Byta kamrem på bilen själv? Sänker andrahandsvärdet?

Hej på er,

Vill ha input. Vår 2017 Seat Leon 2.0 TDI börjar gå mot att behöva byta kamremmen. Seat vill ha hutlöst betalt och Mekonomen vill ha 13 - 11 000 kr. Verkstan på hörnet vill ha 6 - 7 000 kr för besväret.

Jag har inte tummen mitt i handen och gör service på äldre bilar (inte denna än), byter bromsar och annat. När jag har satt mig in i hur man byter kamremmen ser det ut att vara ett ganska enkelt ingrepp och jag har alla verktyg som behövs - förutom ett låsningsverktyg jag behöver införskaffa.

Skulle jag göra det själv kostar kamrem och vattenpumpssats ungefär 2 000 kronor och låsverktyget ytterligare 500 kronor. Lite kylarvätska tillkommer men annars stannar kostnaderna där.
Tidsåtgång är av och till under en dag för att göra det enligt fabriksspec.

Fördelar att göra själv:

• Det är roligt att göra samt att lära sig nytt
  • Det blir betydligt billigare

Nackdelar att göra det själv

• Sänker eventuellt andrahandsvärdet
  • Det kan gå fel och jag har ingen annan att skylla på / garantier

Tanken är att vi ska ha kvar denna bil flera år till. Elbil står på önskelistan men det är omöjligt att räkna hem just nu. Det får vänta några år. Vår bil är billig i drift och jag vill inte exponera mig mot en så stor skuld / leasingavgift som en elbil för med sig nu.

Så - hur ställer du dig till att köpa en bil där den trevlige säljaren bytt kamremmen själv samt kan uppvisa både kvitto och bilddokumentation på bytet? Har du själv bytt kamrem på din bil?

/IGMR (blogg här för den intresserade)

Jag skulle inte tveka. Bra om bilen gått igenom besiktningar minst 2-3 gånger efter förstås.

2 gillningar

Jag tänker såhär:
Du har en bil som är 5-6 år gammal. Om du ska sälja den om ytterligare några år är den kanske värd under 100’.
Klart att det inte höjer värdet att ha bytt själv, men tveksamt att du skulle få ut 10-15’ extra pga att det är gjort av Seat el Mekonomen.

Jag hade bytt själv OM jag tyckte som du att det var lite kul, OCH jag var trygg med att blev rätt.

4 gillningar

Supervettigt. Bilen kanske är värd 150K nu och hamnar nog sub 100K när jag är klar med den. Tack för input.

2 gillningar

Som tillägg och liknelse kan jag väl nämna min sista privata bilaffär (kör förmånsbil sedan länge) där vi skulle kränga familjens andrabil, en V70 i hundratusenkronorsklassen. Jag upplevde att det var exakt noll spekulanter som var intresserade av servicebok, kvitton/dokumentation etc. Däremot att bilen gått igenom besiktning och att den var fräsch i lacken, det var viktigt. :grin:

8 gillningar

Precis så. Hellre leta kosmetiska fel för att kunna pruta istället för att sikta in sig på det riktigt vettiga.

Snikvariant om man tänkt behålla bilen: Kolla upp om motorn tar skada av att kamremmen går av. Om den inte gör det, öppna upp och kolla om remmen känns och ser fräsch ut.

Lite ghetto, men palla byta på en så pass ny bil :grin:

Skulle du göra fel lär du märka det inom kort då motorn rasar.
En som köper din bil om ett par år lär inte bry sig om du bytt själv och du därefter kört ett par tusen mil efteråt utan problem.

Sen kan du fundera på om 3000-4000 kr i skillnad är värt att lägga 1-2 dagar på inlärning, inköp och mekande.
Kan du tjäna in samma belopp eller en del av det genom att göra annat?

2 gillningar

10 gånger av 10.

1 gillning

Läste det som att din mekinsats att byta kamrem skulle sänka värdet på bilen med 50k. Hur mycket kan man råka skruva sönder och repa egentligen under några timmars arbete :slight_smile:

Go for it. Det är en grej som jag själv funderat på med en tidigare bil och skulle vara en kul grej att kunna. Valde att skjuta på det dock och körde 20000 mil till innan jag sålde av andra anledningar.

