Vw passat kamremsras

Tråkigt att höra men vilken tur i oturen att LF hade uppdaterat sina villkor till det bättre. Då har du ju det alternativet att falla tillbaka på. Håll oss uppdaterade med hur det går. :slight_smile:

Själv med en bensinare från 2017 med snart gått 8000 mil så jag värderar också maskinskadeförsäkringen högt.

Det är lite knepigt att villkoren skiljer sig åt mellan bolag men också mellan olika helförsäkringar hos samma bolag. Har Folksam nu men kommer ev. byta till Swedbank när bilen är 10 år för att klämma ut 2 ytterligare år.

Ett inlägg om verkstaden och inspektion av remmen. Finns det inga uppenbara skador på remmen är det helt omöjligt att veta när och om den kommer gå av.

Det finns bytesintervall och remmarna ska hålla så länge med marginal, men allting kan hända. Tror det ska till en oerhörd tur att verkstaden ska lyckas se en skada på en rem innan den går av. Har tidigare själv arbetat som bilmekaniker i 10år och sett brustna remmar och remmar som “tappat tänderna”, men aldrig sett en skadad rem som kunnat bytas i preventivt syfte.

1 gillning

Jag har faktiskt fått min motor renoverad gratis av min Vw verkstad, efter ett kamremsras, som hände precis någon månad efter att tvåårsgarantin gått ut efter ett kamremsbyte, som man gjort.
Dom var verkligen justa. Nånstans letar dom goodwillpengar för att inte få dåligt rykte.
Och det här är ett Vwproblem för vissa modeller har jag förstått.

2 gillningar

Jag hade en boxerdiesel som hade risk för motorhaveri.

Trots att garantier gått ut så stod åf för all kostnad om motorn rasade.
Det enda ställningstagandet/kravet var att den var servad hos aukt åf.

Jag skulle bli mycket förvånad om VW inte står för hela eller delar av kostnaderna om haveriet relateras till ett kamremshaveri innan rekommenderat bytesintervall.
Har du pratat med försäkringsbolaget?

På min V90 D4 är det rekommenderat 12 år eller 17K mil, vilket som kommer först.
Vilket också försäkringen täcker

1 gillning

Jag ska kontakta försäkringsbolaget och diskutera med dom . Jag tror det kommer lösa sig på ett eller annat sätt de har uppdaterat sina villkor och jag har nu vad jag förstår 15000 mil med i min försäkring… från och med Jan -24

Idag var visst Lf stängt i hela regionen här pga utbildning men få ta det imorgon

Idag får jag svar från vw med har jag tur kanske de tar det annars får de bli förs ärende.

1 gillning

Snacka om tur i oturen!

Har du bensin eller dieselmotor? Och har du fått någon info kring om detta är ett vanligt fel?

Mvh en orolig ägare till en passat -16 med ca 10k mil på mätaren :smiling_face_with_tear:

Du har kollat upp hur många mil maskinskadan gäller i din försäkring eller? Det varierar mellan 10 000- 15 000 mil. Kommer själv byta försäkring när det blir så. Tror dock att byte av bilförsäkring måste göras när den förfaller årligen.

ARN är ett stort skämt och borde avskaffas, min bil jag köpte på en bilfirma för 109.000 rasade på vägen hem, tog ARN över 1 år att fatta beslut att det inte gick att bevisa att det var fel på bilen innan köpet.

Kollade upp mina villkor precis och Folksam har 8 år eller 15000 mil. Dvs att den försäkringen går ut om en månad för min del…

Helt klart värt att byta försäkring. Billigare än att byta bil tänker jag.

Tack! :pray:

EDIT: såg nu att bilförsäkring stor har 10 år (vilket jag har tecknat). PUH!

1 gillning

Skönt att det var så :slight_smile: Har också Folksam Bilförsäkring Stor. :+1:

Bytte upp till den efter att sonen en gång drabbats av plötslig magsjuka i bilen. Den gången klarade vi oss med lite tvätt av bilbarnstol och gummimattor men jag vill inte tänka på vad Audi tar för ett nytt säte om det skulle behövas.

Peppar peppar så verkar jag klarat mig utan stenskott i rutan den här vintern. Det är mitt mest förekommande (enda?) försäkringsärende såhär långt.

Hur har det gått för dig @Knektern, tar handlaren det som reklamation?

Vi råkade ut för kamremsras i höstas med vår bil. Den kamremmen hade bara snurrat 7000 mil innan den fick för sig att bli ett paket nudlar istället. Dock var det en 10 år gammal bil och inte första kamremmen från fabrik. Men de priser vi fick på att byta motor av olika verkstäder var alla ca 40 000 kr, och då bilen var i ganska slitet skick både invändigt och utvändigt och värd kanske 70 000 så valde vi att sälja den i befintligt skick. Lyckades få 15 000 kr för den, så skulle säga att det var en av mina bästa bilaffärer.

Hej allihopa
Har länge läst runt i olika trådar här men känner nu att det var dax att göra en användare eftersom man kan tillföra lite i ämnet.

