, det är faktiskt tvärtom ska du ha den i taxi verksamhet drar du moms annars inte.

Inköp av personbil

Du får normalt inte dra av ingående moms vid inköp av personbil. Kostnader för olika tillval som görs i samband med bilköpet anses ingå i bilens inköpspris och omfattas också av avdragsförbudet. Du får däremot göra avdrag för ingående moms på inköp av personbil om du använder bilen för

• återförsäljning i bilhandel
  • uthyrning i uthyrningsverksamhet
  • taxitrafik
  • transport av avlidna
  • körkortsutbildning.

Precis. Var det inte det jag skrev? :grinning: Som anskaffningsvärde blir det ju då 56 + moms. Momsen blir en kostnad och bilen är momssmittad.

Åter igen nej. Ingen moms bokas.
Enda kostnaden är 56k