Exakt så. Misstänker att den skadats redan vid installation. Hittar inget musrelaterat, trasigt som kan ha påverkat eller annat.
Svänger in och meddelar att kamremmen håller än. Bilen går som en klocka! Väl värt att göra själv samt att verktygen som inhandlades nu hyrs ut på Hygglo.
Hehe känner igen detta ![]()
Milgräns 21.000 mil eller 24.000 mil utan max ålderskrav låter inte rimligt!. Det brukar finnas en åldersgräns som för dom flesta inträffar tidigare än en sådan milgräns. 10 år eller 16.000 mil är relativt vanligt “långt” krav på rembyte för kamremmen . Det som kommer först!. Men många bilar har mycket hårdare krav på mil och tid pga klenare/sämre? remmar etc. Kan vara 4 eller 6 år för vissa bilar.
Visst går det att misslyckas med bytet om man gör det själv. Fel i timingen märks typiskt direkt men viss risk finns efter säg 6 månader för ny köpare att man inte använt rätt inställd momentnyckel och låsvätska där man ska och dragit åt skruvar för lite och det börjar läcka eller ett remhjul lossar. Eller låtit bli att byta dom packningar men bör byta. ELLER att man köpt billiga noname piratdelar av tveksam kvalitet. OM man inte är kunnig inom området eller köper hela jobbet av kunnig! verkstad skulle jag köpa originaldelar om det går eller från en välkänd tillverkare i alla fall.
Låt bli att byta den själv, bilen är för ny.
Lämnar du den som inbyte eller säljer den till en handlare utan korrekta kvitton eller stämplar så är det samma sak som att du inte bytt kamrem, oaktat om du faktiskt gjort det eller inte och har kvitto på inköpet.
Finns också fall där försäkringsbolag nekar ersättning på maskinskadegarantin för att kamremsbyte inte utförts inom intervall, man saknar kvitto från verkstad eller gjort det själv. Skulle du arbeta som mekaniker så tror jag dock du kommer undan med det.
21K mil eller 10 år är gränsen - och ja, det låter långt och länge.
Jag är en hyfsad mekaniker som gör det mesta. Alla moment är dragna enligt spec och loctite på de skruvar som skall ha det enligt spec. Packningar är bytta och grejerna är från SKF, vilket tillsammans med Gates verkar vara det bästa.
Vi får se hur det blir men än så länge håller det ![]()
VW koncernen har de miltalen på många bilar sedan 2012. (Introduktion av MQB-plattformen) Då är det inte ens krav på byte utan det är inspektion av kamremmen som gäller för att utifrån det avgöra om byte ska göras.
Är din uppfattning att det funkar?
Tänker främst på kamkedjor som ska hålla bilens livslängd men som ändå alltid är för långa långt innan
host 2.0 tfsi host
Jag har ju varit nära VW 2000-2018 och min uppfattning är att det funkar. (Även om jag som tekniker var skeptisk själv i början!) Har inte hört några generella problem med deras kamremmar.
Kamkedjekonstruktionerna däremot har inte alltid varit så lyckat…
Håller med till
! Skulle aldrig köpa en bil som någon bytt själv på. Om inte personen jobbade med det märket tex Volvo.
Jag är supernoga med att kolla servicebok, antal ägare , hur länge de haft den osv… men men.
Nörderi för vissa och superviktigt för mig:sunny:![]()
Jag skulle kunna tänka mig köpa bil som någon bytt kamrem på…
Skulle hoppa över de om de va precis bytt utan att starta bilen…
Om de är fel gjort så händer de nästan direkt att någe går sönder eller låter illa å går dåligt…
Mja, det ger kunskap för livet och något man kan tjäna ganska lätta pengar på. Helt okej investering om du frågar mej.
/