Dyra poster inför bilförsäljning

Hej!

Jag har blivit inspirerad att ta steget till att leasa en el-bil efter avsnittet med Erik. Har funderat ett tag men nu känns det spännande att köpa en VW ID4 eller en Skoda Enyaq.

Just nu sitter vi på en Peugeot 308 från 2016, strax över 8000 mil, i fint skick överlag.
Har fått bilen värderad till mellan 70-90k från olika firmor. Dock är ett kamremsbyte aktuellt när bilen närmar sig 9000 mil vilket kommer att gå på ~9000kr. Samt har vi årlig service på ingång ~4000kr.

Är det värt att lägga ut dessa pengar på bilen innan försäljning? Får man ‘igen’ dessa pengar rimligtvis?

Tacksam för svar!
/Henrik

1 gillning

Det går inte så lätt att svara på sådana här frågor. Med ett lågt pris lockar du fler köpare men många kommer sannolikt kräva att bilen säljs servad.

När jag själv skulle köpa bil senast ville säljaren sälja bilen obesiktigad. Jag gjorde en deal om att han skulle besiktiga bilen innan jag var beredd att slå till. För de åtgärder du har aktuella är väntetiden på verkstaden längre och det blir därmed svårare att förhandla om. Risken är större att köparen hoppar av.

Jag hade inte lagt sådana pengar på bilen. Du kommer kanske få något färre intressenter, men du kommer inte få igenom de pengarna. Tyvärr.

Kolla med 2-3 “inköpare”, d.v.s. personer/företag som köper bilar oavsett skick. Kan tänka mig att det är smidigare än att annonsera på blocket och prata med en bunt “däcksparkare”.

1 gillning

Skulle gissa att som regeln får du inte igen pengarna för kamremsbyte. En köpare av den vettigare kategorin kommer lägga värde på att kamremmen är bytt och att det är skönt att slippa göra det själv, men ganska många drar på sådant för att “tjäna några mil” och värderar det inte lika högt.

Att servicelampan inte lyser tror jag de flesta mer eller mindre förväntar, så de pengarna är nog lättare att få igen det mesta på. Kolla med inköpare och även bil-auktionsbolag som kvd.se och liknande.

En bilhandlare byter kamrem billigt, men de brukar inte vilja ge den marginalen till säljaren. Försök hitta någon som gör det billigare. Köp rätt märkesdelae från tex Tyskland och be någon montera det (utan garanti). Blir billigt (om du kan lita på den som utför det).

Vänta med kamremmen och se om du får intressenter. Det är ingen blodig operation på den modellen för den som kan så för den personen kan en t.ex 5k billigare bil vara en bättre deal. Och om du gör kamremmen, gör det inte på märkesåterförsäljaren, kan vara löjligt dyrt (och om du jämför olika förslag säkerställ att du jämför samma saker, dvs kamrem + vattenpump + multirem)

Vi Bilägare har en checklista som kan vara ett bra underlag innan du beslutar dig för hur du ska göra:
Vi Bilägares checklista inför bilförsäljning

2 gillningar

Jag har sålt två bilar rakt av utan annan affär eller köp hos en lokal bilfirma. Givetvis förlorar man några % på detta, men det är oftast fritt från tjafs som man stöter på när man försöker sälja till privatpersoner.

Jag kör dit, lämnar bilen, han knackar en stund på datorn, kollar på bilen, gör eventuellt lite extra avdrag för rostiga bromsskivor eller vad det kan vara, sen betalas pengarna ut efter några dagar. De säljer inte bilarna själv, utan skickar vidare. Den ena bilen jag sålde (Renault) hade ett kamremsbyte på G och lite andra grejor som var kostsamma att fixa. De brydde sig inte om detta alls.

/H

Tjena!

Jag stod precis för samma dilemma!
Jag ”bytte in” vår v60 som skulle byta kamrem samt obesiktigad. Bilen var i övrigt mkt bra skick . Jag fick allt ifrån 50 000 till 72 000kr , det sistnämnda valde jag såklart hos den återförsäljaren jag privatleasade en nya Kia ceed plugin hos.

Hade precis bytt kamrem på vår Xc60 så var inte jätte sugen på att betala samma pengar igen!

Lycka till!

Tack för all input! Känner mig redan mycket klokare :grinning:

Kul! Oftast inte lönt om du säljer den privat. Handlarna drar normalt av kostnaden för det vid inbytet men du kan nog hitta ställen som byter den billigare än den handlare som byter in den.

Personligen hade jag sålt bilen som den är till den firma som betalar bäst.

2 gillningar