Familjens trotjänare, en Passat från 2012, har tjänat oss troget men börjar närma sig 15000 mil och har börjat bli sliten. Börjar bli mer och mer småfix, oftast med verkstadskostnader (2-4 tusenlappar) någon gång per år.
Efter senaste vintern har den dessutom utvecklat en massa rost kring hjulen och vi börjar närma oss ett vägskäl - fixa eller sälja.
Ser tre alternativ:
Fixa rosten (offer på 7000:- för att göra detta) och behålla ett par år till
Fixa rosten och sälja (aktuellt värde 50-70tkr)
Svälja stoltheten och bara lägga ut på Blocket som den är.
Har ett välmående aktiebolag och tänkte därför undersöka möjligheten att ta ut en förmåns-elbil om vi gör oss av med den.
Hade personligen sålt den som det är. Att köpa en nyligen “uppfixad” bil känns ändå som en viss risk eftersom man aldrig vet hur bra underarbgetet är gjort. Eller snarare rosten kommer tillbaka, är bara en fråga om hur snabbt.
Handlar bytet främst om ekonomi eller att ha ett problemfritt ägande?
Jag är av tron att man sällan tjänar ekonomiskt på att byta till nyare bil.
Många tror jag lurar sig själva när kostna
der för reparationer ökar och man tänker att den gamla bilen kostar mycket och att en ny/nyare löser det problemet.
Vi bytte upp oss till en bättre begagnad bil förra året, mest för att bli av med ett tjötigt problem. Den drack otroliga mängder olja och det gick flera liter olja i månaden… Tjänade vi på bytet ekonomiskt? No way? Var vi gladare efter bytet? Yes way! Vi har en nyare och fräschare bil nu med färre problem och med lite nya finesser, men det kostade såklart en del.
Räkna lite på vad den nya bilen ni vill ha kostar per år och jämför med vad ni har för kostnader idag (reparationer, drift, värdeminskning).
Fixa rosten och kör den till 20 000 mil minst. Det bör den klara frånsett precis som du skriver ett par tusen någon gång.
Tänk så här, den kostar dig inte mycket för övrigt och en månadsamortering på en ny bil köpt/leasad når snabbt upp till 5000-10 000:-.
Tack för svar! Det blir nog till att fixa ett par småsaker med bilen och göra sig av med den. Vi har en till bil som vi har använt som backup som faktiskt strular mindre och dessutom är mycket billigare att hålla i skick.
Att ”fixa rosten” är pengar i sjön, om det inte är för att få den genom besiktningen. Volkswagen rostar något kopiöst. När rost har börjat komma slutar den inte. Korrosion är en process.
Jag hade absolut fixat rosten och behållit bilen (kanske något mer gull-gull behövs?) och avvaktat 3-5 år till för att se vart det bör hän med elbilar och olika nya drivmedel för förbränningsmototer. Bättre underlag för beslut om 3 år!