Köpa begagnad bil/hybrid runt 200-230tusen, rekommendationer

Hej. Jag och min sambo letar efter att köpa en begagnad bil för runt 200-230tusen. Bilen ska helst vara från 2018+ och vara en elhybrid eller plug-in hybrid. Det ska finnas plats för en barnvagn i bagaget.

Det vi har tittat mest på just nu är Toyota Corolla Touring sports samt Toyota C-hr. Är detta något att ha?

Söker efter tips på bilar som ni kan rekommendera.

Mvh

1 gillning

Du lär väl kunna få en Passat GTE för typ det priset? Värt att kolla på.

Suzuki Swace är samma bil som Toyota Corolla TS. Jag har en som jag fick för runt det priset för två år sedan och är nöjd med den! Bra med plats i bagaget för barnvagn. Trångt att åka fem i den, mittensätet är bara för nödfall skulle jag säga. Har i snitt dragit 0,45 l/milen. På motorväg så är den bullrig men skönt och tyst i stad/landsväg med mestadels körning på el.

Köpte en Toyota Corolla 2019 för runt 180k, billig att köra, inte super mycket bagageutrymme men vi får plats med vagn + lite extra. Är väldigt nöjd med mitt köp i alla fall!

Vi bytte nyligen från en Passat GTE till en Kia Ceed phev. Är väldigt nöjd så här långt, känns som mer bil för pengarna. Något annat att tänka på är att i din prisklass kan du få en Kia med 3-4 år kvar på nybilsgarantin, vilket du inte kan få om du väljer en GTE tex. Kia har 7 år medans VW bara har 3 år.

En toyota är ett bra val har en corolla ts själv och har haft många toyota hybrider aldrig nåt problem och bra motor . Tar 0,47 blandad körning . Är själv motorrenoverare sen 1980

1 gillning

Har en Corolla TS från 2020, inköpt tidigare i år. Är mycket nöjd hittills.

1 gillning

Tack för alla rekommendationer! Det lutar sig nog mot en toyota corolla TS.

Ett tips är att kolla på en från 2020 eller senare om du vill ha integration med Google eller Apple.

Vi köpte precis en Kia Ceed PHEV 2020 med dragkrok, kupevärmare och advance plus paket för 220 000kr.

Störst bagageutrymme tillsammans med Skodas laddhybrid, drar ca 0.2 blandad körning vår, sommar höst och ca 0.4-0.5 under vintern. Batteriet håller för ca 5mil, samt nybilsgaranti i 4år till.

2 gillningar

Tänk på att det finns olika motoralternativ. Hybrid 1.8 och Hybrid 2.0

Tack för tipset.

1 gillning

Vad är det man ska sträva efter? 1,8 eller 2,0? Kan ingeting om bilar än.

Det beror på vad du vill ha, 2.0 känns säkrare att åka ut på motorväg med (mer kraft) men 1.8 kostar mindre (mindre bränsle, försäkring, skatt, slitage osv pratades det om när jag kollade med bilhandlare)

Jag förstår, tack för infon.

1,8 är en beprövad motor kom typ 2009
Medans 2,0 är modernare har funnits i några år nu . Svårt att säga vad som är bäst att satsa på

En annan fråga som kommer från en okunnig.

Är det stora skillnader på tex. En toyota corolla som har gått 5000mil jämfört med en som har gått 15000mil.
Är det värt att spendera kanske 50 000kr mer på en som har gått runt 5000 eller spara in på en som har gått 10-15 tusen mil?

Beror på vilken typ av vägar de gått, hur de är servade och hur man kört, men generellt skulle jag säga att det är bättre spendera och köpa den som gått lägre mil om du inte vet något om den förra ägaren.

Brukar va 3-7år eller 10-15000 mil, beroende på vad som kommer först i nybilsgaranti beroende på märke. Så som andra sagt, köper du typ en kia har du några år kvar med nybilsgaranti om den gått ca 1500mil/år.

Hur mycket kör du och vilken typ av väg?

Jag har en Suzuki Swace 2021 och är helnöjd, runt 0.41 i förbrukning. Barnvagnen får plats utan problem med extra packning.

Fick ner förbrukningen lite nu under handlingen idag.

Tycker att den liknar mycket toyota corolla TS. Vet du vad som skiljer sig åt mest mellan dessa 2?