Vilken bil rekommenderar du?

Vi har diskuterat fram och tillbaka kring att byta bil. Vi trivs väldigt bra med vår Volvo V40 CC som nu är 10 år gammal, men det börjar bli något trångt att få in dottern i bilbarnstolen. Vi har lyxen att båda har sina jobb med gångavstånd och använder således bilen mestadels på helgerna. Ganska ofta blir det en och annan runda till bygghandeln, tippen m.m.

I början på 2023 lyssnade jag på ett väldigt bra avsnitt med “Skogstomten” som brukar hänga på forumet, där rådet var att avvakta bilköp.

Nu till mina många frågor och funderingar:

• Har priserna gått ner eller har det bara blivit dyrare att köpa bil?

• Tidigare lönade det sig mer att köpa begagnat bil. Men idag upplever jag att skillnaden mot nypris inte är alltför stor.

• Vi vill gärna ha en bil med en viss utrustningsnivå, t.ex. skinnsäten, parkeringsensorer.

• Komfort är viktig, eftersom vi vill ha bekväma långresor.

• Bagageutrymmet får gärna vara större än 400 liter. ( har idag 324 liter i vår Volvo CC)

• Är det en elbil, så får den gärna har 30 mil+ i räckvidd.

• Får gärna vara en bil som är relativt bekymmersfri att äga.

• Vi har ägt våra tidigare bilar i ca. 5-10 år. Så utgå från att vi inte byter bil så ofta.

• Har inte satt någon egentligen budget, eftersom vi söker värde för pengarna. Samtidigt är vi inte sugna på att lägga större delen av vårt sparande på en bil, eftersom ingen av oss använder den dagligen. Så vi kan väl säga att priset bör landa någonstans mellan 150 000-400 000. Bensin,diesel samt hybridbilar i prisklassen 150-250 000 och elbil i prisklassen 180-400 000.
    Utgå från att det enda riktiga kravet vi har är egentligen att den ska vara större än vår nuvarande bil och att det är en relativt bekymmersfri bíl att äga.

• Vilken bil erbjuder mest värde för pengarna i vår situation?

Vi är väldigt mycket inne på att äga en bil, men är det bättre att leasa?

2 gillningar

Lexus och Toyota hybrider. Dem kommer tugga på i många år och vara bekymmersfritt.

Valfria modeller med hybridmotorn som passar ert tycke och smak. Finns egentligen inga andra alternativ när det gäller driftsäkerhet över tid.

4 gillningar

Har ungefär samma behov som er, behöver ej bil i vardagen bilen är mer något som berikar fritiden.
Några kompletterande frågor :slight_smile:

Hur många mil blir det på ett ungefär per år?

Mest långresor eller utflykter hemmavid?

Har ni möjlighet att ladda hemma eller dylikt?

Var det nåt speciellt som gjorde att ni valde v40 cc (visst har den lite högre markfrigång och fyrhjulsdrift) som ni vill ha även i nästa bil?

Är i ungefär i samma sits. Behöver en bekväm och säker familjebil då utökning snart är på g. Ingen direkt budget men vill gärna inte gå över 300. Bor idag i lägenhet med garage och kan byta till plats med elstolpe men kostar mer i avgift samt dyrare el jämfört att ladda privat. Så mest inriktad på mildhybrid eller bensin, tror inte diesel är bäst för oss då vi kör en del kortare sträckor till affären mm. Har kollat på toyota corolla touring sports och volvo V60, även rav4 men den är betydligt dyrare än corollan. Även andra märken som tex skoda/vw och Kia men inte lika övertygad av dom. Tar gärna tips i denna diskussion!

Jag tror att typ alla kombis på marknaden uppfyller era krav, givet rätt tillval av utrustning. Om ni inte kör mycket offroad på traktorstigar genom skogen, eller har annat befogat behov av hög markfrigång eller fyrhjulsdrift, så ska ni väl inte heller behöva betala extra för en suv. Om man inte kör så mycket på autobahn behöver man inte tänka på hur den presterar över 120km/h heller.

Sen beror det ju mycket på om man vill betala extra för att ha ett visst märke på ratten. Det finns många märken som kostar extra, men också många människor som känner att de måste betala extra för att inte bli utmobbade från villakvarteret.

Ingen kommer heller kunna säga vilken bil som håller länge och är problemfri. Men här är en länk till länsförsäkringars maskinskaderapport. Det säger ju dock inget om framtida bilar.

1 gillning

Åjo säger en hel del om bilmärken.
I din länk. Om felen på Vissa bilmärken skall rymmas i diagrammet ser felen på den japanska som börjar på L ut att ha så nära inga större fel man kan komma. Stora skillnader.

Det jag menade var att det är skillnad på “Så här såg statistiken ut i mätperioden” och “Om du köper en bil av märket X så kommer den aldrig krångla.”

Jag tror inte heller Lexus är så vanligt på vägarna, så statistiken kan bli lite snedvriden av det. Även om man visar per 100 bilar så finns det helt enkelt ett större dataunderlag för Volvo än Lexus.

VW Caddy!
När vi blev fyra barn köpte vi caddy. Lätt att plocka i och ur med sätena efter behov. Smidigt med skjutdörrar på sidorna, Enormt lastutrymme som är guld vid shopping, Bygg, återvinning.

Skatt och försäkring billigare än alla suvar. Så vanlig bil att reservdelar osv är lätt.

2 gillningar

Volvo V90 Cross Country har jag haft - tyckte den var bra på många vis:

Lite högre än vanliga varianten
Stora utrymmen
Väldigt komfortabel både att köra och åka i
Mkt bra framkomlighet (haldex fyrhjulsdrift och hög markfrigång)
Väldigt bra säkerhet

Nackdelar:
Något knattrig dieselmotor (hörs dock ej i fart)
Finns ej som laddhybrid

V60 CC kan vara ett bra mindre alternativ - tycker dock personligen att baksätet är obekvämt i den.

