Tycker ni man är helt fel ute om man idagsläget köper en helt ny Toyota Corolla Hybrid Touring sport för ca 300k? Antingen betalar vi allt i cash, eller tar billån med 100k insats, eller ett bolån på 300k.
Körsträcka max 2000mil om året.
Vi har en bil i familjen idag, behöver egentligen bara en i.o.m att man kan jobba hemma mer nu och åka kollektivt de dagar de kniper.
Delar på bilen så pendling 3-5 dagar i veckan 6 mil tur/retur.
Dragkrok behövs sporadiskt för lätt lastad släpkärra.
Kombi lastutrymme är bra för oss då man sporadiskt har mycket packning.
Vi har idag en Volvo V70 från 2007 diesel som totalt kostar oss 2070kr per månad om man bortser ifrån eventuella reparationer och servicar (gör mkt själv).
Jag tycker Toyota med deras (äkta) hybrid teknik är intressant, inga andra ICE bilar lockar mig i dagsläget. Frågan är vad man kan räkna med för värdeminskning på 5 år, och om den är lättsåld vid det tillfället med tanke på utvecklingen.
När det gäller elbilar är många dyra, så har mest kollat på privatleasing av en MG ZS EV 2022 med 440km WLTP.
Privatleasing MG ZS EV 2022
MG ZS EV 2022 Comfort = 2495kr/mån
2000mil = 200kr/mån
Metallic = 130kr/mån
Vinterdäck = 274kr/mån (Möjligtvis billigare att köpa egna och sälja efter 36mån)
Försäkring = 350kr/mån (baserad på min situation)
Skatt = 30kr/mån
Dragkrok = ???kr/mån (finns ingen prisuppgift på detta i dagsläget)
Totalt: 3479kr/mån
En nackdel är att finansieringsfirman är Santander Bank, som vad jag förstår har haft tveksam historik vad det gäller extra kostnader vid tillbaka lämning av bilen efter 36månader.
Ytterligare en nackdel är att leveranstiden på MG SZ EV är 2022 Q2… Det hinner hända en del på den tiden i elbilsutvecklingen!
Har du provkört bilen, både Toyotoan och MG:n?
Personligen skulle jag aldrig sätta mig själv eller familjen i någon utav bilarna med tanke på säkerheten. EuroNCap är bara en liten del av sanningen…
Men framför allt för ljudnivån, hörselkåpor är nog dessvärre att rekommendera för Toyotan iaf.
Satt i likande sits som du, köpte begagnad passat. Större och rejälare bil för en ganska liten peng. Att den drar lite mer spelar ingen roll när man kör så lite.
Provkörde corollan också. Trevlig bil.!
Jag kan rekommendera köpa en begagnad Dacia Logan MCV (kombi) som är max. 2-3 år gammal, som referens en här år 2019 som har bara körd 857 mil för ca. 115k kr:
Priset är billigt och efter 2 år tappar bilen bara typ 10-20k i värde per år
Efter 3 år är skatten mycket lägre på grund av ingen CO2-malus
Alla reservdelar till bilen är billiga, service är billig, reparationer är billiga, försäkringar är billiga
Bränsleförbrukning endast runt 6L/100 km pga 0,9L motor och lätt karosseri
När den här bilen är skrot efter 5-8 år har du fortfarande 200k sparat mot Toyotan + ränta så du kan enkelt köpa en ny bil. Då är även elbilar förhoppningsvis billigare och mer lättillgängliga.
I dagsläget skulle jag inte lägga för mycket pengar på TCE-bilar, för mycket händer på marknaden som kan göra det nära till omöjligt att bli av med TCE:er för ett rimligt pris på några år
Är såklart inte finaste eller mest modern bil, men har allt man verkligen behöver och man ångra inte sig om några år om marknaden förändras och nya billiga elbilar kommer.
Du skriver också att du reparera mycket själv på bilen, vilket skulle också vara enklare på en enklare bil.
Ser ju flera problem med att köra bättre begagnad rumänsk lågprisbil, bland annat:
krocksäkerheten. Om du smäller i en Dacia kan du lika gärna knäppa upp bältet innan impact.
kördugligheten/aktiv säkerhet, jag har kört en del skitbilar i mina dar men att skramla runt i en dåligt ihopskruvad bil med väghållning som en créme brûlée är ju inte bara trist utan kan vara rätt farligt också.
man behöver kanske inte reparera mer än en annan bil i samma prisklass, men räkna med att argumentet ”enkel” försvinner ut genom huven rätt snabbt på denna franskdesignade skapelse.
Skulle köpa Corollan. Har själv köpt en corolla 2019. Inte lagt ut en krona extra än servicen. Den är billig i drift. Driftsäker. Drar under 0,5 även nu när det är minusgrader. Bra andrahandsvärde.
Jo det blir generellt stökigt med priser när det varken finns nya eller begagnade att tillgå. Fått en del vettiga inbytespris på vår v90 -17.
Men jag behöver ju ha en bil för att vara tillgänglig så kan jag inte hitta nögot lämplig sitter jag ju still i båten så att säga. Skönt låsning sådant ger på marknaden.
Iom. bristen på elbils-kombis så tycker jag absolut att Toyotan är ett bra val.
Men varför en en helt ny bil? En 2-3 år gammal bil kommer att ha en noterbart lägre månadskostnad. Går att hitta en Auris från 2018 med Toyota kvalitetsgaranti (TKG) för bra mycket mindre pengar än en ny Corolla. En från 2015 utan TKG är förmodligen ännu billigare då du inte behöver serva lika ofta (du behöver i praktiken serva var 11:e månad för att behålla garantin, men din Toyota kommer med största sannolikhet klara sig utmärkt på en service var 1.5e eller 2a år). Teknikmässigt så har det inte hänt så mycket hos Toyota, du vill spänna fast din mobiltelefon ändå och aldrig röra infotainmentsystemet.