Kia Xceed PHEV privatleasing

Hej nu är det dags att skaffa en andra bil och har äntligen - tror jag - bestämt mig för en bil.

Funderar starkt på att privatleasa en Kia Xceed Plug-In Hybrid:

• Xceed Plug-In Hybrid DCT6 Advanced Plus 3 295 kr/mån (inkl. serviceavtal 175 kr/mån)
  • Försäkring 215 kr/mån
  • Administrationsavgift 55 kr/mån
  • Skatt 30 kr/mån (360 kr/mån)
  • Avtalstid 36 mån
  • Körsträcka 4 500 mil
  • Uppläggningsavgift 695 kr

Månadskostnad: 3 595 kr/mån (exkl. uppläggningsavgiften).
Årskostnad: 43 140 kr (exkl. uppläggningsavgiften).

Vad tror ni, är det rimligt? Finns det bättre alternativ?

2 gillningar

Vad ska du använda den till?

Har du kört den och gillat den?

1 gillning

Den ska användas för att hämta och lämna barn, och även för att ta mig till och från jobbet.

Jag har faktiskt inte kört den än då jag har inte haft bil för att ta mig till ÅF, men min partner äger den nya Kia Ceed SW och den är rätt bra. Har tänkt att provköra den innan jag signerar.

Tror det är en mycket bra och prisvärd familjebil. Grannen privatleasar ganska exakt den du funderar på och han är nöjd!

2 gillningar

Om det ändå ska vara en andrabil och du redan verkar kunna ladda, varför inte satsa på en Kia e-Niro? Finns förmånliga leasingkampanj nu.

1 gillning

Jag kan tyvärr inte ladda hemma. Min mans Kia är en bensinare. Vi har ingen möjlighet till egen laddstolpe.

Ok, det enda jag funderar på är om det verkligen behövs en såpass stor bil som andrabil. Kommer du köra mycket i stan? Nya Toyota Yaris en hybrid (inte plug in) skulle kanske vara ett alternativ? Ligger lägre i pris (2800/mån) inkl service. Kör du ändå majoriteten i stan så fungerar toyotans hybriddrift väldigt bra och man slipper problemet att det är två fulla drivlinor. Plus att det är ju smidigt i stan med en liten bil med parkeringar etc.

2 gillningar

Den är nog en aning för liten när man har två barn med barnstolar.

Vad är det för problem med två drivlinor?

Här kommer två recensioner från samma person (carwow testar väldigt många bilar och det blir ju bra att jämföra med.
Enligt mig så ser det inte ut att vara någon större skillnad där bak, recensenten anmärker också att det är lätt att få in barnstolar i toyotan då dess dörrar öppnas väldigt mycket.
utrymmet i sidled är förstås bättre i KIAn, men ingen skulle vilja sitta i mitten mellan två barnstolar i någon av dessa bilar ändå. Sen är bagaget större i KIAn. Men toyotan har gott och väl med utrymme för handling, väskor, etc som behövs i vardagen.

kia test

toyota test

Bara så att jag tolkar rätt, det finns egentligen inga möjligheter att ladda till vardags? För då betalar man bara pengar för funktioner som man inte använder sig av med en plug-in. Varför det är sämre med två drivlinor är att det finns fler saker som kan gå fel, båda drivlinorna ska ju fungera oberoende av varandra vilket ökar komplexiteten.

Speciellt om den ena egentligen inte ens är tänkt att användas, då släpar man alltså runt på massa batterier (och motorer) som äter utrymme, gör bilen tyngre, drar mer bränsle till ingen nytta. Toyotans hybridteknik är mer integrerad med den vanliga drivlinan och de har finslipat den sen de lanserade den i sin prius 1997, alltså över 20 år och de är kända för tillförlitlighet.

här kommer iallafall baksätet på KIAn

och här kommer baksätet hos toyotan så att man ska kunna se jämförelsen.

Ursäktar för indelning i flera inlägg…

Var hade du tänkt ladda då?

Vi kör KIA laddhybrid (annan modell) och jag är väldigt nöjd. Hade hellre haft en ren elbil men har dessvärre heller inga laddmöjligheter hemma så laddhybriden blev en kompromiss. I mitt fall finns det en publik elbilsparkering vid kontoret där jag ställer bilen när den behöver laddas. Det gör att jag kan täcka min pendling helt på el. Sedan finns det ju gratisladdning lite här och var, exempelvis vid ICA Maxi där vi bor. Det blir även lättare att finna parkering när man även kan ställa sig vid laddstolpar.

Som jag ser det är laddhybriderna är en del av omställningen som påskyndar utbyggnaden av laddstolpar. Vår kombibil drar 0,63l per mil när man kör på bensin istället. KIAs bilar täcks ju av 7 års nybilsgaranti så jag tycker inte man behöver vara oroad över att hybriddriften är mer komplex. Det är lite KIAs problem i så fall.

2 gillningar

För att visa lite på hur mycket utrymmet som faktiskt tas upp av att det är en plug-in bil:

xceed utan plug in 426 liter, och plug in varianten 291 liter. Utrymmet har alltså minskat med runt 30%.
Jämför man det med Yarisen så har den 286 liter.
I toyotan går det då att få in 5st resväskor av storlek handbagage.

Men om storleken inte är ett problem, ni kommer dra nyttan av plug-in tekniken.
Varför inte satsa på den vanliga Kia Ceed SW Plug-In Hybriden?
Den har ju allt xceeden har, men den är större och den är ju dessutom billigare på leasing, 2995kr/mån.

Ursäkta sent svar och tack alla för hjälpen. Jag har hunnit provköra Yaris, och den lite större modellen till Yaris (minns inte namnet) och självklart Xceed. Toyotorna var rätt fina, men de kändes så “gubbiga” (ursäkta :slight_smile: ). Med tanke på att vi redan har en Kia Ceed SW (bensinare) och att Xceed är stiligare så blev valet mycket enklare.

Efter lite förhandling fick jag ner månadskostnaden till endast 3 295 kr/mån inkl vinterhjul, svart metallic, plastmattor, etc.

@MaxB Precis som Robert G skriver i sitt inlägg.

Nu är frågan om jag gjorde rätt att privatleasa den och inte köpa den.

1 gillning

Snyggt. Vad använde du för argument? Det här känner jag att jag kan bli bättre på nästa gång det är dags.

1 gillning

Grattis till nya bilen då fick ni ett bra pris på den också.
Den större toyotan var nog corollan :slight_smile:
Gällande gubbigheten är det lite spännande, jag som 26årig man hade lätt kunnat tänka mig den just som stadsbil då man får lite gokartkänsla… men jag kanske inte är som alla andra :wink:

2 gillningar

Erbjöd säljaren hans livs snabbaste affär :sunglasses:

3 gillningar

Ja så hette den, tack :relaxed:

Alla är vi unika människor med olika smak och tycken. Annars hade vi alla kört samma bil :grimacing:

Jag har exakt samma bil också på privatleasing, vår är nog lite dyrare per månad då vi slängde med däck och något mer. Vi är supernöjda och har möjlighet att ladda varje natt så att det vi kör i jobbet och på fritiden är i princip bara på el. När vi ska till landet så blir det bensin tyvärr. Jag är supernöjd och tycker den fungerar kanon. Nästa bil blir en ren elbil dock, har man fått smak på att ladda så vill man fortsätta.

1 gillning