Mjae. Bilmärkena finns bara med om dom bedömts ha tillräckligt antal för OK statistik. Jämfört med Porsche som var bland dom allra sämsta så är nog LEXUS vanligare. Visst har all VOLVO säkert hundratusen+ fel sammanlagt men dom stora skillnaderna som finns behöver inte jättemycket data för att synas bra nog.

Bilpool ?
10 tecken…

Har länge kör Passat GTE som varit bekymmersfria och en bra bil rent allmänt.
Du kommer ca 30-50km på el (årsmodell 2019 å framåt), bekväma att köra/åka i och har bra lastutrymme.
Finns utrustade med det man behöver, gälle bara att leta bland de som erbjuds.
Tittat själv efter en sådan och de ligger runt 200k.

3 gillningar

Tackar för fina och bra svar. Har tidigare varit inne mycket på elbil. Hur tänker ni kring Tesla? Är de fortfarande lika plastiga som de modeller som tillverkades runt 2014 (senast jag satt i en Tesla). Kan man få en vettig Tesla Model Y för 400 000-450 000 på begagnatmarknaden eller ska man satsa på att beställa en ny? Finns det någon annan biltillverkare som gör bättre elbilar? Tänker både komfort, räckvidd, körglädje och kvalitet? Säkerhet tar jag inte ens med, eftersom jag utgår från att dessa bilar klarar 5 stjärnor i NCAP testet.

Haha kunde faktiskt inte bry mig mindre om vad grannarna tycker och tänker. Men intressant kommentar. Då jag även har fått den kommentaren innan, av min bror när han var på besök. Våra behov täcks egentligen av en VW Caddy eller en Nissan Leaf egentligen. :smile:

Vill du ha en tesla så kör på det. Du kan nog få en i OK skick och ålder för den budgeten.

Vad den kostar över tid och hur batterier klarar sig vågar jag inte svara på då jag inte har koll. Den största risken är dock 2hands värdet för dig.

Det är generellt tryggt att köpa en bra Japanare som är 3år gamal. Sen spelar det mindre roll om man har råd att ta en risk med elbilar och för äntat 2handsvärde om 3-6år fram i tiden.

Vi har idag en seat leon men halvkombi versionen och har varit nöjda. Den vi har är manuell vilket gör att vi nu vill ha automat och möjligheten har givits.

Vi hämtar en 2021 Volvo v60 nästa vecka. Den passar oss väldigt bra och 2-3 år gamla Volvos tycker jag är bra prissatta.

Hursomhelst kan jag gå i god för kombimodellen samt halvkombi av seat leon (det är ju en golf men med rabatt, roligare och snyggare) och då kan man få en relativt ny för bara strax över 200.000kr

Volvon vi siktat in oss på är relativt enkel men med de extra funktioner vi önskade och ligger runt 320.000~ kr.

Vi har också tittat en del på v60 ca 2021, valde ni laddhybrid? Om ja eller nej, varför?

Ser mig hitta v60 bensin för runt 280 tkr och laddhybrid för runt 320 tkr. Nu kan jag otroligt lite om bilar, men känns som att marknaden är felprisad.

Det är klurigt med Volvo för de finns 4 olika paket med olika utrustning, och sedan väldigt mycket tillval. Så vad som ser ut att vara samma bil och miltal/årsmodell kan skilja flera tusen.

Vi valde B4 bensin, 2021 kommer bara som mildhybrid (därav B istället för T eller D, men alltså en gammal T4 egentligen). 197hp för att flytta 1.8ton behövs, B3 som har ca 150~ är för trött och skatt samt försäkring skiljer ingenting i princip.

Jag skulle kanske velat ha en T6 som är laddhybrid och den är inte fasligt mycket dyrare men för oss passar B4 eftersom vi inte har möjlighet till att ladda där vi bor främst.

1 gillning

Vi leasar en Volvo v60 B4 2022. Mycket nöjda. Vi är två vuxna, en 2,5-åring i bilbarnstol i baksätet samt en mindre hund i hundbur i bagaget. Får utöver det plats med barnvagn och ett gäng matkassar eller övrig packning, fiskeprylar eller träningsprylar t.ex.

Tycker den är väldigt bekväm (ingen av oss är dock varken lång eller bred), bra utrymme, uppleva säker och trygg m.m.

Vi betalar 4750/månad för den inkl serviceavtal, försäkring, vinterdäck (dubbdäck) , lasthållare och cykelhållare till takräcket, plastmattor.

Bytte in en V70 - 2008 med 28. 000 mil bakom sig för att få ner avgiften lite.

Beroende på om vi får utökning eller inte i familjen tills avtalet löper ut så kan jag tänka mig en V60 igen eller en V90cc om vi blir fler i familjen.

3 förslag som dyker upp när jag läser ditt inlägg.

Billiga alternativet:

Renault Talisman med 1.5 dci motorn på 110hk. Fullsize kombi med allt du kan önska dig. Motorn är skottsäker, haft en sådan i över 7år utan minsta bekymmer. Tillverkats sedan 2001 åt nissan renault mercedes och fler. Googla k9k

Kia Optima. Laddhybrid, full storlek, driftsäker, vettigt val.

Dyrast: En V90 eller Mercedes E klass. Bara till att titta runt i stan, 1000 sådana som rullar som taxi år ut, år in.

Toyota Camry hybrid, Inclusive-utrustad. Bra mix av ekonomi, pålitlighet och komfort

3 gillningar