Ekonomiska skrivare - laser eller bläckstråle?

Har ni tips på bra skrivare som är billiga i längden per utskrift? Bläckstråle eller laser?

Vi har en bläckstråleskrivare hemma av märket HP Envy 6230, som vi främst använder för diverse dokument-utskrifter, men också fotografier ibland. Jag har experimenterat med att köpa InkClubs påfyllda patroner, och då upplever jag att skrivaren ofta klagar på patronerna. Original-patroner funkar fint, men de är svindyra (runt 600 kr för den större varianten, och man behöver en för färg och en för svart). Upplever att de ändå behöver bytas ut relativt ofta, trots att vi inte skriver ut någon större mängd.

Känns som att jag beställer nya patroner i tid och otid. Finns det något smartare och mer ekonomiskt alternativ, eller är det helt enkelt väldigt dyrt att ha en skrivare? Jag är beredd att köpa en dyrare skrivare ifall man kan få igen det i längden med mer ekonomiska utskrifter.

Jag skriver inte ut mycket längre, men har gjort. Dock enbart svartvitt och sedan lång tid tillbaka är det enbart laser som gäller här. Jag pallar inte med bläckstrålestrulet och färger som kletar, torkar etc.

Jag har alltid upplevt laser billigare i längden, men så byter jag skrivare först när jag måste pga att den ger upp totalt.

4 gillningar

Laser är helt klart billigare i längden. Jag har en Brother efter tips från kollega, den stå i ett halvår och sedan på en sekund skriva ut en massa skarpa utskrifter.

Jag har haft bläckstråleskrivare innan. De rensar sina munstycken genom att spruta ut bläck ner i en svamp i en tank inuti maskinen. Sen när man ska ha dem så är bläcket slut. När tanken är full efter två år så får man en felkod och behöver gå och köpa en ny bläckstråleskrivare.

2 gillningar

Det värsta som kan hända med en laserskrivare är att man får ta ur patron och skaka den, men man får i 99% av fallen ut rätt antal sidor.

En bra skrivare för dokument får man väl för 1500kr. För några år sedan kunde man beställa patroner för typ 700kr som räckte till 1000 sidor vanliga dokument.

1 gillning

Du ska ha en laserskrivare. Frågan är dock hur viktigt det är för dig att skriva ut foton. Om det är det är ju en färglaser ett lite dyrare alternativ.

Dock är inte alltid fotoutskrifter från färglaser (eller någon annan skrivare för den delen heller) arkivbeständiga. Ska du ge bort fotona, rama in dem eller lagra dem hemma skulle jag köpa en svartvit laser och helt enkelt beställa kvalitetsfoton på papperskopia från något trevligt företag. Lycka till!

2 gillningar

Hej,

Bläckstråleskrivare är en klassisk fälla. Själva skrivaren är billig, men håller sällan länge, och bläcket är dyrare än guld! Dessutom håller fotoutskrifterna inte särskilt länge även om man köper svindyrt ”ultraglossy” papper, utan bleks till oigenkännlighet inom några år.

Efter att ha gått på bläckstråleskrivarniten två gånger slängde jag ut den när den började krångla och bytte till en monokrom laserskrivare som är billig, snabb, ”bara funkar” och med jämförelsevis låg kostnad för toner. Denna löser alla våra vardagsbehov, som att skriva ut boardingkort, avtal, noter etc. När vi vill ha foton för att spara så bestället vi online eller på fotoaffär. Dessa foton kommer hålla min livstid ut och lite till. Billigare och bättre i det långa loppet!

Med vänlig hälsning,
F

5 gillningar

Brother HL-L2350DW är otroligt pålitlig och billig i drift. Köp toner för 3000 utskrifter. Aldrig papper som fastnar.

2 gillningar

Bonustips: Om du kan vänta lite på utskriften och inte har nåt emot att den väcker familjen kan du alltid satsa på en matrisskrivare.

2 gillningar

Tack för all bra input. Det lutar helt klart mot en laserskrivare. Ska bara förhandla med min fru, som uppskattar möjligheten att skriva ut färgbilder med kort varsel. Dock är det oftast inte fotografier, utan mer egen-designade grattis-kort och liknande. En färglaser skulle kanske räcka till detta. Fotografier som ska hålla i längden brukar vi beställa.

Jag skriver ut enstaka dokument på biblioteket och beställer fotografier från Fujifilm. Inte riktigt ett svar på din fråga för det låter som att du skriver ut mycket. Men om man är som jag och vara skriver ut någon gång i kvartalet så är det ett bra och billigt alternativ. Har också skrivit ut en del på jobbet, när jag hade arbetsplatser som tillät det.

3 gillningar

Finns färglaser. Jag slog till på en Brother HL-L3210CW istället för svart/vitt när jag “ändå skulle köpa”. Det fungerar bäst för grafik.

1 gillning

Slår ett slag för att använda jobbets skrivare alt bibliotek osv om man bara skriver ut något enstaka per år…

Har en laser hemma då vi ofta skriver ut frakthandlingar och liknande. Kan inte rekommendera någon särskild modell, det mesta är skit tyvärr. Skrivare är lite som mikrovågsugnar, bara blivit sämre och sämre. Men det blir väl så när försäljningen dyker och tillverkarna blir desperata efter att få upp intäkterna på något vis.

