Jag behöver råd och hur man ska gå vidare med detta.
Vi har hamnat i en otroligt oturlig situation.
I måndags stannade vår vw Passat blev bärgning till lokala vw verkstaden.
Idag fick jag ett samtal att kamremmen har gått sönder och haft sönder hela motorn.
Så de måste byta motorn i bilen.
Bilen är en 2016 årsmodell med 12670 mil på mätaren. Jag har alltid skött service på auktoriserade verkstad och köpt bilen på samma firma som den servat. Frågade förra året när det var dags för kamrems byte fick då svaret 10 år eller 21000 mil på den modellen.
Så nu när jag servade bilen i februari vid 12500 mil sa de inget om kamremmen heller.
Nu är det så illa att via Lf försäkring så har jag bara 12000 mil motorgaranti.
Hade en diskussion med verkstads chefen idag och de ska försöka driva det mot vw som goodwill
Men jag ifråga satte då allt att alla bilar som gått över 12000 mil finns det inga garantier för då även om man skött allt och gått efter vad verkstaden rekommenderar. Känns som om man blir lurad och inte kan lita på verkstaden
Ifråga satte deras inspektion om de inte undersöker remmen fick ett luddigt svar tillbaks att de gör det vid vissa intervaller.
om det hade hänt när bilen vart över 10 år och närmare rembytet hade jag köpt att det kunde hänt men inte nu …
Det betyder att nu sitter man med byxorna nere och vet inte vad som händer ett motorbyte är inte billigt nu va bilen nästan avbetald med men att skrota en bil för 150k eller laga för ofantligt mycket pengar är inte kul alls.
Imorgon får jag svaret om vw tar något av detta men hur som helst när det är över kommer jag aldrig köpa en vw igen….
Vi bor på landet och är i behov av bilen med så det ställer till allt med ….
Hoppas det finns någon som vet hur man ska argumentera mot dom men det känns inget bra…
Kolla efter utbytesmotor i värsta fall. Brukar gå att hitta för 30 ksek i Tyskland/Polen beroende på modell. 21 000 mil låter galet mycket i mina öron om det inte är kedja. 8 år är ju inte heller en kort tid.
Be dom plocka av och renovera toppen kostar kanske 20000kr allt som allt om du har tur . Ev ta bilen till nån billigare verkstad som lämnar in toppen till en motorrenoveringsverkstad
Försäkringen kan eventuellt hjälpa till. Du ligger ju bara 600 mil över. Ta ett snack med dem och att du eventuellt kan få lite avdrag för de 600 milen. Låt säga att ni betalar 90/10 av bytet till ny motor.
Samma gäller om du säg har 1000 mil per år på försäkringen. Har du kört 1100 mil och olyckan sker så hjälper dem dig men med ett avdrag.
Vilken månad?
Enligt konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt på fel på vara om du är privatperson och köpt den på firma.
Det svåra kan vara att hävda att felet var ursprungligt. Men hävda det, det måste varit något fel redan då men det visade sig nu.
Prata inte om försäkring eller garantier utan bara konsumentköplagen.
Skicka mail med din reklamation och spara allt så du har det på pränt.
Försök argumentera. Ingen stor chans killgissar jag.
En ny eller möjligen renoverad dom erbjuder kommer kosta för mycket även om du får hyfsad “rabatt” tror jag.
Kollade bildelsbasen.se .
Motortypen gissar jag är en diesel (>90% är det).
En 2016 som gått ca 6000-8000 mil får du för ca 25.000 med frakt.
Bästa affären tror jag
Jag skulle låta en icke märkesverkstad sätta in den
( efter byte av kamremmen först! ). Det är troligt att en icke auktoriserad verkstad med halva timpenningen byter motorn åt dig på en dag. Jag gissar på 35.000 lite drygt totalt inkl lite packningar mm.
Du får om du är ekonomisk som jag då en liten låda med bra delar över då det som ÄR paj på din motor är kolvar och topplocket typiskt. ibland lite mer prylar. OM motorn säckade på högvarv blir det mera pajat än om den inte gjorde det. Höga osunda metalliska ljud är ett dåligt tecken
En hel del andra dyra komponenter som, högtyckspump, insprutningsventiler mm mm är det inget fel på på din gamla motor. turbo verkar inte komma med beg motor Den går på 8000 SEK typ beg.
Kanon tack köpte den i april 2021 så visst kan jag fortfarande reklamera varan då
Tänk vad man lär sig de lär ju inte bli glada men det är ju bevisligen de kunde inte bevisa vad som förstört remmen heller.
Har inte läst hela tråden men har också en bil som gått ca 12 000mil och LF. Hörde av mig till dem då jag ville se om de kunde erbjuda en bättre försäkring eller om jag skulle behöva byta, fick då veta att de nyligen ändrat till 15 000mil. Det framgår inte i mitt försäkringsbrev men ska gälla ändå. Om du inte kollat gör det. Ja har LF Älvsborg, kan ju va olika om de inte samköra villkor mellan orter.
Försök. Var trevlig och artig. I värsta fall kan du gå vidare till ARN för att få beslut från dem. Är det en stor firma som är med i branchorganisationen så följer de ARNs beslut.
Men det luriga är att göra sannolikt att felet är ursprungligt.
De två första åren har säljaren bevisbördan efter senaste uppgraderingen av lagen.
Det är grymt att sälja till privatperson, lagen gäller även en gammal häst!
Ja det är ju svårt smidigast är nog att få det genom försäkring eller Goodwill få se vad som händer imorgon nu vet jag ju att försäkringen gäller …men det visste jag inte innan idag när jag pratade med dem
Personligen hade jag först och främst låtit återförsäljaren driva ett goodwill ärende mot VW.
Tar dem det på goodwill så kan du komma undan helt gratis dvs ingen “självrisk”. Men jag ser chansen som ganska låg främst pga åldern på bilen. I VW ögon kanske en 2016 årsmodell död och begraven.
Det kan ju vara så att VW ger dig 50% då har du ett ganska lätt claim mot försäkringsbolaget, alternativt att ÅF tar resterande 50% genom reklamation.
Rådgör lite med försäljningsbolaget. Dem kommer vilja stå för så lite som möjligt så dem kommer vara på din sida gentemot tillverkare och återförsäljare, teama ihop.