Ang. Kia Ceeds kampanj

Hejsan, funderar på att köpa bil och ser att Kia har en kampanj där man kan köpa ny Kia Ceed SW bensin för 250k. Är det en bra deal? Tycker 250k för en ny Kia ceed låter rätt bra men nån får gärna visa på nackdelar jag inte tänker på här.
Exempelannons:

Om jag i den här annonsen väljer en avtalsperiod på 3 år, så blir restvärdet därefter bara 124k, kollar man på begagnade kia ceeds på blocket så ligger dom flesta i den åldern över 200k. Hur kan det vara sån liten skillnad på en ny och begagnade? Det enda jag kan tänka mig som är en klar nackdel med dessa kampanjade bilar är att de enbart är utrustade med action-paketet, men gör det sån stor skillnad?

1 gillning

Jag köpte en sådan via den kampannjen fast Advance-versionen för ca. 3 veckor sedan. Kan inte vara mer nöjd.

Gällande utrustningen så kan jag säga att du får betydligt mer i en standardutrustad KIA än vad du får i många andra märken med standardutrustning. Dock med det sagt så hade jag utan tvekan garanterat dig advance-versionen då det enbart skiljer sig ca. 50 000 och då får du en betydligt modernare bil.

Avseende din fråga kring skillnaden mellan begagnad och ny i pris. Jag fick nästan 55 000 för min KIA Picanto från 2015, vilket är fullkomligt absurt eftersom jag köpte den helt ny för 97 000 år 2015. Begnand-marknaden har blivit fullkomligt skev efter allt som hänt senaste åren.

Jag kan gott rekommendera KIA och framför allt Ceed men skulle utan tvekan rekommendera Advance framför Action-modellen. Enda nackdelen är att motorn är enbart 1,5 L. Så detta är ingen bil om du är intresserade av att gasa på extra.

Det är i detta exemplet ett nypris på 250 000kr
Avbetalning 3165kr i 36 månader = 113 940kr
Kontantinsats 49820kr

Då har du lagt ut 162 860kr samt står kvar med ett restvärde/skuld på 124 550kr.

Då är du uppe i en summa på över 287 000kr + ev finansiering på restskulden.

Du får avgöra själv om det känns lika bra med dessa siffror.

Lät ju sjukt billigt! Det är ju en budget bil definitivt, kass ljuddämpning(vid motorväg så går det knappt att prata med varandra), dörrarna låter ihåliga, mycket blank plast mm. Men mycket bil för pengarna definitivt!

Köpte själv en 3 år gammal ceed i somras fast en plugin hybrid då för 219 000kr, 4500 mil hade den gått. (Leasing)

Kan man inte ta lånet och sen betala av hela efter en månad.

Hej,

Kan man på något sätt se vad en halvförsäkring för bilen skulle gå på?

Vi har hel och den kostar 1900kr om året hos LF (25% rabatt) och 1500 mil. Sen beror det väl lite på plats, ålder mm. Tycker det är billigt. Minns inte vad halv gick på, var inte så stor skillnad på priset.

Men jämför! Kias egna skulle gå på 4-5000kr…

Fast va? Upplever raka motsatsen avseende ljudnivån. Den mäter 66 Decibel, vilket är lägre än en helt ny Volvo för 500 0000.

Jo, det kan man. Kravet är att det ska tecknas via KIA finans, sen om du vill betala av allt månad 1 är helt upp till dig.

Jag betalar ca 170 kr i månaden, också via LF som guldkund.

1 gillning

Nej håller inte alls med. Låter oerhört mycket i kupén i högre hastigheter. :grimacing:Vår 20 år gamla V70 var betydligt tystare. Men det är okej sett till den lägre prislappen. Dock funderat på att montera in lite egen ljuddämpning så småningom om det får plats.

Märkligt. Vilken årsmodel har du? Blev nyfiken nu på om det skiljer sig.

1. Tveksamt om det är nån skillnad men inte omöjlig? 2019+ är väl identiska mer eller mindre.

Kollade precis upp det. De mäter likadant. Märkligt att vi upplever det så olika.

1 gillning

Låter som ett bra pris! Vad ligger skatten på de första åren? Och vad tar Kia för en årlig service?

