Råkat ut för en liten udda sak efter att vi lämnat tillbaka en leasingbil. Avtalet var skrivet på 36 månader och gick ut den sista Januari. Vi lämnade in bilen någon vecka innan till en lokal bilhandlare men fick veta att den senare skulle hämtas av DNB/Carla som skulle hämta bilen. Fick av DNB/Carla sedan ett meddelande att dom skulle plocka upp bilen den 6/2 hos bilhandlaren och att vi inte behövde fysiskt vara på plats. Kändes lite konstigt, men det var visst så man brukade göra. Vi noterade att bilen fortfarande stod på frun några dagar in i februari men tänkte att den är väl på väg att skrivas över. Nu idag har vi fått en faktura för bergning pga. “elfel” den 6/2 i en dryg mil till Öviks Flygplats. Sannolikt har killen som hämtat bilen inte insett att estimerad elförbrukning som vi hade då den bara körts korta sträckor inte stämmer med långväg på E4an i kyla och fått “soppatorsk”. Har skrivit till berörda parter och väntar på svar. Men jag blir lite brydd över vem som faktiskt ägde bilen vid det givna datumet. Uppenbarligen stod min fru fortfarande på bilen, men vi hade ju sagt upp alla försökringar vid den tidpunkten. Fick dock ett efterkrav på trafikföräkring för ett antal dagar i februari. Leasinkgontraktet hade ju gått ut så jag antog att bilen inte var vår, eller?
Så här i efterhand känns det ju jätteskummt och jag hade ju aldrig låtit nån kille (min fru pratade kort med honom samma dag i telefon) köra bilen 10-20 mil fortfarande stående på min fru utan någon form av garantier. Vad hade hänt om han hade smällt, bilen var ju i praktiken oförsäkrad. Hade ju kanske förväntat mig en “grön skylt” eller nått sånt.