Viktigaste först:
Vilken verkstad bör man lämna sin bil till (Malmö)?
Det kanske finns någon tråd här som avhandlat ämnet redan, men då hittar jag den inte.
Bakgrund:
Jag äger en bil, kör den i nuläget sällan men den fyller någon slags nödvändig funktion i nuläget. Jag kan inte ett skit om bilar och har noll intresse av det.
Bilen är en 2009 års Volvo s40. Den fungerar för behovet. (köra till ikea en gång om året, en runda på österlen, nån gång då och då. Samt det där besöket till släktingarna på landet osv.) Inget behov i dagsläget av bil för jobb.
Värdet är väl i storleksordningen 30 000. Tog över bilen får några få år sen till ett bra pris och har sluppit undan kostnader eller större reparationer.
Bilen rullar okej, förutom att aircondition inte alls fungerar. (och kostar lika mycket som bilen att laga, vad jag förstått)
Detaljer:
MEN nu är domen från besiktning:
(6) (10): Brister på fordonet
1 Bältesslås bak mitt(e) funktion osäker (2)
Bra att veta
Länkarmslagning fram vänster övre, glapp
- dvs bör fixas för eller senare
Inga stora grejer, så mycket fattar jag.
Nu till frågan (mer detaljerat):
Var får man sånt fixat till rimligt pris? Antar att vilken tjomme som helst mer eller mindre kan ordna bälteslåset så bilen får köras?
Bilen har tidigare av föregående ägare mestadels lämnats hos Bilia. Men dom är ju inte kända för att vara biligast…
Felet med bälteslåset måste fixas omgående, men lika bra att göra båda sakerna på en gång (alternativkostnaden för mig att ta mig till verkstad två gånger äter annars upp besparingen att vänta skulle jag gissa)
Lösning?
Så, tar man sig till närmsta garage på norra grängesberg / eller annan valfri aktör och får det gjort?
Bör man hålla sig till mer erkända verkstäder / ackrediterad verkstad (tex Bilia)
Eller hur gör man för att lösa det?