Hej! Jag kan inte ett dugg om bilar. Kanske någon kan avgöra om det är värt det ekonomiskt att reparera.
Bilens oljetryck sjönk till obefintligt häromdagen. Körde kanske 200-300 meter efter lampan tändes. Bogserade till verkstaden. Dem konstaterar att oljepumpen behöver bytas. Kanske nån mer liten detalj men det skulle gå på 10,000 ungefär med arbete. Bilen i sig är kanske värd runt 40-50 tusen. Bytte kamren och delar för det för kanske 2 månader sen för cirka 10 tusen. Mekanikern säger att det inte är säkert att reparationen fixar bilen då man inte vet om motorn klarat sig så det kan vara pengar i sjön.
Å andra sidan om det skulle lösa problemet och jag kan använda bilen så behöver jag inte köpa någon bil på kanske 10 år och ha bilkostnaden rätt billigt.
Är bilen bra i övrigt och du dessutom bytt kamrem så hade jag lagat den. Alternativet blir nästan alltid dyrare. Även den ”nya” bilen du köper i stället kan ha fel du inte känner till.
Jag skulle reparera. Det var bara 200-300 meter, och det skedde vad jag förstått under färd så det fanns oljefilm sedan tidigare. (anekdot: har råkat glömma fylla på med motorolja efter motorrenovering av 4-takts mc-motor. Startades och gick 30s på oljerester från installationsförfarande innan jag insåg mitt misstag. Hade aldrig några bekymmer med den motorn efteråt)
Om du säger att du inte vill laga den kommer meken erbjuda sig att köpa bilen för ett skambud, fixa till den för 5000 och sälja den vidare med skön vinst.
Hmmm…
Lägg lite mer på att undersöka detta. plötsligt pajad smörjoljepump är inte vanligt…
Jag gissar på att laga blir smartast när felet verkligen hittats.
Vilken bil/motor rör detta.
Att oljepumpen skulle gå sönder plötsligt är inte omöjligt men faktiskt generellt sett väldigt ovanligt.
Beror på hur den är driven etc. rem eller kedja eller liten sexkants drivaxel som ibland används kan paja plötsligt. Vanligt med en säker drivning och att trycket sjunker mycket sakta med åren snarare.
Be bilmecken förklara vad dom bygger sin diagnos på.
Om dom inte har specifik bra förklaring är det troligare att något annat gått sönder. Kan
vara många saker.
pajad sensor. Inget fel på oljetrycket. ( inte ovanligt )
Pajad packning som släpper ut oljetrycket.
Ett glidlager som pajat och läcker ut trycket. Ibland i turbon.
Lossad eller söndervibrerad anslutning av oljerör internt eller till Turbo kanske
Att köra vidare ens sekunder om man tappar oljetryck KAN kosta många tusenlappar per sekund.
Det som händer är att temperaturen i lagren stiger mycket snabbt. Att man släpper gasen direkt och stannar bums vid sidan av vägen är viktigt.
Jag gissar att motorn fick små skador men överlevde bra nog.
OM det finns skador så består dessa typiskt av “metall glitter” i oljan från lager som snabbt blivit lokalt varma och nötts. Tappa ur oljan och inspektera den OCH klipp upp oljefiltret och kolla efter glitter. Glittret sedimenterar. En gammaldags “piprensare” kan nog användas för att få fram lite av sedimentet vid oljeavtappningshålet vid behov.
Jag gissar på OK…
Se till att orsaken till tappat oljetryck hittas. Du behöver en verkstad med bilmekaniker och inte bara bildelsbytare.
Svårt att säga. Beror mycket på hur sliten bilen i övrigt är. Vad det är för motor, hur problemfritt ägande kan man förvänta sig framåt osv.
Men som @Mikael8 skriver är det inte så vanligt att oljepumpen havererar och att allt annat är frid och fröjd med motor så att säga.
Generellt sett är det osäkert kosta på 10000kr i reparation på en 40000-50000kr bil utan att man är ganska säker på att man då löst felet. Är annorlunda om man skruvar själv då kan det definitivt vara värt offra några timmars jobb för att se om det löser sig med reparationen.
Däremot ser jag inte att TS kan förvänta sig följande bara baserat på att man nu chansar och byter oljepumpen.
