Vi köpte en i juni 2022 en bil för 20 000 inkl vinterdäck och den har fungerat utmärkt. Besiktigades i slutet av juni 2023 och gick igenom utan anmärkningar.
För några veckor sedan kom vi fram till att det är dags att sälja bilen av ett antal olika anledningar:
Det börjar bli dags för barn och vi vill ha en säker bil som vi kan lita på
Bilen är nybesiktigad och vi har inte haft några problem (reparationskostnader) än så det är ett utmärkt tillfälle att sälja. Alternativet hade varit att bestämma att vi satsar på bilen en besiktningsperiod till men det är vi inte riktigt sugna på.
Sedan dess har vi bestämt oss för att leasa en bil, vi har signat papper och får den i slutet av september så att behålla bilen och satsa på den är inte ett alternativ.
Förra veckan la vi ut bilen på blocket/fb och några timmar senare gick den sönder. Nu har vi haft den inne på verkstad och de vill ha 8650 kr för att reparera. Då står vi inför två alternativ:
Laga och sälja för förhoppningsvis 15 000 - 18 000
Strunta i att laga och lägg ut den som en reservdelsbil/reparationsbil för en mindre peng (säg 5000 - 10 000, hur mycket är rimligt att få?)
Det går såklart att räkna på estimerat pris för bilen - reparationskostnad men det finns ju alltid en risk att något annat går sönder nästa vecka och det är inte kul att lägga de pengarna. Så frågorna är då;
Är det värt att laga bilen innan försäljning eller ska vi försöka sälja den som den är för ett lägre pris?
Yes, har ringt runt lite och och för just denna reparation (läckande styrservoolja) när det kan vara lite olika saker som läcker så vill de ta in bilen och ta en titt på den för att göra en prisestimering. De vill ha runt 1000 kr för detta och känns inte så kul att lägga den pengen när vi redan betalat 500 kr till första verkstaden för att felsöka.
Om det verkligen bara är ett rör/slang låter det ju väldigt dyrt med över 8000 kr Kanske kan vara värt att låta nästa verkstad kolla. 1000 kr kan det ju vara värt bara för att veta exakt var felet sitter. En potentiell köpare kanske också är mycket mer köpsugen om den får veta exakt vad som behöver göras på bilen även om den är trasig vid köp.
Lustigt, jag hade precis samma bil (fast 2007:a) med samma felinnan försäljning. För oss berodde felet på att ett rör under motorn gått sönder, så mekanikern fick i princip lyfta ur motorn för att fixa baserat på hur han beskrev det. Jag skulle sälja i befintligt skick om det går. Om det inte går kan du ju laga och försöka säljs igen?