TEMU dödar inhemska marknaden?

Var 5 e svenska handlar på TEMU, ett hot mot handeln i EU anser Svensk Handel!

Marknadskrafterna i Sverige klagar på snedvriden konkurrens.

Det kommer påverka på makronivå menar kritikerna, fler kommer bli arbetslösa och de fattiga blir fattigare mindre skatteintäkter etc.

30% av småföretag har försvunnit och man ser att detta komma bli ett större problem framåt.

Är detta slutet på EU regleringar och skatter som gör att allt blir dyrare för vanliga arbetare.

Jag tycker att det är en väckarklocka om att man måste inse att man inte kan reglera sönder marknader med funktionellt idiotiska lagar och skatter,

Marknader fungerar alltid bäst om dom inte påverkas utifrån.

Jag handlar ofta på TEMU och leveranserna finns snabbt hemma och till ett pris som inte sällan är mindre än hälften av vad en svenska detaljhandlare begär för samma produkt.

4 gillningar

Ett annat problem är att Svenska dropshippingbolag köper skräp på Temu och låtsas att de säljer egendesignade kvalitetsvaror från Norden.

Likadant hos Amazon, mycket på Amazon går att köpa för halva priset eller lägre på Temu eller Shein.

Liknande på Elgiganten och andra svenska kedjor. Många kan bildsöka idag, så inte svårt att hitta var kedjorna köpt in dom ifrån.

Så förstår att många konsumenter skippar mellanhänderna och köper billigare själva. Det är ofta samma producent.

Inte ett lätt problem att komma åt.

Tycker personligen att Temu och Shein borde förbjudas att sälja kläder, kosmetika och skönhetsprodukter, då mycket är hälsofarligt. För att inte tala om laddare och batterier. :see_no_evil_monkey:

Men har själv köpt solcellslampor från Temu, samma som hos Amazon och Clasohlson, men till 1/4 av priset. Så länge många kämpar med låga inkomster, så lär de fortsätta växa.

10 gillningar

Exakt ! Köp inte från Temu utan köp från Clas Olsson, Kjell o company eller Biltema istället, men det ju är samma skit fast dyrare och de extra kronorna som man lägger på går inte till dom som slits ihjäl på fabriken utan till de rika som äger dessa bolag.

Jag köper aldrig på temu eller likadant men det känns inte bra ändå när jag tänker efter.

9 gillningar

Det stora problemet är kanske inte var man handlar utan vad och varför… Om vi skulle minska vår konsumtion så tror jag att det skulle vara bra för många och vår planet.

Slut på småfilosofiskt mellandagsinlägg.

21 gillningar

Om det nu dödar den inhemska marknaden är det väl meningen? Varför ska man som konsument i ett litet land som Sverige behöva handla genom fler mellanhänder?

2 gillningar

Temu? Jag har aldrig ens varit inne på hemsidan. Ungarna brukar kalla allt som är b för “Temu”. Lite grann som förut när man kallade kassa prylar för EPA.

6 gillningar

Behöver inte förbjudas, men allt skall momsas och tullas och uppfylla relevanta krav som ställs på motsvarande produkter som säljs över disk.

Det sagt är jag inne på tredje paret brandvarnare från Kjell, Clas Ohlson osv. Det har snart kostat mer än vad de gamla som var tillverkade i EU gjorde som jag fick slänga för att de var så gamla att sensorerna inte fungerade bra längre. OM de svenska kedjorna vill ha marknaden får de nog se till att minska sina marginaler och sälja skräp mindre dyrt eller erbjuda kvalitetsprodukter för en rimlig kostnad. Som de gjorde en gång.

5 gillningar

Det där är helt fel.

De svenska bolag måste följa EU-regler vad gäller säkerhet osv vilket lägger på ungefär 40%.

Sakerna du köper på Temu/Shein är oftast farliga kopior.

9 gillningar

De dödar inte bara inhemska marknaden utan även miljön, arbetsmiljön och det lilla hopp man hade om mänskligheten som en tänkande art.

28 gillningar

Jag har inte handlat på varken Temu eller Shein.. Men de går inte missa reklamen om deras produkter.. Funderar på va man ska ha alla dessa saker till… 99% eller mer av produkterna är sånt man inte har användning av.. Mest onödigt skräp då..

3 gillningar

Nja. Med tanke på hur mycket skit som säljs idag via svenska kedjor, så bör min teori stämma. Sen är det möjligt att varorna kollas och godkänns här innan de når butikerna. Men ofta är det samma produkter.

Edit
Sen, vissa varor på Temu är livsfarliga, men det är oftast inte dessa som dyker upp på Kjell o co och Amazon.

Har aldrig köpt något från Temu och jag skulle verkligen akta mig för att köpa någonting elektroniskt, kablar, mm. Sen säger det sig självt att det är inte möjligt att köpa grejerna för de få kronorna. Plastflaskor som är gjord av plaste som är ej godkända för livsmedel. Man tar en stor risk att handla från Temu/Shein.

2 gillningar

Du tror att saker som du köper på Jula eller Biltema säljas inte på Temu för halva priset ?
Jag är medveten om det finns tusentals kopior av samma vara men hävdar bestämt att det går att hitta exakt samma vara som producerat på samma fabrik men heter inte Kjell o com egna märke utan heter annat.

Tror du verkligen att EU lagar gäller i china där dessa prylar produceras ?

Sedan trots det köper jag vad jag behöver på svenska butiker för att jag för home-bias även här och känner en och annan som jobbar på dessa butiker.

Ja, därför jag undviker det. Men när hälften av oss svenskar köper direkt från Temu/Shein och de stora svenska kedjorna köper in varor från samma tillverkare, så hamnar mycket i våra hem oavsett.

Enorma mängder av vår textil, elektronik och skönhetsvård, tillverkas i Kina. Oavsett vem vi handlar av. Svårt att undvika.

Därför jag föredrar loppisar och secondhand, men inte alltid det är ett alternativ.

2 gillningar

Vår 7-åring är helt på det klara med att Temu är barnarbete och inget man ska handla från. Kommer inte från oss, utan första gången jag hörde det blev jag helt förvånad :joy:

9 gillningar

Den förändrar spelets regler, Temu produkter säljs utan tull, moms och sannolikt inga arbetsgivaravgifter.

1 gillning

Här i forumet är det mestadels vuxna med större plånböcker. Klart det är lätt för oss att agera moralpoliser att man inte bör handla smutsiga varor via dropshipping från Kina.

Men hur ser verkligheten ut?

När jag pratar med random kids i förorten så handlar nästan alla från Temu, Shein och Wish.
Färre och färre varor från H&M och Zara. Mer och mer via dropshipping.

Like it or not, så kommer det påverka svenska företag.

2 gillningar

För egen del har jag aldrig, och kommer förhoppningsvis aldrig att behöva beställa/handla något från Temu. Ofta billig skit med högst tveksam möjlighet till validering av bakgrund och tillverkningsförhållande.

Den eventuella ekonomiska besparing jag skulle gjort i ett inköp från exvis Temu eller Shein hade kostat mig mycket emotionellt, vilket förlorar mot känslan av att ha köpt något som jag anser andas kvalitet och har ett verifierbart ursprung - där människorna bakom produktionen och leveranskedjan förhoppningsvis, åtminstone med lite större sannolikhet får skäligen betalt.

Det är det inte. Det är kopior

Inte exakt samma nej, det är kopior, ofta med diverse gift etc i sig.

2 gillningar

Därför det för det första behövs tull, och sedan höga böter när det visar sig vara farligt.