Hej. Jag gör nästan alla reparationer själv på mina bilar som inte är plåt eller glas. Kamrem brukar inte vara svårt men tar nån dag om man är ovan. Om du köpt delar av BRA kvalitet och kan visa dokumentation så är ev värdepåverkan nog 0 efter säg nåt halvår. Klanterier visar sig typiskt ganska snabbt. Kolla efter ev annat som kan behöva bytas. Ex remhjulslagringar. Följ manualen. Rätt moment på skruvar, loctite och tätning etc där det ska vara etc. MärkesDelar fås ofta billigast från Tyskland via postorder. Köp rätt kylvätska!. Olämpligt att blanda.
Jag bytte kamrem själv på min gamla Golf från 2006. Var extremt noggrann så jag tvivlar inte på att det är minst lika välgjort som på verkstad.
Nu är denna bilen inte värd många tusenlappar så att lämna in var inget alternativ.
Är som att sälja hus. Få är intresserade av att inspektera vind, krypgrund, värmesystem. Det viktiga är färgen i hallen. ![]()
Jag har bytat kamrem 2 gånger. Volvo 850 och Volvo S70. Rem paket köpte jag från tyskland för 700kr eller nåt. Tog några timmar att byta nät man följer haynes och youtube. Särskilt svårt är det inte. Viktigt att man är försiktig så man inte snurrar kuggarna bara.
Skulle jag tveka att köpa en bil där ägaren själv bytt kamremmen och försäkrar att han är kunnig och vet vad han gjorde? Nej, han har förmodligen gjort ett lika gott jobb som en lärling på märkesverkstaden.
Jag vet inte ens hur man vet att kamremmen bör bytas men antar att skadorna kan bli omfattande om man inte gör det i tid eftersom det pratas så mycket om det.
För min del så är det en svår fråga. Hade jag varit på plats och sett att det ser för jävligt ut på tomt och i garage. Eller det räcker att det inte är ordnat, då hade jag inte köpt bilen.
Men ska du använda bilen länge efter byte så tycker jag du ska göra det själv. Se som sagt bara till att du använder loctite, du har koll vilket moment skruvarna ska dras, du har en bra momentnyckel, att du byter ALLA rullar/skruvar. Det är tyvärr lätt att skita i detta av lathet. Att bara kränga på en rem och byta vattenpump gör ingen skillnad.
Eftersom det är en bil i WV familjen så gissar jag på att motorn är skrot om du gör något fel med låsningen av kamremmen. Jag gissar med att du låser motorn på fler än ett ställe?
Sen se till att ha bra med tid när du gör det och var inte optimistisk med tiden så du behöver ta genvägar.
Man låser motorn på kamaxel, vev och bränslepump. Ordnat har vi och noggrann är jag.
Tänkte avsätta en solig vårdag för bytet och göra det hemma. Jag har vid ett tillfälle satt mig i skiten när jag skruvade bil på en GDS och kunde inte ta mig därifrån…
Läs inte för många kommentarer på forum utan känner du dig trygg i att göra det själv och det dessutom sparar lite pengar så hade jag kört på.
Edit. Som många andra skriver så tror inte jag heller att andrahandsvärdet är något du bör ta i beaktande men du kan ju spara kvittot så finns det i alla fall något “bevis” på att grejjerna är bytta.
Gör det absolut själv om du vill. Youtube är din vän, finns hur mycket info som helst, sen bör man ju ta sig tid, och inte bli störd av barn, partner och annat. Lås in dig i garaget, kom inte ut förrän du är nöjd med att du har gjort ett bra jobb.
Det är fantastiskt hur många saker som folk tycker är så himla svårt att det ska lämnas in till så kallade yrkesmän. Jag fick rost på en av våra bilar, kollade med plåtverkstad. Bla bla lackering bla bla lång väntetid mycket att göra osv. 12000 kr för en skärm. Kollade kanske 50 timmar på youtube, köpte lite grejor på biltema och bilfarg.se, tiggde mig till några testobjekt på skroten, och satte igång. Efter en upplärningsperiod tog jag mig an framskärmen, och en helg senare såg den ut som ny, och är fortfarande ny nu 5 år senare. Betydligt mindre apelsinskal-struktur än många nya fabrikslackade bilar.
