Cashback som är något att ha - vilka erfarenheter finns?

Det finns en rad kreditkort som erbjuder cashback i olika nätbutiker. Det finns också tjänster såsom Refunder och liknande som kan kombineras med valfritt kreditkort. Många av butikerna är samma i olika cashback-system men det finns också de som är mer ovanliga och bara förekommer hos en kortleverantör.

Jag undrar nu vilka butiker ni normalt eller regelbundet använder för cashback, alltså där ni gjort det till rutin. Det är ju vettigt att använda ett kort eller en tjänst som ger en rejäl rabatt i en butik som man ofta handlar i. Att sitta och dutta med okända butiker som man gör enstaka köp i och testa om de eventuellt går att få cashback i är lite bökigt. Det handlar ju ändå normalt om småsummor vid varje köp. Med add-ons går det iofs att få notis om cashback men det känns ändå opraktiskt.

Själv använder jag mest cashback på Amazon. Nivån har nyligen höjts till 5% på flera kort och det är ju ganska mycket. Olika apotekskedjor såsom Doz apotek brukar jag också använda för cashback.

Jag tror i längden att jag skulle förlora på att få mer cashback från specifika butiker och använder därför bara kort med allmän cashback i form av reducerat fakturabelopp.

Butiks-specifik cashback skulle göra mig mer benägen att handla saker jag egentligen inte ska ha och dessutom handla dem från butiker jag annars inte skulle handla på, som förmodligen inte är billigast heller.

1 gillning

Just Amazon skulle jag inte säga har det problemet. Där säljs typ allt och att jag skulle bli mer sugen på att handla i allmänhet av några procents rabatt skulle jag inte säga. De erbjudanden och andra rabatter de har är värda betydligt mer än cashback-rabatten. Den är mest som en liten dutt på toppen av tårtan. Med tiden blir det en hel del pengar ändå.

Jag kör med Everydaycard och Refunder.

Vilka kort ger 5% cashback på Amazon?

Orkar man lattja runt med krypto finns en hel del väldigt gynnsamma alternativ.
Får själv ca 9% samt typ alla streamingtjänster “gratis” osv. Men cashbacken får man givetvis i krypto, men den är ju bara att sälja eller växla till vettigare kryptovalutor än den cashbacken kommer i.

Remember Flex gör det, men det är 5% på priset exkl moms så i praktiken 4%. Vilket fortfarande inte är illa om man handlar en del på Amazon, och kortet är också gratis. Inte mycket annat som tilltalar med kortet dock, i alla fall för mig. Det är bara en handfull butiker det funkar med som är intressanta för mig, och de flesta handlar jag inte ofta i.

Mer sett som kategorier verkar rabatterna på Remember handla om:

Böcker
Hyrbilar
Köksgrejer
Elektronik
Boende och hotell
Smycken
Kläder
Mat med hemleverans
Friluftsgrejer
Apotek

Något som heter Direct deals ger en jätterabatt i flera butiker men jag vet inte vad det är för något.

Ovanstående lista är inte allt utan mer en sammanfattning jag fick ihop när jag tittade igenom listan snabbt. Det handlar alltså om
att det finns butiker på listan i den kategorin som jag handlat av tidigare och säkert kan handla av igen. Några lurigheter är dock:

1. Ofta gäller rabatten inte vissa varor
  2. Ofta gäller rabatten inte i kombination med kuponger eller rabattkoder. Det kan gälla även en obetydlig kod som ger fri frakt.

Jag hade remember tidigare men reward-portalen och appen låg nere/crashade ofta när man väl skulle handla något på stora reor som black friday tex. Ibland när man gick via portalen frös hemsidorna när man skulle checka ut varukorgen, misstänker någon bug med adblock eller så. Tyckte inte det var värt krånglet så jag sa upp kortet och kör nu refunder.se + amex blue istället. Amex blue ger 1,25% cashback överallt de tar emot kortet vilket för mig spelar roll i matbutiker där jag har överlägset högst spend just nu (70-80k per år). För online shopping går jag också via Refunder på Amazon.se och betalar med Amex. I vissa unika fall där en lokal butik ej tar emot Amex har jag Norwegian VISA som backup (gratis, 0,5% cashback).

Vilket kort är det du använder? Plutus?

Stämmer! 10 tecken!

1 gillning