På 10 år hinner det garanterat bli många fler reparationer på en 40000-50000kr bil där man ofta hamnar i samma dilemma om det är värt att kosta på den (särskilt om man ska leja bort jobben)
Vad är det för bil vi pratar om? Även om du knappt kan hålla i en skiftnyckel själv kan det vara värt att kolla videos av bytet för att göra en bedömning av hur mycket tid och arbete det går åt, så att du i nästa steg vet om du blir grundlurad eller inte.
Nu är din passat lite väl ny men tidigare passater utrustade med 1,8 T motorn är ökända för att få igensatt oljesil. Detta orsakar i sin tur lågt oljetryck.
Håll tummarna för att det är detta fel och åtgärda bilen.
Ja det är sant. 2007 hade vad jag vet 1.8 T bensinmotorn fortfarande. Problemet påstods bero på klena oljekanaler i turboaggegatet som gav “kaffegryn” med bränd olja tillbaka till oljetråget. Jag har ägt en VAG bil med den motorn och bytte för säkerhets skull ut silen (och PCV ventilen) mot en ny. En del meckande. Min visade sig inte ha det problemet troligen pga att jag servade med oljebyten betydligt oftare än serviceschemat och använde bra syntetolja.
Om det är denna motor i din bil är det som hänt troligen inte det som påstås men nära.
Bilen har flera olika övervakningar av oljetrycket. dels minimitryck, dels trycket vid 2500 varv per minut. OM metallnätsilen för oljepickupen i botten på tråget börjar vara igensatt kan man få varningsmeddelande för lågt oljetryck. Det felet är allvarligt.
Fixen ÄR enkel och löser problemet om den görs direkt. Kör inte bilen med felet aktivt ens kort stund!.
Byt silen, När jag bytte hade dom många ! på lager hos vår VAG handlare. Delen kostade <200 SEK. Inte värt besväret försöka göra rent silen.
Tyvärr en hel del meck för att få loss oljetråget för bytet. Lite Bärramsmeck mm. Man behöver läsa på hur man kommer åt dom sista skruvarna till tråget!. Vilken bilmeck som helst kan göra det åt dig. Osmart välja nån med 2000+ i timtaxa. om dom inte ger ett bra paketpris.
PCV-ventilen kostade ca 300SEK. kan vara smart att byta. Enkelt ,Min var dock helt ren!.
gör rent oljetråg mm ordentligt.
Tveksamt om byte av oljepump gör någon extra nytta?. Men det går troligen enkelt? när oljetråget är borta.
Börja byta till BRA olja och filter oftare. I USA införde dom för dessa motorer max 800! mil (5000 miles) mellan oljebytena. Extra stora och seriösa oljefilter används till dessa motorer.
Motor och transmission och AC mm på dessa bilar var riktigt bra MEN en hel del mindre elfel över tid gjorde att jag lessnade på den.
När jag hade billiga bilar satte jag allt i relation till inköpspriset, feltänket kallas anchoring. Jag unnade den knappt en riktig tvätt för den var så billig. I efterhand har jag tänkt att jag var onödigt snål. Sätt kostnaden i relation till TCO per mil. Jämför inte bara med värdet på bilen.
Anledningen att bilar blir billigare med ålder och körsträcka är ju att man ska ha råd med de här reparationerna. Men även en nyare bil kan drabbas av dyra olyckor som varken täcks av försäkring eller garanti om man har otur.
Dessutom står slitaget i proportion till hur mycket man kör. Jag vet inte hur du använder bilen, men jag körde många långa onödiga turer förr. Bilen är ju till för att användas, tänkte jag. Nu har jag börjat planera resor. Med halverad körsträcka får jag halverat slitage och halverade reparationskostnader, tänker jag. På så vis blir det inte antingen eller. Sedan säljer jag den om två-tre år och har överseende med eventuella reparationer fram till dess.
Ja råd har jag och laga men det är mer en fundering om det är ekonomiskt smart att göra det. Har råd o köpa en ny bil också men ser hellre att pengarna får jobba vidare ostört på börsen😄 mitt besvärskonto tål väldigt mycket. Slipper ju värdeminskningen med ny bil och kan således reparera en del.