Nyvkeln är att ta sig tid och vara noggrann. En yrkesman jobbar säkert 4 gånger så fort med sina proffsgrejor och 20 års erfarenhet, men denne måste jobba snabbt för att få mat på bordet och betala skatt, det måste inte vi glada amatörer.
Mr DIY
rätt medioker timpeng ändå ![]()
Ja, då är det bara att köra på. Själv brukar jag alltid avsätta 2 extradagar efter jobbdagen med. Det för om man kommer på att man saknar ett verktyg eller liknande. Eller att det tar längre tid än man tror vilket brukar vara fallet för mig🙂.
Som någon sa så är Youtube en bra vän. Men finns en hel del som gör fel där med. Så det är väl som allt annat att inhämta information från flera videor/håll för att bygga sig en egen uppfattning.
Vid det här laget kanske du redan har bytt kamrem? Hur gick det då?
Den är inte bytt än men är på min to do en solig helg framöver. Trädgården har lockat nu och jag har följt mitt hjärta ![]()
Sådärja - nu är kamremmen bytt. Anledningen till bytet är inte mil/år utan att jag har haft ett irriterande ljud som inte försvann när jag bytte spårkilsremmen. En förståsigpåare sa att etta är “kuggremsljud” = kamrem. Samma sak sades på Garaget.nu när jag startade en tråd där.
Bilen har bara gått 10K och kamremsbytet skall ske vid 21K enligt serviceboken. Men med detta ljud så rekommenderades jag att byta kamrem då den antagligen är skadad…
Så här lät bilen. Denna YT tutorial var väldigt bra då han inte tar några genvägar som många andra tutorials gör.
Tur att jag bytte - så här såg kamremmen ut. Den var nästan helt av!
Totalt sett tog det kanske 10-11 timmar i lugn och noggrann takt. Då gjorde jag det också på gatan utanför huset. Kul, utmanande och lärorikt. Och förstås - väldigt nervöst vid uppstart ![]()
Totalkostnad för kamrem, löphjul, spännare och vattenpump (SKF) var ungefär 3500 kronor och då utgör verktygsdelen ungefär en tusenlapp. Men det är också verktyg jag kan hyra ut på Hygglo sedan.
/Radhusmekanikern
Snyggt! Man känner sig alltid nöjd när man fixat något själv och sparat mycket
. Kamrem har jag dock inte gett mig på.
För att svara på ursprungsfrågan, så för mig hade marknadsvärdet sänkts om någon suttit själv med såna reparationer. Och det inte finns någon stämpel från ett sånt här byte. Tror många bilhandlare vid ev inbyte resonerar likadant.
Om jag hittat en likadan bil där serviceboken är bra och den är ute för samma pris så hade jag såklart valt den.
Finns många ställen att åka till om man behöver en stämpel i boken ![]()
Samma här faktiskt. En gammal slit och slängbil är inga problem om service är dokumenterad med kvitton etc. Men en bruksbil vill jag veta har blivit servad på verkstad. Det har min blivit så detta är “utanför serviceboken”.
Läbbigt att den höll på att gå av redan efter 10k mil om den skulle hålla 21k. Jag köpte precis en Golf med kamrem som ska bytas efter 24k mil. Så långt kommer jag nog inte köra bilen i min ägo men eftersom den redan gått 10k börjar jag ju oroa mig lite.
Kan din rem kanske blivit skadad av bråte, möss eller redan vid installation? Den ser ju som sagt inte alls sliten ut.
Och vad det gäller andrahandsvärdet hade jag som begagnatköpare kanske varit skeptisk om remmen precis bytts och bilen knappt rullat sen dess. Men hade den bytts för ett år och 1k mil sedan så har ju bytet uppenbarligen gjorts rätt.
Det finns väl ingen kamrem som garanterat håller över 20k mil?
Känns som att det är gjort för ras efter garantitiden.
Fast om du byter kamremmen själv kan du väl serva bilen själv också. Det om något är väl rena rånet att göra på en verkstad. På en 2017 börjar det väl ha mindre betydelse för andrahandsvärdet om man själv dokumenterar det.