Hej, behöver köpa en ny bil och har läst det mesta som skrivs på detta forum. En sak jag tagit med mig från andra trådar är att kolla vad LF skaderapport säger, dvs vilka bilar står sig bäst ut ifrån deras statistik. Och de 5 ”bästa” (lite beroende på område men dessa ligger i toppen) märkena är; Lexus, Kia, Toyota, Honda och Masza.
Källa: Maskinskada - Bilmärkena som drabbas mest - Länsförsäkringar
Då vi är en familj på fyra, två vuxna, 10 och 6 år. Så behöver vi en bil med okey utrymme i baksätet då barnen växer och 10 åringen redan är över 1,50. Bagaget måste svälja 2 stora resväskor och 2 mindre samt några ryggsäckar (strl typ för barnens skola). Idag har vi en gammal V70 från -07 som känns rymlig och packar bra, funkade superbra med barnvagnar och extra mycket packning. Så det är vår referens, men med vår situation nu så skulle vi kunna ta en lite mindre bil.
Vi söker en kombi i prisklassen upp till 250k. Vårt körmönster är 80% tur och retur till jobbet 2-3 mil, 15% sträckor 4-10 mil och 5% > 10 mil. Så vi har funderar på en laddhybrid ut ifrån detta. Vill även ha en bil med så låga mil på mätare som möjligt.
Bilar som kvalar in vid en enkel sökning på carinfo är, och ungefär år/ mil man för pengarna:
Kia Ceed phev, -22, 4-5000 mil
Kia Optima phev -20, 6-7000 mil
Toyota Corolla hybrid 122 kh -22, 4-5000 mil
Toyota Corolla hybrid 184 kh -22, 7-9000 mil
Frun vill gärna ha en SUV men generellt sett så är de dyrare så blir antingen en några år äldre modell eller så riktig långmilare. Jag ser SUV mest som onödigt dyr då de blir tyngre och sliter mer på däck, bromsar etc. Så jag har sagt nej till SUV. Men jag kanske har fel?
Min far har en RAV4 phev från 2022-23 som jag gillar skarpt men då är det 100k. Pengar vi inte har.
Har provat en Ceed enligt ovan och känns som en förnuftig bil på pappret men lite högt ljudbuller, lite trång jämfört V70n och en Optima. Samt att man inte får någon premiumkänsla av den.
Har även provat en Optima -18 full utrustat (hittade ingen nyare i närområdet) vilket var en mycket trevligare upplevelse än Ceeden. Man får mer premiumkänsla av den, gillar designen av förarmiljön, känns rymlig både i fram och baksäte, bagaget är inte stort men tror det är full tillräckligt. Fru har sagt att hon vill hellre ha en Optima än en Ceed, och jag känner likadant. Men har läst att det finns en del fel; bromsar som slits snabbt, startproblem orsakat av generator och batteri (kan krävas byta av bägge), problem att låsa/låsa upp dörrar, div elektronik fel på klimatanläggning, nav och varningslampor som varnar sporadiskt. Ryckig vid acc och gasuppsläpp samt feltändning. Sen hur vanliga dessa fel är låter jag vara osagt men de nämns när man läser bildtidning som begagnat testat den under 4 år.
Det är även en äldre konstruktion i grunden och äldre bil med fler mil för samma peng som Ceed.
Har inte provat Toyota Corolla men då den är i storlek jämförbar med Ceed så tror jag ändå vi hellre vill ha en optima samt att vårt körmönster passar en laddhybrid bra.
Är Optima -20 phev,6-7000 mil, plus 2 paket ett bra köp idag? Eller kommer man ångra sig att man inte valde den nyare Ceedn?
Vilka fallgropar finns med Optima som man måste ha koll på vid begköp?
Tar emot alla tankar, tips och råd.
Tack!