Jag är också inne på en plug-in-hybrid. Funkar det bra med elen och laddningen, tycker du?

1 gillning

Skatten är på 6700 per år, första 3 åren. Därefter är den 800 kr per år. Vet inte exakt vad servicen ligger på.

Egenskaperna hos hybrid funkar bra för oss.90% av resorna är inom byn och fö de längre så är bränsleförbrukningen låg och bra. Tankar fulltank (600kr) ca varannan månad. Låga skatten på 360kr/året är också trevligt.

Visst ren elbil är bättre på alla sätt egentligen förutom priset, storleken (kombi) och räckvidd. Grannen har likadan fast 2023 och även han är helnöjd

Ska jag klaga på något så är det väl att man saknar lite funktioner från ren el. T ex 3 fas och snabbladdning. 3.5kw är max och tar 2.5h eller nåt. Man kan inte sätta någon temp i kupén för att avfrosta rutorna med appen t ex. Förbränningsmotorn används för klimatanläggningen så ibland brummar den igång helt random vilket är lite störigt. Lagget mellan bensinmotorn och elmotorn tar att tag att vänja sig vid.

1 gillning

Vi köpte en Kia Optima -17 8500mil i september 2020 då den hade gått 3år som leasingbil, vi betalade 192 000kr hos KIA återförsäljare och bilen hade 4års nybilsgaranti kvar vilket kändes bra. Bilen har fungerat okej, har fått kostat på nya sommardäck och bromsar samt bytt två stag i framvagnen (slitagedelar ej garanti) samt backkamera och gasdämpare till bakluckan (garanti). I övrigt bara vanlig service utan större poster.

Dock har vi märkt är det inte är en bra vinterbild, ingen dieselvärmare trots att det är en diesel. Och KIAn är sämre isolerad än andra bilar vi har haft så tar en evighet att få den isfri med kupévärmare. Körde fast förra vintern i fjällen där vårt resesällskap tog sig fram fint med sin Toyota. Gillar heller inte riktigt automatväxellådan på den då den lever sitt egna liv ibland, framförallt på vintern. Och som någon annan sa, mycket högt vägljud! Vet inte om det berodde på däcken men just vägljudet var något jag störde mig på från dag 1. Se till att provköra på motorväg och bedöm vad ni tycker(det missade vi). Detta behöver ju dock inte gälla för en ny Ceed.

Vi fick 157 000kr i inbyte för får vår Optima i våras, en värdeminskning på 35 000kr över 40 månader eller 875kr / mån. Där blev jag själv överraskad för jag trodde att det skulle vara mer då det är en skapligt ny bil.

1 gillning

Tack för tips, beställde en Advance :smiley:

1 gillning

Har du regnumret på bilen är det bara att slå in det på försäkringsbolagens hemsidor för att få reda på pris. Har du inte regnumret så kollar du upp en likadan bil på blocket och tar det regnumret istället.

Ni kanske har väldigt olika däck? Det påverkar ljudet märkbart tycker jag iaf.

1 gillning

Hur gick det sen - du nöjd med köpet? Modellen finns nu återigen med samma kampanj och jag är inne på att ev. beställa en sådan :smile: .

Jag är 90% nöjd.

Positiv:

• Bränsleförbrukning runt 5,9L per 100km
  • Kvalitén känns bra.
  • Mycket plats i bagageutrymmet
  • Smidig med adaptiv farthållare, aktiv spårhållare och all annat teknik
  • Helt ok infotainment och högtalare

Negativ:

• Hastighetsvarnare behöver ställas av varje gång man starta motorn (pga ny EU lag för alla fordon tillverkad efter sommaren 2024)
  • Många varningar att man ska ta en paus eller hålla händer på ratten, även om man faktiskt gör det (speciell på raka sträckor där man inte ge mycket manuell input till ratten)
  • På kalla dagar ibland imma framför kameran vilket medför ca 10-15 min innan alla säkerhetssystem fungerar.
  • Endast parkeringskamera och sensorer bak.

Tycker den är absolut värd prislappen och de flesta bekymmer verkar med kopplat till EU lag än KIA.

1 gillning