På pappret verkar detta kreditkort attraktivt för mig med 0 kr årsavgift, Apple pay, Samsung pay och en ganska omfattande lista med butiker som ger rabatt/cashback. Jag funderar på att skaffa det. Men beslutet beror på svaren på några viktiga frågor. Är det någon här som använder det?
Mina frågor:
Har detta kort google pay? (Finns lite konfliktande info när man söker)
Har det e-faktura och/eller autogiro?
Hur fungerar rabatt/cashbacksystemet om man shoppar redan rabatterade priser/kampanjer? (Får man alltid rabatten på kortet oavsett eller gäller kortets inbyggda rabatt endast om man handlar med ordinarie priser)?
Jag tänker att med 0 kr årsavgift finns det inte någon nedsida att ha detta kort och använda det bara lite när det ger bättre rabatt än ens ordinarie cashback kort.
Refunder är säkert bättre för sig själv, men med sin årsavgift behöver man se till att använda det ordentligt för att det ska vara värt det. Blir på så vis lite mer begränsande att kombinera med andra kort.
Hej Erik,
Remember Flex är ett utav kreditkorten jag har men jag använder det enbart när jag gör onlineshopping eller för att få ta del av ev. försäkring som fås med vid köp av tjänst.
Vid köp i fysisk butik använder jag mig av annat kreditkort för cashback där.
Jag använde t.ex. kortet när jag hyrde bil utomlands för att få ta del av självriskreducering vid skada på hyrbilen. Och något jag gillar här är att det är pengar som sätts in på kontot och inte bonuspoäng som sen skall omvandlas i någon intern butik eller liknande som en del andra kort har.
Tror inte att kortet går att använda med google pay (jag har dock aldrig testat då jag enbart använder det online)
E-faktura finns och används. Vet inte om det går att ansluta till autogiro.
Jag brukar betala in hela månadens skuld i slutet av månaden och betalar då nästan alltid före e-fakturan har kommit. Det går att göra så då det alltid är samma ocr-nr.
Den stora fördelen som jag ser med kortet är generösa rabatter online och utan årsavgift. Här är de nästan alltid högre cashback än vad man får på annat håll t.ex. refunder, bonusway mfl.
Det går utmärkt att använda även på reor och vid kampanjer.
Jag har använt det även vid t.ex. black friday
Några exempel på butiker jag använt mig av.
Beijer bygg ( i samband med bygge av uteplats) , här har de 7% cashback
Hotels .com och Booking .com
Avis hyrbil , 8%
Greenely, här fick jag 1000kr när jag bytte elabonnemang
Cervera, 6% rabatt men tror de hade 10% tidigare
Kitchentime , 7-12% rabatt
Hallon, köp av mobilabonnemang. fick 200kr
Adlibris, 6%
Markslöjd köp av lampa - 10% rabatt
Members .com , 8%
Tui, 7,5%
Filmstaden biobiljetter till rabatterat pris. Just nu 119kr
Håller med både dig och malibu68110.
Om det enbart är ett enda kort du vill ha så tycker jag det är bättre att ha ett kreditkort där du kan få cashback på alla köp.
Är du beredd att ha flera kort så tycker jag att detta är ett utmärkt komplement att använda i de gånger du handlar online och där cashbacken är högre än det du får via refunder/bonusway. I och med att det är helt utan årsavgift
Min erfarenhet är att rabatterna oftast är högre via remember än via refunder/bonusway.
Det går att kolla vilka butiker som ger rabatt och hur mycket via hemsidan.
Ja kanske men man kan få cashback på kreditkort och Refunder/Bonusway. Och med bonus överallt betyder det att man tjänar till exempel också på livsmedel eller drivsmedel vilket Remember gör inte.
Ja det är korrekt att om man har annat kreditkort så kan man använda det vid köp via refunder och få bonus från bägge håll.
Om det enbart är ett enda kort man vill ha så tycker jag det är mycket bättre att ha ett kort där du kan få cashback på alla köp oavsett om det är online eller om du köper mat o dyl.
Är man beredd att ha flera kort så tycker jag att detta är ett utmärkt komplement att använda i de gånger där köp görs online och där cashbacken är högre än det du får via refunder/bonusway+annat kreditkort i och med att det är helt utan årsavgift.
Jag jämför varje gång jag gör ett onlineköp och tar då antingen via cashbacksida+annat kreditkort eller remember beroende på vilket kort som erbjuder bäst cashback.
Förstår att inte alla orkar göra detta eller är beredda att ha flera kreditkort.
Jag gillar att spara pengar men jag värderar också enkelhet. Själv har jag Everyday som ger ganska snabbt 1% överallt och kostar bara 195kr/år. Jag tjänar 200kr i mindre än 2 månader. Nackdelen är att Everyday har inte Apple Pay men Curve löser det och samlar Everyday och bankkort i ett kort/app.
Jag förstår.
Har också använd mig av Curve men dock inte så mycket på slutet.
Jag hade Everyday kortet i 1 år och Refunderkortet i 1 år då man kunde få dem korten utan årsavgift det första året.
Numera använder jag först mitt rockerkort som ger mig 100kr i cashback i månaden vilket går fort då jag har 3,25% i cashback där (kostar dock 29kr/månad)
och när jag kommit upp i den bonusen så använder jag mig av mitt komplett bank-kort.
För att jag skulle gå plus med att använda refunderkortet eller everyday så skulle jag behöva handla för mer än 79 000kr om året
Tack till er båda @Daniel_Pettersson och @malibu68110! Mycket bra svar och tankar. Jag har nu precis beställt ett remember flex då det verkar passa bra i min situation.
Vi använder remember för att man kan få 2 kort kopplade till samma konto. Det är rätt skönt att man kan ha alla gemensamma kostnader, mat, kläder till barnen osv så betalar man en gång i mänaden.
Jag har märkt att brytdatum är alltid kring den 5e varje månad så får man en e faktura som ska betalas inom 25 dagar. Funkar kanon till detta ändamål.
Känner ni till någon annan lösning där man kan få 2 kort till samma konto med låga avgifter? Har funderat på amex blue som har 1,25% cashback men kostar 35kr/mån. Har dock för mig att man inte kan ha 2 kort på den.
Hur lång tid tar det vanligtvis innan man får rabatten med remember flex? För mig har det gått 2 månader, samt skapade ett ärende angående det för 6~ veckor sedan men det har varit helt knäpptyst ifrån dem. De har inget annat sätt att nå dem angående rabatten än att skapa ett ärende och skicka till dem. Ringer man dem så kan de ej hjälpa en med rabatten, är endast det formuläret som man kan komma i kontakt med rabattavdelningen.
Du kan få ett AMEX extrakort gratis. Everyday har ett extrakort för 75 kr/år.
Själv har jag inte AMEX eftersom jag vill inte ha så många kort och det är svårt att klara sig med bara AMEX. Jag gillar inte heller att få cashback en gång/år.
Har fått mitt kort nu. Men Remember går inte att hitta i listan över efakturamottagare i min bank. Nån av er som har har skandiabanken och lyckats lägga till kortet för e-faktura?
Ringde Skandiabanken förra veckan angående detta och de förklarade att de har ett mer begränsat antal efakturamottagare jämfört med andra banker. Remember finns alltså ej som val hos dem.