Medelstor tjänsteelbil

Jag ska välja ny tjänstebil och funderar på en medelstor elbil, exempelvis VW ID.4 eller Volvo XC40 Recharge. Men det är inte lätt att välja och varken utrustningspaket eller prissättning är helt transparenta/jämförbara. Kanske (förmodligen) finns det även andra likvärdiga bilar som jag missat.

Jag utgår dock från att det här på forumet finns folk som kan mer om både bilar och bilekonomi än jag.

Så jag vore mycket tacksam för input. Vilken bil bör jag välja och varför?

Har en ID.4 sedan mer än ett år. Vi är i stort sett väldigt nöjda. Väldigt rymlig. Väntar på att få uppdatering av operativsystemet till 3.0 och då kommer nog laddningen att fungera bättre. I nuläget kan vi inte schemalägga laddning. Vi tog iD.4 då den har takräcke och dragkrok. Hade vi inte behövt det då hade det kanske räckt med en ID.3. Den är också rymlig. Vi hyrde den under några månader och den fungerade utmärkt i vardagen med 2 stora barn och en hund. Det är väl om vi ska resa hela familjen med hund och packning som ID.3 är för liten.

Vi har en Kia Sorento plugin hybrid sedan ca 1,5 år tillbaka. Vi valde denna för att den har 7 säten och vi har 3 barn. Då slipper de trängas i baksätet. Problemet med denna vardagslyx är att urvalet när man skall välja bil blir betydligt mer begränsat. Dessutom kan jag tycka att den är lite onödigt stor när 90% av resorna är med max 2 personer.

Det jag mest funderar runt när det kommer till att välja tjänstebil/förmånsbil är att priserna för bilarna fullständigt stuckit iväg vilket gör att större familjebilar med bra utrustning blir orimligt dyra. Detta gäller i synnerhet elbilar. Hur dyra bilar låter era arbetsgivare er plocka ut?

För min del har arbetsgivaren satt en månadskostnad som företaget “bjuder på”, vill jag ha en dyrare bil får jag betala mellanskillnaden i sänkt lön. Således kan jag välja hur dyr bil jag vill, men jag får ta smällen själv. Har för tillfället en Tesla Model 3 LR, vilket innebär en sänkt månadslön på ca 4000 kr brutto.

Tack för bra info.

Tack! Kia:n är nog onödigt stor för mig och det är nu en ren elbil som jag tittar på.

Har haft en Kia EV6 i ett år.
Mycket nöjd med den. Med takbox på är fjällresan med 2 barn, vagn etc inga problem.

Intressant! Hur långt upplever du att ni kommer på en full laddning? Är det stor skillnad på sommar och vinter (t.ex. fjällen)?

id.-serien är välkänd för att ha enorma problem med mjukvaran. Jag skulle därför absolut inte köpa en sådan bil. Finns dessutom ingen volymratt utan bara en asjobbig slider… som inte är upplyst så det är hopplöst att ändra volym eller öka/sänka temperaturen när det är mörkt ute.

Gillar du att lyssna på musik så är volvon med H&K-ljudet klockren. De flesta andra högtalare är skräp i jämförelse.

Kolla in Ioniq 5 annars, det är en riktigt bra elbil.

Tack! Det var ingen rolig läsning om VW:s mjukvara.

Har du själv erfarenhet av Ioniq? Mitt intryck av Hyundai är att bilarna är lite ”plastiga” men det kan förstås vara en fördom och jag ska ärligt säga att jag aldrig provkört någon Hyundai.

Det är ju rätt stor skillnad på modellerna, och hyundai försöker ju gå lite mer “up-class”. Provkör! Provpeta på inredningen!

Det varierar en hel del.
Det jag kommit fram till är att under sämsta möjliga förutsättningar kommer vi 30 mil.
Normalt vinter ca 35 mil.
Normalt sommar ca 45 mil.
Då anpassar vi inget för att minska förbrukningen.

OK. Tack! :pray:t2: