Vilken cashback-lösning är bäst?

Det finns flera olika sajter och program som ger cashback. Jag undrar följande:

1. Vilka använder ni?
  2. Vad är bra/dåligt med dessa?
  3. Varför använder ni specifikt dessa?

På fråga 3 är menar jag alltså typ att jag är stamkund på sajten X och via cashback-programmet Y får jag 8% i återbäring på alla köp jag gör där.

Jag tycker rent generellt att det verkar som att man kan dela in cashback i två kategorier:
A. Procentuell återbäring på köp i butiker.
B. Återbäring av fasta belopp vid tecknande av abonnemang på exvis telefon eller el.

Jag använder själv Refunder och Santander. Det som jag ser som väsentligt med dessa är

Refunder
+Lätt att använda
+Inte knutet till visst kort
-Lägre cashback-nivå i vissa fall

Santander
-Bökigare att använda än Refunder
-Knutet till Santanders kort
-Osäker framtid iom att Santander säljer kortverksamheten.
+Hög cashback på Amazon

Jag framhåller Amazon ovan för att jag handlar mycket där. Om ni har andra specifika favoritsajter som motiverar att använda en eller annan tjänst får ni gärna ange det.

Remember har också bra cashback på Amazon men det är rätt värdelöst eftersom det inte fungerar automatiskt och man får manuellt registrera köpen.

Har bara ett annat köp på ställe som ger cashback men där fungerade det bra iaf.

Är det alltså alltid så att man måste registrera manuellt? Jag gjorde det nyligen med ett köp från Amazon men har fått saker registrerade automatiskt tidigare där. Däremot förstår jag det som att Amazon är extremt tröga. Det finns en fördröjning i inrapporteringen från dem. Det gäller på Refunder också. Det var kundtjänsten där som förklarade det för mig.

Jag undrar om Remember och Santanders cashback-program egentligen är samma. Jag har inte kollat det specifikt men jag har förstått att Santanders program är externt. Det kan vara ungefär samma modell som med alla bensinbolags kreditkort. En hel rad olika hanteras av Ikano bank.

Refunder fungerar på amazon för mig, tycker inte de är så tröga, så fort amazon skickar registreras cashbacken.
Jag mailade remembers kundtjänst och de bekräftade att de inte klarar att registrera köp från amazon automatiskt.

Använder amex blue för 1,25% cashback på alla köp och använder refunder för butiker som finns med. Nackdelen är att det kostar 35kr månaden och alla ställen tar ej emot amex så man får ha visa eller mastercard som backup, själv har jag norwegian (0,5% cashback och gratis). Kostar santander något? Är det visa eller mastercard?

För mig problem med Refunders 2,5% Amazon-cashback är att det inte ges till flera kategorier jag använder: Elektronik, Bild & Ljud, Datorer & Surfplattor, TV-spel & konsoler, Kamera, foto & video, Mobiltelefoner & tillbehör, Apple-produkter, Digital programvara och presentkort.

Men det verkar vara nästan samma sak med Remember.

Har du några andra butiker som är bättre alternativ för att få cashback just för dessa kategorier?

Använder refunder och everydaycard. Tidigare använde jag cashbackshopping och bonusway men kändes inte lika seriösa som refunder och hade längre godkännatider.

Hur gör man när man registrerar manuellt i efterhand?
Jag har gjort två köp på Amazon rätt nyligen och var noga med att följa instruktionerna med varukorg o cookies etc. Nu har det gått drygt en månad sen första köpet.

Jag frågade deras kundtjänst lite om det där men fick bara copy texts från FAQ och undvikande svar där det gavs sken av att om man inte gör rätt så är det kört. Sen läste jag här om manuell registrering o hittade en FAQ text som berör detta men det står bara att man måste göra det inom tre månader men inte hur man gör rent konkret.

Är det här nåt “kryphål” som de har stängt för att minimera kostnader o arbete kanske?

Har fått det att funka med Hotells ska tilläggas men amazon är ju överlägset största “leverantören” så det är ju en stor förlust om det inte funkar.

Det enda hopp som finns kvar är att de skriver att det kan ta upp till 70 dagar från beställningen innan det syns på kontot, rätt nära tre månader alltså.

Logga in på rewards, välj kontakta dem och välj saknat köp i dropdownen så får du fram ett formulär.

Jag orkar inte hålla på så använder Refunder för köp på Amazon även om det blir lite mindre rabatt.

tackar! mkt vänligt!

Tänk vad lätt det hade varit för “kundservice” att skriva typ, vad tråkigt att ditt köp inte registrerats, men du kan använda vårt formulär, önskar dig en fin dag …

1 gillning