Slita på däcken. Hur?

Har en leasingbil som ska lämnas om någon månad och leasingbolagets krav är att mönsterdjupet inte får skilja mer än 2 mm mellan däcken, vilket det just nu. Skulle alltså behöva slita på två däck så attt mönsterdjupet minskar med minst 0,2 resp 0,3 mm. Detta då utan att slita på dem andra två däcken som ligger nära minsta tillåtna mönsterdjup. Kan detta göras på något sätt?

Vill gärna slippa köpa nya däck till en bil som strax ska lämnas in.

Det brukar slita mer på de drivande däcken. Alltså kan man ibland jämna ut det genom att byta plats på dem. Då sätter man de bättre däcken på drivande axeln (trots att det strider mot säkerhetsrekommendationerna).

Men en månad låter som en för kort tid för att det ska hinna göra skillnad.

6 gillningar

Sätt däcken som ska slitas ner på drivande axel. Stäng av ‪antispinnsystemet i bilen. Kör ut på en plats där ingen ser dig och bränn gummi tills du är nöjd.

Eftersom det syns att däcken ruggats upp kan det vara en god idé att köra en del normal körning efter så de blir släta och fina igen innan inlämning.

5 gillningar

Sätt de som ska slitas på drivande axel. Gör en burnout. Klart.

Obs Viss rökutveckling och dålig lukt kan förekomma

6 gillningar

Innan du gör något dumt, har de sagt detta vid en förbesiktning eller är det något du läser dig till i kontraktet?

Låter helkorkat att slita ner två däck medvetet, för att det är bättre än att lämna tillbaka dem bättre mönsterdjup.

11 gillningar

Fast hur blir det om differentialen är som på en gammal sjuleifare så han tenderar driva mest på högersidan?
Behöver man byta hjul mellan vänster och höger och göra om proceduren i två omgångar?

Eller är det enklare att ordna det med detsamma genom att hälla ut ett par petflaskor vatten under vänsterhjulet samt låta en rejäl granne följa med som kan stå och lyfta i vänsterskärmen så det blir tillräcklig skillnad i fäste mot högerhjulet så den går loss på vänstern också?

Aha, så det här är varför man brukar växla vilka däck som är fram och bak när man sätter tillbaka dem? :bulb:

1 gillning

Stå och göra burn-outer för att däcken ska vara jämnt slitna innan återlämnande?

Besvärskontot för leasade bilar verkar inte vara obetydligt.

1 gillning

Det låter som onödigt arbete och miljöförstöring att slita ner två däck för sakens skull. Därtill så lite som några tiondels millimeter.

Prata med leasinggivaren åtminstone innan du lägger tid och pengar på det. De borde ju rimligtvis vara intresserade av att få tillbaka en bil med så mycket däck som möjligt. :slight_smile:

2 gillningar

Är bilen fyrhjulsdriven? Då brukar sådana krav finnas. Annars bara om det diffar på samna axel.

Vi låg över gränsen men de kommenterade inte det ens. Antar att de skulle sagt det på förbesiktningen isåfall.

Står i Audin broschyr om vad som gäller för återlämnande av bilen.

Ja, håller med dig. Bilen är fyrhjulsdriven och dem påstår det är anledningen.

Bästa däcken ska ligga bak. Vilken axel som driver spelar ingen roll.

Ja, det är ju det jag säger. Så ser ju säkerhetsrekommendationen ut, även om det kommer slita ojämnt på däcken.

1 gillning

Hur i helskotta mäter man 0,2 resp 0.3 mm skillnad i mönsterdjup?
Det kan räcka att däcken är varma/kalla för att det skall diffa.

(alltså skillnaden är 2,2 resp 2.3 mm mot de andra två)

Jag hade tvärvägrat och hävdat att de får fan i mej visa att det är en bra mätning.

Dessutom att slita ner däck…

Det låter som ett sätt att klämma leasingkunden på pengar i slutändan av perioden. Just därför jag inte leasar en bil för det skapar så mycket oro att man skall drabbas av extra kostnader och hotas med inkasso osv osv. Helt upp till godtycke.

Hade mao bestridit ett sådant krav på sin orimlighet.

2 gillningar

Däck ingår väl i leasingen? Sen om all service och underhåll har skötts av rekommenderad firma så är det upp till dom att byta plats på däcken om slitaget är som det är för att jämna ut skillnaden.
Kan inte tänka mig att däcken byts innan nästa ägare köper bilen.

Har precis avslutat tre års leasing och det va inga konstigheter.

Fråga där du ska lämna bilen istället, jag tror du gör ett problem av något som inte är ett problem, inte mäter dem på den nivån med 0,3mm :sweat_smile: De kanske kikar över om däcken ser ok ut okulärt sen går de vidare. Tror de kollade av hela min bil på 3-4 minuter.

Har lämnat tillbaka 3 privatleasade bilar som har använts och aldrig varit några konstigheter.

5 gillningar