Laga bil innan försäljning?

Hej!

Vi köpte en i juni 2022 en bil för 20 000 inkl vinterdäck och den har fungerat utmärkt. Besiktigades i slutet av juni 2023 och gick igenom utan anmärkningar.

För några veckor sedan kom vi fram till att det är dags att sälja bilen av ett antal olika anledningar:

• Det börjar bli dags för barn och vi vill ha en säker bil som vi kan lita på
  • Bilen är nybesiktigad och vi har inte haft några problem (reparationskostnader) än så det är ett utmärkt tillfälle att sälja. Alternativet hade varit att bestämma att vi satsar på bilen en besiktningsperiod till men det är vi inte riktigt sugna på.

Sedan dess har vi bestämt oss för att leasa en bil, vi har signat papper och får den i slutet av september så att behålla bilen och satsa på den är inte ett alternativ.

Förra veckan la vi ut bilen på blocket/fb och några timmar senare gick den sönder. Nu har vi haft den inne på verkstad och de vill ha 8650 kr för att reparera. Då står vi inför två alternativ:

• Laga och sälja för förhoppningsvis 15 000 - 18 000
  • Strunta i att laga och lägg ut den som en reservdelsbil/reparationsbil för en mindre peng (säg 5000 - 10 000, hur mycket är rimligt att få?)

Det går såklart att räkna på estimerat pris för bilen - reparationskostnad men det finns ju alltid en risk att något annat går sönder nästa vecka och det är inte kul att lägga de pengarna. Så frågorna är då;

1. Är det värt att laga bilen innan försäljning eller ska vi försöka sälja den som den är för ett lägre pris?
  2. Om vi inte lagar den, hur mycket kan vi begära?

Tacksam för all hjälp!

/Victor

Men näää? :frowning:

När ni själva körde den alltså? Sanslös otur. Fast på ett sätt kanske bättre än att tvista med en ny köpare.

Hur som:

Vad har gått sönder? Vad är det för bilmodell och miltal?

Det påverkar kalkylen rätt mycket skulle jag säga.

Har ni kikat med flera verkstäder?

Verkligen maximal otur… Tråkigt men så är det!

SAAB 9-5 från 2005, gått drygt 27 000 mil. Det läcker styrservoolja. Ett rör mellan styrväxel och styrservopump har gått sönder enligt verkstaden.

Yes, har ringt runt lite och och för just denna reparation (läckande styrservoolja) när det kan vara lite olika saker som läcker så vill de ta in bilen och ta en titt på den för att göra en prisestimering. De vill ha runt 1000 kr för detta och känns inte så kul att lägga den pengen när vi redan betalat 500 kr till första verkstaden för att felsöka.

Hmmm OK. Den modellen och det problemet har jag inte koll på.

Men jag ser att den här legat ute i 2 veckor med samma problem för 12,9K hos en bilhandlare: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. (2009:a såg jag nu, dessutom)

Samtidigt har den här med ungefär samma miltal ha sålts för bara 14,5K… Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Så det känns tveksamt att få tillbaka pengarna på reparationen. Hur är det med lack, rost och vad har gjorts på bilen innan ni köpte den?

1 gillning

Om det verkligen bara är ett rör/slang låter det ju väldigt dyrt med över 8000 kr Kanske kan vara värt att låta nästa verkstad kolla. 1000 kr kan det ju vara värt bara för att veta exakt var felet sitter. En potentiell köpare kanske också är mycket mer köpsugen om den får veta exakt vad som behöver göras på bilen även om den är trasig vid köp.

1 gillning

Sälj som den är till en händig mekaniker som kan fixa själv - definitivt!

1 gillning

Bilhandlaren har tydligen inte ens tyckt det varit värt att skaka ur mattorna och dammsuga bilen några minuter. :thinking:

Sälj den som den står,

5 gillningar

Hej,

Lustigt, jag hade precis samma bil (fast 2007:a) med samma felinnan försäljning. För oss berodde felet på att ett rör under motorn gått sönder, så mekanikern fick i princip lyfta ur motorn för att fixa baserat på hur han beskrev det. Jag skulle sälja i befintligt skick om det går. Om det inte går kan du ju laga och försöka säljs igen?

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Jag skulle testa sälja “trasig” med en ärlig annons till rimligt pris, någon hemma fixare är säkert intresserad. :slightly_smiling_face:

Liten uppdatering: Lade ut ärlig annons och beskrev tydligt för köparen vilka problem som fanns och fick den såld för 9000 kr.

Båda parter var nöjda och väldigt skönt att vi fick den såld så pass snabbt.

Slutsatsen är väl att rätt val i detta fall var att inte laga innan försäljning, tror inte vi hade fått 18000 för den.

Tack för svaren!

9 gillningar

Generellt i den prisnivå och om ägaren inte kan/vill laga själv eller känner någon som kan göra det billigt.

=Sälj den trasig med ärlig beskrivning av symptom/fel/felsökning. Så grattis, bra beslut och att försäljningen gick smidigt :+1:

3 gillningar