Jag har en vanlig diesel VW golf kombi från 2011-2012. 15.000mil. Nästan skinande nyskick “på ytan”, förutom några rostangrepp, varav ett är mer läskigt ut än de övriga.
Det är dags att byta kamrem och vattenpump. 15000kr(?)
Jag har fått ett fel på EGR-ventilen. Vanligt fel på min motor, särskilt efter “diesel-gate” när vw eftermoddade mjukvaran. 14-22.000kr(?) (sitter jädrans illa till, vid torpedväggen)
Dags för vanlig service också (olja mm)
(Prisuppgifterna kommer efter lite googlande)
Nu har jag inte kollat, men tror jag kanske får 40.000kr för bilen om jag säljer privat och utan fel. Serva bilen kommer jag inte ifrån, men ska jag dessutom laga bilen så är bara det troligen 40.000kr.
Spontant tänker vi nog alla att det är galenskap laga bilen. Flera kostsamma fel kanske kommer snart. Men å andra sidan, den kostar mig väldigt lite som den är, alltså ingen värdeminskning värt nämna, för den har redan varit.
En ny bil, eller en 3 år gammal bil, blir ju en större utgift. Större värdeminskning. Och en 3 år gammal bil behöver ju inte heller betyda felfri bil - kanske med tråkiga reperationer som väntar.
Finns det någon bra kalkyl som säger när det är dags ta djuret bakom ladan och avsluta livet? . Vägled mig gärna.
(Jag har absolut medel att köpa ny bil, men jag lever snålt pga låg inkomst och vill gärna fortsätta snåla. Snåla är min melodi och känns bra. Bil för mig är bara transportmedel, och ska vara billigt och vettigt)
Jäklar vilken bra fråga – sitter faktiskt med exakt samma resonemang fast med min dotters bil, dock i en lite högre prisklass (ca 150k).
Jag tycker man ska förenkla det till en sak:
Vad kostar bilen per år framåt – laga vs byta?
Om du lagar: säg ~30–40k i åtgärder och får 2–3 år till → runt 15–20k/år, med väldigt låg värdeminskning.
Köper du istället en 3 år gammal bil för ~250k → värdeminskning 35–50k/år + bundet kapital och högre omkostnader.
Rent ekonomiskt är det alltså rationellt att laga – om du får ett par år till utan nya större fel.
Alternativet är att köpa en 2–3 år gammal bil med begagnat-garanti för att minska risken, men då betalar du för tryggheten.
Min syn:
Byt kamrem och gör service.
Avvakta med EGR-strulet om det går, och kör bilen tills något större faktiskt går sönder.
Alla bilar går sönder, har egna erfarenheter av oändliga reparationer - även på nya bilar
Jag hade personligen inte lagt 40k direkt, utan tagit det stegvis och satt en gräns – kommer nästa stora fel, då ”….tar jag djuret bakom ladan…” eller hur det var
Om behålla kan man byta kamrem på ett billigare ställe. Fått pris på ca 6000 och uppåt inkl vattenpump. Hade inte gjort det på sådant ställe på en dyrare bil.
Gällande egr, bara motorlampa? Vissa kopplar ur ege helt (vilket man inte får), vilket får till följd att högre nOX släpps ut - precis som om bilen vore en generation äldre. Kanske kan du köra som det är?
Kostar det verkligen 15k? Jag har gjort det själv 2 gånger. Kit med rem kostade 1000kr typ. Inte särskilt svårt. Ett proffs borde klara det på en timme eller två.
En 3 år gammal bil går tyvärr också sönder ibland men med helförsäkring tar maskinskadedelen det mesta eländet, Du betalar självrisk istf hela reparationen.
Jag betalar gärna lite extra för att ha den typen av förutsägbarhet med bilägandet. Fel X och Y kan uppstå på din bil efter att du har tagit tag i det du redan nu vet om.
Och värdeminskningen på en nyare bil har vi iaf de senaste åren inte sett vara någon naturlag. Jag har haft ca 10 000kr per år på en bil för strax under 300 tkr som har körts ca 8000 mil under 6 år. Hur det blir i framtiden kan vi ju dock bara sia om.
Ifrågasatt om jag verkligen (alltså verkligen) behöver bilen eller det är mer nice to have. Om det senare så sälj vraket bara och spara slantarna. Ta buss, cykel, tåg eller taxi vid behov. Det har man råd med när man skippar bilen
Byt in den hos VW mot en lite nyare variant. VW kan säkert åtgärda problemen billigare än dig och sedan kränga den. De kanske också vill behålla dig i VW stallet så du kan få en ok deal
Jag lagade alldeles för länge på en Nissan en gång i tiden. Varje år var ”nu kan inget mer hända” men det gjorde det. Dyrt och dåligt att inte kunna lita på sin bil, om man nu ska ha en. Klart den erfarenheten format mitt svar ovan
Det sura är att man får en ny felkod då, och alla felkoder kopplade till allt som på något sätt är relaterade till diverse emissionsrelaterade saker ska ge 2:a nu. Om man har tur är det ett intermittent problem där man kan släcka felkoden precis innan besiktning och hoppas den inte kommer tillbaka innan man rullat genom.
Jag hade problem med en tråkig EGR och gick så långt att jag började skissa på en falsk EGR (dvs en liten elektrisk krets som skulle bete sig som en EGR). Gav upp dock och lyckades byta skiten (lättare än Golfen, men fortfarande psykmek)
Men den är ju inte utan fel, så du kommer inte få 40 000 kr om du säljer. Såvida du inte kan mörka, vilket inte är sjyst när du vet om det. Trots att köparen har undersökningsplikt. Så du ska nog jämföra vad du skulle få med fel, då det finns folk som gärna lagar själva om det går för att spara en peng.
I ditt fall… Om du letar reda på en fristående verkstad skulle jag gissa att du kan få de reparationer du beskriver gjorda för kanske hälften.
Åldern på din bil är lagom tycker jag generellt sett. Den borde gå i i alla fall 5 år till.
Ingen expert alls på just din bil men har ägt många bilar under snart 50 år nu. Ofta både 2 och 3 samtidigt. Generellt gäller är min upplevelse att det finns en sweet spots när det gäller bilar och deras problem och besvär att hålla dom i drift utan större strul och kostnader.
Bilar från 90 talet fram till ca 2010 har jag bra erfarenheter av om man skall generalisera.
Med en nyare bil nu där en framlykta är superspecial och bytt och inkalibrerad mjukvara! kan kosta 30.000 SEK per styck är verkligheten en annan. Originalfälgar för 5000+ Sek och bullriga icke långlivade dyra 20 tumsdäck mm är också bara obegripligt osmart tycker jag.
Jag tror att jag kommer välja att nöja mig med äldre bilar typ senast 2010 eller så som är vanliga där man typiskt kan köpa delarna på skroten för rimlig kostnad. Gillar inte heller allt pling och plång nyare bilar envisas med .