Vilka elbilar ska jag provköra?

Hej!

Det är dags att prova köra lite elbilar innan möte med @Skogstomten, men jag fundera på vilka modeller som kan vara värt att prova?

Eventuell relevant information för rekommendationer:

Familjen är två vuxna och en mindre hund.
Standard resorna som inte bara är vardagsfix är ca 30 mil tur och retur.
Det går att ladda hemma.
Möjlighet till dragkrok och automat är ett krav
Leverans innan sommaren är att fördra.

Har inga tips på elbilar, men alla elbilar är ”automat”, de saknar helt enkelt växellåda.

3 gillningar

Väldigt rimligt, jag inkluderade det så det var en fråga på Eriks hemsida :pray:

1 gillning

Någon form av budget är ju att föredra.
Denna verkar trevlig annars

2 gillningar

Nya model y, polestar 4, vw id7, kia ev9, xpeng g6, zeekr 7x hade jag provkört. Kanske skippa SUV och provkör vw id7 direkt om ni inte vill bära upp hunden i bagaget. Är budget högre finns som sagt taycan, audi a6 eller bmw i5

2 gillningar

Nya model Y är helt fantastiskt. Efter provkörning blev beställning på plats :+1::hugs::hugs:

6 gillningar

Vad har du för preferenser? Vill du sitta lågt eller högt? Är utrymme viktigt eller räcker en liten pendelbil? Lyxig komfort eller en budgetbil? För lite inspiration så såg försäljningen ut så här i Sverige förra året. Det kan ju vara värt att åtminstone provköra toppvalet model Y som referens, särskilt nu när Juniper kommit ut i standard range.

4 gillningar

Hade nog tittat åt alla andra håll än Tesla.
Alla andra tillverkare är numer rätt bra på elbilar. Det som tesla är i topp på är flest misslyckade besiktningar och flest olyckor.

5 gillningar

Porsche Macan passar in bra på kravspecen

1 gillning

Imorgon hämtar jag en MG 5 för 299k.
Riktigt mycket bil för dom pengarna.

2 gillningar

Tack för fina tips!

Jag tycker budget är svårt att svara på; jag betalar nog det som krävs för att få en bra upplevelse, men behöver inte status eller lyx.

Tänkte som sagt ta hjälp från Erik på Elbilsexperten, men känner att det är lite på mitt ansvar att ha provat runt lite för att diskussionen ska bli effektiv.

Men då har jag fått en ganska bra spread här för att eventuella kandidater att utvärdera :pray:

VW ID7 är en väldigt trevlig bil :blush:.

På tal om dragkrok kan man dra en husvagn/ hästtransport med elbil?

I princip kan ni provköra alla på VWs MEB-platform. Kör själv en Id 4 som jag är väldigt nöjd med. Provade både Audi Q4 och skoda Enyak innan. Alla var trevliga men ganska olika inredning. Blev prislappen som avgjorde.

Har åkt med i både id3 och Cupra Born vars ägare varit nöjda.

Säger inte de är några superbilar. Men bör absolut ingå i era tester.

Det är gratis att provköra så snåla inte in på testandet.

Absolut!

1 gillning

Kan o kan, man får ju kolla vad den tillåtna maxvikten är. Hästtransport är väl ganska tungt, det är ju inte som att köra lite ris till tippen…

Sen om du ska köra land o rike runt med hästtransport så hade ivf inte jag valt en elbil.

1 gillning

Om du ska köpa en ny bil:

Model 3 HL LR AWD

Bäst faktisk räckvidd på långresa även i motorvägsfart.
(Väljer du suv får du plikta minst -10mil räckvidd)
Laddar snabbt
Bra komfort
Rymlig sett till storlek.
Beprövad modell men med uppdaterad teknik.

Haft min snart 5000mil. Nöjd

Lycka till!

/W

2 gillningar

Jag provade lite olika och det blev en VW ID7 GTX till slut. Stort bagageutrymme, bra interiör och rätt räckvidd för mig.

Skoda Enaq var tvåa i racet men den föll på marginellt mindre bagareutrymme och sämre ekonomi för mig.

2 gillningar

Vi är väldigt nöjda med vår Kia e-Niro, kan rekommendera den. Kia EV6 är lite kaxigare och starkare men också dyrare. :slight_smile:

1 gillning

Kollega som gjorde samma. Fick elfel och kabelstam var testad från Kina. Han köpte en annan privat i väntan på delen som fortfarande inte är här.

1 gillning