Återlämna leasingbil skada i sätet

Hej alla!
Jag skulle städa ur bilen o hittade en tråkig överraskning. Vid knäppet i bilen har de spruckit i sömmen o förmodligen slitits sönder. Vi har haft ett sätesskydd under stolen så har inte kollat så noga…

Vad kan detta kosta? Ska jag lämna in den innan o åtgärda( om jag hittar någon som lagar bilklädsel) eller ska jag betala mig ur denna sits?

Ska leasa en ny bil.
Tråkigt men så är det med småbarn i bilarna…
Dödsångesten är total🤯

1 gillning

Är bilen leasad i Sverige så är dödsångest onödigt. Dödsstraff existerar inte i den svenska straffskalan och det som hänt är sannolikt inte ens brottsligt. :wink:

Jag hade argumenterat för att det där är ett fabrikationsfel - att tyget slits av normal användning är inte en skada. Bilhandlarn hade förmodligen argumenterat emot… Att laga utan att det syns är sannolikt inte helt enkelt, men att laga det så att inte resten av klädseln spricker är säkert superenkelt med en laglapp eller vad som helst. En sadelmakare/tapetserare (sån som klär om möbler) skulle säkert också kunna laga det på ett snyggt sätt - MEN det kommer synas att det är gjort.

Jag röstar för att hävda fabrikationsfel och försöka den vägen, men det “rätta” sättet är ju att gå via försäkringsbolaget och hantera det proaktivt.

1 gillning

När vi leasade hade i ett tillägg i försäkringen för just säteskador, iom att vi hade småbarn i bilen, och det kostade inte mycket.

Värt att kolla upp till nästa bil.

(Det är precis sånt här som gör att jag aldrig kommer att leasa mer, när man äger bilen gör det inte så mycket, och vid ett ev inbyte är de inte i närheten så petiga som när en leasingbil ska återlämnas.

3 gillningar

Kan vara värt kolla med ett lokalt Colorglo-företag. De jobbar med att laga skador på inredningar.

3 gillningar

Hur städar du dina bilar när du lämnar dom? Lämnar du in på rekond eller städar du den endast utvändigt o invändigt?

Har aldrig privatleasat, bland annat eftersom jag byter bil så ofta att det inte passar.

När jag vill sälja eller byta in en bil brukar jag tvätta utvändigt och dammsuga och torka av invändigt, det är allt.

Är oftast slö på att tvätta mina bilar men gör det dock alltid för hand när jag väl gör det.

3 gillningar

Kolla konsumentköpslagen för bilsäten. Vet inte hur det slår mot leasingavtal.

Vi lämnade in vår bil till dem. Bilen hade vi köpt osedd på auktion och visste att det fanns en skada i skinnsätet på förarsidan. Efter att den varit inlämnad till Colorglu unde vi inte ens se var det varit trasigt! Superbra jobb!

1 gillning

Konsumentköplagen gäller inte vid leasing. Den gäller endast vid privatköp.

Utan att egentligen veta slänger jag in en fundering, bolaget som fått mest kritik är Santander för sin hårda policy att bilen ska i princip se orörd ut vid återlämnandet, sen hänger det såklart på personkemi.

En sprucken söm är en icke-fråga anser jag och är lätt att fixa via en sadelmakare eller Colorglofirma om ingen i familjen besitter kunskapen.

Lycka till och dra det gärna så långt du orkar om dom är oresonliga, du ska ju leasa ytterligare, så pengar får dom i vilket fall.

Nu har jag fått info från återförsäljaren… de vill ha… håll i er!!! 8800 kr för att byta hela klädseln :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

Jag pratade med en kille på det företaget du nämnde o han sa runt 2000kr. MEN han tillade att de kanske inte blir tillräckligt bra så de godkänner!

Så nu har jag varit i kontakt med Länsförsäkringar o hoppas på självrisk 1000kr.
Annars funderar jag på att utnyttja ångerrätten på 14 dagar vid distansavtal.

Det är 4 e bilen jag har där o nu tycker jag det räcker om de ska pressa mig för hårt!
Jag förstår absolut att jag ska ersätta denna skada men inte byta hela sätet!

1 gillning

Och ändå så godtog dom vår bil trots stenskott med rost, för lite mönsterdjup på däck, mm.:grimacing:

1 gillning

Plocka lös sätet och sy ihop det själv.
Kommer gå hur bra som helst.
Ingen som kollar nere i hålet för bältet ändå.

2 gillningar

Skönt, det var några år sedan jag läste om det så nu har dom förmodligen anpassat sig till verkligheten :+1:

Du har ingen svärmor eller farmor eller nått som är duktig med nål och tråd?

Kollat med skroten och kanske köpa en fin begagnad sittdyna?

1 gillning

Kolla vad orginalklädsel kostar, det tar lite tid men fullt möjligt att byta om man är lite händig.

Lämna tillbaka bilen som den är nu. Jag har lämnat tillbaka mer än en leasing bil med div småskavanker och så länge inte bilhandlaren är helt omöjlig bedömer nog dom flesta det som normalt användande.
Det värsta som händer är att du åker på en självrisk.

Jag skulle säga dåligt kvalitet på tyget. Det ska tålas en del. Hur länge har du haft bilen?

Att lease en bil har företaget räknat med slitage, därmed höga kostnaden? Jag tror inte en chans att du betalar 8000kr och de lagar tyget, troligen tar de pengar och sen lämna som det är!

Jag har haft den 2,5 år. Städade säten igår o märkte att även om du dammsugar sätet försiktigt så är det sjukt dålig kvalitet. Dåliga sömmar o det ”slits” när man dammsuger.

Känns hopplöst men väntar på försäkringsbolaget att de ska besluta om detta. Men nu blir man ju nojig för både det ena o andra. Bilen används o då uppkommer repor invändigt osv. Kanske inte ska provatleasa fler ggr…

2,5 år och barn…Det är nog normalt slitage. Annars kan man inte använda bilen. Men ja, jag har inte heller leasat bilen. Köp beg. bil :slight_smile:

Hoppas det löser sig!

2 gillningar