Bil - nödvändigt ont - service och reparation

Viktigaste först:
Vilken verkstad bör man lämna sin bil till (Malmö)?

Det kanske finns någon tråd här som avhandlat ämnet redan, men då hittar jag den inte.

Bakgrund:
Jag äger en bil, kör den i nuläget sällan men den fyller någon slags nödvändig funktion i nuläget. Jag kan inte ett skit om bilar och har noll intresse av det.

Bilen är en 2009 års Volvo s40. Den fungerar för behovet. (köra till ikea en gång om året, en runda på österlen, nån gång då och då. Samt det där besöket till släktingarna på landet osv.) Inget behov i dagsläget av bil för jobb.

Värdet är väl i storleksordningen 30 000. Tog över bilen får några få år sen till ett bra pris och har sluppit undan kostnader eller större reparationer.
Bilen rullar okej, förutom att aircondition inte alls fungerar. (och kostar lika mycket som bilen att laga, vad jag förstått)

Detaljer:
MEN nu är domen från besiktning:
(6) (10): Brister på fordonet
1 Bältesslås bak mitt(e) funktion osäker (2)

Bra att veta
Länkarmslagning fram vänster övre, glapp

• dvs bör fixas för eller senare

Inga stora grejer, så mycket fattar jag.

Nu till frågan (mer detaljerat):
Var får man sånt fixat till rimligt pris? Antar att vilken tjomme som helst mer eller mindre kan ordna bälteslåset så bilen får köras?

Bilen har tidigare av föregående ägare mestadels lämnats hos Bilia. Men dom är ju inte kända för att vara biligast…

Felet med bälteslåset måste fixas omgående, men lika bra att göra båda sakerna på en gång (alternativkostnaden för mig att ta mig till verkstad två gånger äter annars upp besparingen att vänta skulle jag gissa)

Lösning?
Så, tar man sig till närmsta garage på norra grängesberg / eller annan valfri aktör och får det gjort?
Bör man hålla sig till mer erkända verkstäder / ackrediterad verkstad (tex Bilia)
Eller hur gör man för att lösa det?

NGB gatan.

Gå runt och förhandla brukar skilja i pris.

Ibland får man en god Burek på köpet.

1 gillning

Mekonomen.

1 gillning

När bilen bara är värd 30k känns Mekonomen som bortkastade pengar.

1 gillning

Vad är ett rimligt pris, anser du?

Hur mycket tar dom stora, dyra verkstäderna? Hur mycket kostade det på Bilia till exempel?

Bältet skulle jag inte orka hålla på och boka verkstadstid för. Tar 1 minut att fixa. Säkerhetsbälteslåset sitter med 1 bult (17mm) och kanske en elektrisk koppling om modellen varning för obältad bak. Begagnad skickas från bildemontering för några hundralappar.

Länkarmslagret skulle jag vänta och se då du knappt kör något, du kanske får lite spindelled etc på nästa besiktning och kan fixa allt samtidigt.

1 gillning

Jag antar att det är lätt att fixa, men det ska ändå kontrolleras av antingen besiktningen igen, eller av ackrediterad verkstad - annars blir det körförbud. SÅ jag tänker att det kanske är lika bra att bara lämna den till en sådan direkt.

Min kunskap är ytterst begränsad, med visst kan jag beställa själv - med viss risk att det blir fel. Men monteringen är det nog lika bra att någon annan som har verktyg och grejer gör.

länkarmslagret sparar jag nog då, för det verkar ju i och för sig förnuftigt att det lika gärna kan göras när det är något annat relaterat som ska fixas.

Ok, men akta dig för en allt för auktoriserad verkstad som tar 500 kr för obligatorisk diagnoskostnad, min 1h arbetstid 1200kr, köper ett nytt original bälteslås för 2000kr, och sen ändå tar 200 kr för att bocka av 2:an.

(Stört omöjligt att köpa fel idag, då allt går på registreringsnummer, både på bildemonteringsdatabaser och nyinköp från tyska reservdelsföretag)

2 gillningar

Kom på att det skadar inte att kolla om det åkt ner en kladdkaka i säkerhetsbälteslåset som är i vägen och försämrar funktionen. Kan ju vara störtenkla fel ibland.

1 gillning

Ja, absolut! Det är ju en gång om året det där bältet använts. Så utslitet lär det inte vara i någon egentlig bemärkelse. Möjligtvis åldersrelaterad materialuttröttning - men det vore väl också konstigt.

En först kontroll har jag gjort, men jag tänkte också på att ta med nått smalt långt metall och lirka runt i låset för att se om det hamnat nått skit där bara.

och spruta ner lite WD 40 kan man ju absolut testa :slight_smile:
Är ju faktiskt precis så där det verkar vara.

Gör dig av med bilen. Hyr de få gånger du behöver och ta taxi någon gång.
Jag sålde bilen för sju år sedan och det är otroligt så få gånger jag hyrt bil och jag har sparat mycket pengar.

Ja. jag var utan bil i många år. Men fick tillfället att “ta över” denna och det innebär att den i stort sett ännu är “gratis” mer eller mindre.

Långsiktigt är jag sannolikt inte bilägare om jag bor där kommunikationerna är rimliga, och det är dom överallt i malmö. I alla fall om man inte “måste” åka bil till jobbet och hantera annan logistik.

Så, just nu stannar bilen i alla fall nått år till.

Skönt bara att slippa besvär med vinterdäck och besiktning, service etc. Min cykel tar mig normalt dit jag vill.
Hade jag bil igen så skulle jag väl bli tvungen att börja jobba!