Bra tips. För den snikne handlar det alltså om interference vs non-interference motor. Även om du byter så kan det ju vara bra att veta om du ska kallsvettas eller inte när du startar efter bytet :slight_smile:

Det är väldigt olika på olika bilmodeller hur lätt/svårt det är att byta kamrem. På vissa modeller behöver en massa prylar monteras bort för att man ska komma åt. Det kräver kunnande, verktyg och tid. På andra modeller är det jämförelsevis enklare.

1 gillning

Ja, på en bil jag har nu verkar det vara en trivialt jobb, på den som jag sket i det så var det ett helvetesarbete och sålunda svindyrt även hos billig mek.

Skulle aldrig köpa bil av ngn som bytt kamrem själv. Trots dokumentation eftersom jag kan alldeles för lite om kam-remsbyte för att kunna bedöma om hen gjort rätt. Har Du tänkt och behålla bilen 4-5 år så tror jag att det kan vara värt att byta själv. Om Du tänker sälja innan dess så tror jag att antalet intresserade köpare vara färre om Du bytt själv kontra kan visa upp kvitto på att en verkstad har bytt

Har du tid och lust, byt själv!

Åkte 245 för en massa år sedan. Hade med en ny kamrem i bagaget. När den gamla remmen gick av var det bara att hänga på en ny. Hände i närheten av föräldrahemmet, bogsering dit och byte på gräsmattan!
(Allt var inta bättre förr, bara annorlunda)

Jag har bytt kamrem på en hel del olika bilar, och det varierar hur svårt det är / hur lätt det är att göra fel.
Just VAG-koncernens bilar brukar vara ganska simpla när man väl kommer åt kamremmen - på de med rakställd motor brukar man få “sätta fronten i serviceläge” och på de med tvärställd motor brukar man få lossa ett motorfäste på högersidan vilket då kräver att man har något att stödja upp motorn med (helst en balk man ställer i motorrummet och hänger motorn i, men snikvarianten domkraft funkar också även om det blir rätt frustrerande när man inte kan höja/sänka bilen utan att “följa med” med den domkraften).

Men med stor säkerhet kommer motorn rasa om kamremmen går av, det finns inte på kartan att en 2.0TDI inte får “ventilsallad” vid kamremsbrott. Och jag har fått rätta till ett antal kamremmar som folk satt fel (men inte tillräckligt fel för att rasa motorn), så jag hade varit skeptisk till att köpa en relativt ny bil där förra ägaren bytt kamrem själv.

Men bilen är ju 6 år gammal nu, du skriver att du ska ha den flera år till. Känner du dig säker på att du klarar ett byte så hade jag kört på, är bilen 10+ år när du säljer den och har gått nåt år efter bytet så brukar ingen bry sig. Jag har sålt flera bilar som jag servat själv och i den prisklassen så har köparna på sin höjd bläddrat lite i serviceboken som jag fyllt i själv.

Köp en kamremssats av kvalité - Gates, SKF, Contitech eller liknande.

7 gillningar

Gör själv!

Om man monterar kamremmen fel så pajar det direkt man startar, det är antingen eller (i princip, det går ju att glömma dra åt skruvar som sen lossnar osv)

Men innan man startar drar man runt motorn förhand några varv och kollar att allt fortfarande är i samma läge, så ev fel upptäcks då.

Om några år lär det inte påverka andrahandsvärdet överhuvudtaget, kanske om du skulle sälja den direkt efter.

Bytt på 3 bilar själv, det är ett rätt enkelt jobb men kräver att man noggrann, dubbel och trippelkollar allt.

Lycka till!

2 gillningar

90% på att jag tar det själv. Ska kolla några till byten på YT först. Tacksam för all input!

1 gillning

Finns mycket lättlurad folk där ute :wink: jag fattar inte hur visa personer med så lite kunskap om bilar vågar köpa begagnat. Miltal verkar vara för dom flesta något som har nån form av maxtak där motorn sprängs efter det :joy:

Kan inte låta bli att tänka på det här gamla klippet. :rofl:

6 gillningar