Kia Ceed SW - kombi?

Hej, är det någon som äger Kia Ceed SW - kombi? Jag funderar på att köpa den och har lite ångest eftersom jag ska betala cirka 50% dirket betalning och resten på avbetalning!

Min fråga, Är ni nöjda med den, är det något som strular allmänt just denna modell? Är det något ni önskar att man hade berättat för er innan ni köpte den om det finns nu någon som äger just denna modell ?

Tack på förhand
/Habbe

Den verkar vara vanlig bland forumläsare

Själv har jag en 2019 sedan ett knappt år. Högre vägljud i främst motorvägsfart än jag förväntade mig och inte kassaskåp/premiumkänsla men den går ok som bruksbil med fina garantier. Har 1,4 L bensinare med automat.

1 gillning

Köper du en KIA Ceed får du verkligen en genomsnittlig bil för Svensson. Varken toppen men varken botten. Fyller troligtvis behoven för 90% av svenska folket. Bra bagage (särskilt i nya årsmodeller), bränslesnål, hygglig komfort och bra i pris.

Jag har haft en motsvarande, Hyundai i30 kombi. Den lät en hel del i högte hastigheter, men det ska vara bättre numera. Har åkt i en 2019 Ceed och då var ljudet inget jag tänkte på.

Så tuta och kör. Jag tror man kan bli missnöjd med den om man köper den och förväntar sig premium-känsla. För det får man inte. Men man får en bra bil för vanligt folk.

2 gillningar

Ja jag brukar vända på det och tänka att någon sätter in 100-200K+ på ens konto (jämfört med valfri tysk eller Volvo) för att man står ut med lite vägljud och plastig inredning. Jag tycker marginalnyttan är rätt låg för dyrare bilar än ungefär Kia Cee’d, om vi pratar ICE :slight_smile:

När det kommer till just vägljudet går det säkerligen att fixa det själv eller låta en verkstad isolera dörrarna, dessutom. Lär inte gå på många tusenlappar! Ljudabsorbenter & ljudisolering till din bil, kontor eller hem.

1 gillning

Den är kanon :+1:

1 gillning

Går du in med rätt förväntningar så tror jag att du kommer bli nöjd. Som redan nämnts i tråden, det är ingen prestandabil med klassledande komfort - men i det stora hela är det, i mitt tycke en bra & smart bil. Speciellt med tanke på den långa nybilsgarantin som erbjuds (dock viktigt att serva enl. intervall för att garantin ska gälla).
Den lastar mycket, klok utrustning (har Advance Plus-versionen) & tycker egentligen inte att jag saknar något. Lite klen motor kanske, men ändå ganska positivt - bjuder inte in till så “aggressiv” eller sportig körning, så bensinförbrukningen blir ganska låg.

Vår inställning till bil var att äga något som var relativt billigt, bra med bagageutrymme samt plats för 4 personer. Kör inte alls mycket, under 1500 mil/år samt inga längre resor (max. 2h som längsta körsträcka).
Tycker än så länge att bilen levt upp till våra förväntningar. Helt enkelt en relativt ekonomisk bil som tar oss från punkt A till B.

Mvh,

1 gillning

Plockade ut en Ceed SW PHEV på privatleasing under våren 2022. Det är en fin bil, men jag måste ha fått något av ett måndagsexemplar.
Under sommaren hände det ett flertal gånger att växelspaken inte gick att lägga i P (park), och således gick bilen inte att stänga av eller låsa. Istället pep den bara argt på en. Rätt störigt när man har kört in till Malmö. Det är inte precis som man vill lämna en ny, olåst bil inne i staden…
Vid ett av dessa tillfällen fick jag lämna bilen över natten vilket innebar att batteriet laddades ur. Dagen därpå bärgades bilen till återförsäljaren som undersökte den i en månads tid. Lyckligtvis kunde de ordna en lånebil under tiden. Det visade sig vara en dålig sensor i växellådan som behöves bytas.

Kör man mycket på smal landsväg så är LDA riktigt störigt och bitvis farligt då den hellre vill styra in i mötande trafik än att låta en köra på vägmarkeringen. Det går inte att stänga av LDA permanent i mjukvaran, men man kan trycka in en bit buntband vid sidan om knappen som stänger av LDA så den förblir intryckt.

Trots detta är jag nöjd med bilen. Precis som andra uppskattar jag rymligheten.

Ljudet i stereon är kanske inte super. Tycker att min Skoda Fabia från 2016 hade bättre ljud :slight_smile:

1 gillning

Sambon har en, ett par år på nacken. Går fint och mycket packning går i. Ett av de vanligaste bilmärkena i Sverige idag. Mycket bil för pengarna enligt mig som inte bryr mig så mycket om finesser när det gäller bilar.

1 gillning

En fysisk “patch” :slight_smile:

1 gillning