3 gillningar

Nja, när man rensat munstyckena ett visst antal gånger stannar som sagt var skrivaren och kommer inte vidare innan man köpt nya svampar och en kod som man skall skicka in till skrivaren för att den skall komma igång igen.

Gjorde detta häromdagen för min Epson Ecotank 2650 och det funkade men kostade ca 250:- för nya svampar och kod. Lite meckigt men tack vara en utmärkt instruktionsvideo var det hyfsat enkelt.

https://www.octoink.co.uk/

Men bläcket är billigt …

Om du inte har behov av färgutskrifter så finns det väldigt prisvärda laserskrivare.

Som första steg skulle jag säga undvik HP helt, de var bra förr i tiden men har börja med dumheter som prenumerationsmodell och krav på inloggat konto för vissa funktioner.

Hemma kör jag med en Brother HL-2250DN, som jag köpte för minst 10 år sen och fortfarande fungerar bra, skrev ut ganska mycket under studietiden, men numera är det nog omkring 100 sidor per år. Bytte senast toner för 7 år sen (kompatibel toner från ebay istället för original, ska räcka ca 2600 sidor).

Motsvarande modell i dagsläget är Brother HL-2375DW, nypris under 2000kr och medföljande toner ska räcka till 1200 sidor; när du skrivit ut alla de sidorna så kostar det ca 900kr för ny original högkapacitetstoner (TN-2420, räcker till ca 3000 sidor), alternativt välja att köpa kompatibel toner för runt 500kr.

Om du har behov av färg så finns det prisvärda färglasermodeller också, har inte koll på de billigaste modellerna, men den modell jag har erfarenhet av från kontoret är Brother DCP-L8410CDW, det är en lite större enhet med scanner osv också, runt 6000kr i nypris.

3 gillningar

Jag har en brother s/v laser som jag fick av farsan i present för sådär 20 år sen och den skrev jag ut diverse biljetter på senast förra veckan. Har bytt toner en gång på 20 år.

Det är ju inte bara volymen som bara räknas, bläck torkar ut vare sig du vill eller inte, toner gör det inte på samma sätt. Jag kan ha skrivaren undanstoppad i en garderob och ta fram den de få gånger jag behöver den, vilket inte är ofta, lite mer under covid.

Står heller inte ut med bläckskrivare, de är långsamma, och kräver en massa vård. en laserskrivare kan iofs. låta en hel del men är ruskigt snabba och kräver 0% underhåll.

en svartvit kostar inte mycket i jämförelse vad man får. skriver man ut foton är det en annan sak.

funderar på att kasta min dock, då det är så sällan jag behöver den, men när jag väl behöver den kommer jag inte förlåta mig att jag kastat den. så kvar får den vara :slight_smile:

2 gillningar

Vi har en Canon LBP6230dw. En av de minsta lasermodellerna när vi köpte den, ryms bra på skrivbordet. Ett stort plus är att den har ethernet så du kan skriva ut från valfri dator enkelt, utan extra krusiduller som att dela ut den från ngn enskild dator eller så.

Svartvit då, men för våra behov räcker det fint.

Jag skulle välja laser framför bläckstråle alla dagar i veckan, om man inte behöver just fotoutskrifter eller ngt annat specifikt krav. Det är trevligt att den är underhållsfri och det är göttigt att laserutskrifter alltid är varma och sköna. :blush:

1 gillning

Den här artikeln är rätt kul (och rekommenderar en Brother laserskrivare, precis som många gjort ovan).

4 gillningar

Håller med om att HP gör mycket skit nu. Konstigt nog så nämns de ofta som topp 2 på diverse listor över bästa skrivare. Gick på niten ganska nyligen och sitter nu med en HP envy som krånglar, vill att jag ska logga in och prenumerera på massa grejer för att få funktionalitet, skriver ut felmeddelanden på papper, suger bläck och suger rent allmänt också.

Vilket trist inlägg det blev, men hoppas det kan leda till färre HP-felköp :sweat_smile:

1 gillning

Hehe! Det var just ”den” Brother-skrivaren som päronen har där hemma jag tänkte rekommendera :smiley:

De har haft den i 3-4 år och bara svurit en handfull gånger över den och tillkallat mig. Med föregående skrivare var det snarare ett tresiffrigt (om inte fyrsiffrigt!) antal svordomar.

Den är okej.

Jag har en färglaser som jag på väldigt många år ca 7 år aldrig fyllpå med nya färgpatroner. Däremot har jag fyllt på med ny Svart patron ett par gånger. Ideen är att jag printar ut i färg mycket sällan. Att printa foton etcetera blir inget vidare. Det ska man veta.
Jag tycker det är smart att köpa en som har följande finesser.

• skannar A4 både via pappersmatare och att man kan lyfta på locket och placera A4 på glaset
  • Kan scanna till PDF som den kan skicka till ansluten PC eller till minnessticka
  • Kan jobba som kopiator
  • har WiFi via vilket den ex kan ta emot och printa PDF och dokument från en mobiltelefon

Tänk på att alla medskickade patroner när printern är ny är nästan alltid SK startpatroner med mindre pulver i. dom kan ofta printa max hälften av ordinarie patroners mängd. Ofta finns Stora Svarta patroner som klarar vääldigt många utrskifter. Nya färgpatroner kostar mer än printern gjorde.Jag har kört original svarta XL patroner till min HP.