Vilken bil rekommenderar du?

Vi köpte en begagnad elbil för tre år sedan.
Det är billigaste bilen jag någonsin ägt.
Kontaktade tillverkaren tidigt och fick serviceschema för egen service (i princip bara olika kontroller) så servicen är extremt billig.
Den bilen vi köpte är visserligen “gammal” och går inte mer än 15mil på en laddning men den räcker utmärkt i vår familj.
Har även kört ett par 30 mila resor med den (går fort att snabbladda).

Vad är det för märke och modell?

Köpte en e-Golf.
Vi är två vuxna, två tonåringar och en hund.
Sitter aldrig direkt trångt (finns ju takbox till nöds).
Den kostar ca 11kr milen inklusive skatt, förs, el, serv o.s.v. (dvs allt utom värdeminskning).

1 gillning

Toyota är ju bra säger alla men lite skeptisk till att alla verkar vara hybrider nu…

Jag tänker två system (bensin o el) gör det troligare med problem o dyrare service men kanske tänker fel?

Gäller väl alla andra tillverkare men inte toyota. Toyota hybrid innebär att drivmedel-> el för att driva fordonet. Andra hybrid har ett batteri som man laddar upp för att drivas med el sedan bensinmotor som backup. Första Prius hybrid kom redan 2007 och är driftsäkra som få.

2 gillningar

Bra input. Men måste väl vara någon form av batteri som lagrar el o sedan driver motorn? Förutom bensindelen då.

Säger inte att det håller sämre eller kräver mer service än tex en Volvo eller VW bensinmotor, undrade bara om det inte skulle kunna vara så.

Renault talisman 1,5dci, sålde min nyligen med 19k mil på mätaren, och endast 1 garantiärende under hela tiden. Billig att äga, billiga delar, och går snålt.

Laddhybrid så är det nog Toyota som gäller, men jag är väldigt nöjd med min Ford Kuga jag har nu.

Elbil så tycker jag absolut ni ska kika även där på en Renault E-tech Megane,

Köpläge på el bil nu.
Kolla runt och se vad som passar
Hemma har vi 2st Kia elbilar och mycket nöjda.
Tänk på att försäkrings priser varierar kraftigt på elbilar då vissa är i princip sportbilar och kostar därefter.
Lycka till

Förvånande att Kia och Hyundai låg så bra till.

Inte jättechockerande. Lexus ligger i topp, följt av alla andra märken vars kunder knappast är särskilt benägna att ta kurvor på två hjul eller köra dragracingtävlingar vid rödljusen…

Jag hade själv ungefär dethär behovet fram tills jag fick förmånsbil i jobbet förra året.

Mitt sätt att lösa det var att speca vad jag ville ha som sämst när jag säljer den om 3 år och räkna av 3 års körning för att hitta rätt objekt.

I mitt fall fyrhjulsdrift, >480L bagage, ≥180hk, ≤8år, ≥10000 mil, dragkrok, kul att köra, bekväm och snygg.

Så med detta i åtanke sökte jag först på blocket efter en tre år nyare bil med alla kraven utom miltal och dragkrok för att få fram vilka modeller som intresserade mig.

Sen provkörde jag några olika för att bestämma vilken modell som tilltalade mig och min körstil mest. Detta är mitt största råd till alla med bilfrågor. Det är gratis och bilen kan ha gått onödigt långt, så det bör finnas exemplar i närheten. Man måste inte köpa den man testar. Provkör, provkör provkör.

Därefter drog jag av tre års körning, i mitt fall 3000 mil och sökte rätt exemplar för mig. Dvs min bilmodell med dragkrok, ≤ 5år, ≤7000 mil.

I just mitt fall har det slutat med Audi A4 Avant och A5 sportback det sista decenniet och det har varit väldigt roliga och problemfria äganden för mig. Ni kan absolut hitta dessa inom ert prisintervall. Men vad ni kommer fram till passar er kan ju va något helt annat.

Som sagt. Provkör, provkör provkör!

1 gillning

En sak man ska tänka på är att vissa märken ger lång fabriksgaranti i Sverige. 5-10 år. Vad som ingår i garantin varierar. Behovet av att utnyttja maskinskadeförsäkringen minskar vid längre garanti, så klart. Kia har sju år tex. Hyundai fem tror jag.

Med det sagt, Kia/Hyundai kommer högt i kvalitetsmätningar även på andra marknader. Det finns som för de flesta andra märken några misslyckade konstruktioner, 2.4L Theta motorn var misslyckad. Men generellt verkar det vara kvalitetsbilar.

D4FB turbodieseln i min Kia ger jag mycket höga betyg. Problemfri. Otroligt bränslesnål. Drar ingen olja alls trots 13 år gammal.

Om “att den inte drar olja” är en kvallitetsstämpel kan du köpa nästan vilken bil som helst.
Har en tidig 80-tals Pajero diesel med 80 000mil på mätaren som inte drar någon olja alls…

Att din motor gått 80.000 mil utan utan att börja dra olja skulle jag säga är en god indikator för kvalitet.