Har dom bara kollat att kamrem är av eller har dom även lyftat toppen för att verkligen se att hela motorn är skrot?
Har bytt åtskilliga toppar efter att kamrem har gett upp.

Vw säger 21000mil oavsett år, vet dock att det finns nån motorkod som har 15000mil på kamrem.

Kollar man i ett program som heter Autodata så står det 21000mil oavsett år, men så finns det även 12000mil i dammiga länder. Dock oklart vad som räknas till dammiga länder.

Vet en Vw märkesverkstad som varit i kontakt med Vw i Tyskland ang kamremshaveri på Transporter-modellerna, några kunde rasa redan från 6000-9000mil och uppåt.
När Vw Tyskland fick reda på att dom kunde stå och gå på tomgång från nån timme uppåt 10timmar per dag så fick dom direkta order om att byta kamrem från 12000mil.
Vw Tyskland har som gräns att står den still mer än 1minut så räknas det som tomgångskörning.
I ett kallt Norrland neråt -30grader på vintern så blir det fort många timmar på tomgång tyvärr när det är deras arbetsplats och det enda ställe för värma sig och äta mat.

Vet på en Skoda Octavia ~2017 som hade gått just över 9000mil så kuggade kamrem 3 kuggar, vi ställde in den rätt och på med ny rem men det hade just tagit i ventilerna så den hade ett metalliskt klingande när den gick på tomgång.
Vw hade kunnat göra den reparationen och byta topp+kamremsats på Goodwill, men då var sista service gjort för nån månad sen på fristående verkstad och då blev det stopp.

På alla Vw/Skoda när man byter kamrem så finns det som en skarv i remmen, när dom lyckats hålla ihop till 21000mil så är den skarven ganska djup.
När man har lös kamremskåpan och drar runt motorn så måste man kolla hur kuggarna ser ut där remmen går runt spännare eller brythjul, oftast kan man se att kuggarna håller på att börja släppa, blir småa sprickor.

Så skulle verkligen rekommendera alla med en Vw/Skoda att byta kamrem från det dom har börjat gå 12000mil, för ett kamremsbyte är ändå betydligt billigare än topp/motorbyte.
Att man har skruvat i dom och flera andra märken dom senaste 20 åren har satt sina spår.

3 gillningar

Nu tar mitt Fb kostnaden men då blir det en utbytes motor självrisken 7k….
6 månaders garanti med en ny kamrems sats

Fick ett erbjudande från vw firman med helt nya grejjer men håller på där och dealar med en ny motor med 2 års garanti så få se vad de landar på men det ser rätt bra ut den dealen med kan jag få ner den lite till …så har man ju garanti i 2 år :see_no_evil:

6 gillningar

Skönt att det verkar lösa sig! Var tvungen att kolla min egen försäkring från Volvia, maskinskada är 8 år eller 17 000 mil på helförsäkringen.

1 gillning

På min Opel Insignia diesel (13500 mil) tändes motorlampan för ett par veckor sedan och verkstan hävdar att det var ett löphjul till kamremmen som behövde bytas och att de samtidigt behövde byta kamremmen som annars ska bytas vid 15000 mil.

Jag fick inspiration av den här tråden att anmäla till försäkringsbolaget där jag har maskinskada till 15000 mil, återstår att se hur det går.

2 gillningar

Härligt att det löser sig, vilket var förväntat :+1:

1 gillning

Men om bilen var värd 70 och du hade lagt 40 på motorbyte och du ju haft 30 kvar efter du sålt den…

Hur blev det bättre att du fick 15, mer än att du sparade lite omaka med att transportera bilen till verkstad?

Men den stora frågan är ju varför ni öht köper begagnade bilar med kamrem och särskilt från VAG som har så mycket problem med det?

1 gillning

Hmm. Kamkedja kan vara minst lika dåligt.
Den tidsperiod jag haft VAG-modeller . Modeller som såldes i stora antal i världen, bensinare på 1,8 och 2,0 liter ca 2008 till 2013 har kamkedja. (Även många andra bilfabrikat har kamkedja med problem)
VAG påstås ha bytt till kamrem igen på 2014 och framåt eftersom dom även efter flertal ändringar och fixar inte fick ordning på problemen med kamkedjedrivningen som skrotade motorer otrevligt ofta.
Kamrem är en bra lösning om man håller sig till rimliga bytesintervall om remmen är av bra kvalitet och inte för klen.

Uppdatering….

Bilen är fortfarande på verkstad
De beställde en begagnad motor……Och de beställde fel motor …:sweat_smile::sweat_smile:

Pratade med verkstaden idag.
Det finns ingen begagnad motor att få tag i till min
Diesel 150hk manuell låda utan ad blue .

Så det blir en ny motor om nu försäkringsbolaget godkänner bytet det skulle kosta 50 k mer än begagnad motor säg att en begagnad motor är ca 75k-85 k höftat då är vi uppe i ca 125k-135k

Bilen är värd ca 150k

Så nu är det bara att vänta svar från Fb
Reperation eller inlösen…:face_with_peeking_eye:

2 gillningar