Medierna har legat på dessa bolagen ganska hårt för sina dåliga arbetsmiljöer och att EU standard för tillåtna ämnen inte tillförlitligt följs.
Jag håller helt med om att om man agerar på svensk marknad behöver produkterna rent innehållsmässigt följa krav på saker som kan vara skadliga för användare och natur. Bolagen tar ner produkter som blir anmälda, men i praktiken har en stor del av varorna skadeämne över EUs ganska stränga krav. Att sen fast fashion och överkonsumption allmänt är dåligt för miljön kan man klaga över, men vi har fullt av bolag som agerar miljövidrigt.
På den etiska sidan känner jag dock att vi glömmer mängden underbetalt arbete och hemska förhållanden i industrier runt choklad, elektronik, kläder, djur m.fl…
Att flera gör fel gör ju inte att saker är bra och riktigt, men jag tror man får ha lite perspektiv på hur svårt det är att etiskt sourca saker. Hur mycket moraliskt bättre är det att köpa från H&M? Lite kanske, men helt kategoriskt känns det som nyanser av dåligt.
Vad tycker ni själva? Jag köper inga barnkläder från dessa sidorna p.g.a. risk för högre halter skadeämne, men i övrigt vet jag inte. Industrierna verkar så genomsyrade med att utnyttja underbetalt arbete och att dumpa skräp i tredje världen att det är svårt sålla att ett är meningsfullt bättre än ett annat. Är Amazon 40% mer etiskt? Är det bättre att betala mer till ett annat tveksamt bolag eller ska man ge till Rädda Barnen istället och låta lagstiftare lösa sånt?
Jag tycker det är mycket att hoppas på att slutkonsumenter ska vara så insatta och etiskt värdera bolag där alla parter verkar etiskt tveksamma desto närmre man tittar. Köp mindre är det enda svaret som känns rätt för att konsumera moraliskt, resten känns som grader av fel.
Generellt så handlar jag aldrig från några av dessa gigantiska konglomerat, men jag vet o andra sidan inte om de företag jag väljer att handla från är särskilt mycket bättre (jack&jones, intersport, ica etc.)
Informationen man kan hitta online om hållbarhet och etik kommer naturligtvis aldrig visa hela sanningen utan det krävs att riktiga journalister gräver i detaljerna för att få en mer korrekt bild.
Jag tycker det minsta man kan göra som konsument är att se till att enbart handla från butiker som följer EUs lagstiftning, dvs bojkotta de här kinesiska företagen som kringgår det genom drop-shipping och liknande.
Jag är inte så naiv att jag tror att allt är toppen för att det följer EU-lagstiftning men det är iaf bättre och ger också möjlighet att fortsätta stärka skyddet och uppdatera lagarna när det behövs.
Är det slutkonsumenten som ska göra det eller är det lagstiftning? Jag lutar åt det senare. Problemet i denna situationen är att reglerna är för lätta att kringgå, något som förhoppningsvis åtgärdas. Den biten i sig anser jag nog inte ens oetisk i sammanhanget av de andra oetiska grejerna xD.
Ja, det är oetiskt. Ja, vi borde ha samma standard för produktion i SE som vi har på det vi importerar. Ja, vi borde sluta konsumera på ett sätt vi egentligen inte har råd.
Det är ju efterblivet att göra som idag, ha höga standarder i Sverige så att svensk produktion inte är konkurrenskraftig och slås ut, samtidigt som vi importerar massor av lågkvalificerad arbetskraft som därmed blir fast i livslångt bidragsberoende, för den typ av enkla jobb de kan utföra är flyttad till Kina. Pga regleringar här och rovdrift där.
Så, vi skapar alltså utanförskap och gängkriminalitet i Sverige, utnyttjande av människor och självmord i Kina samt miljöförstöring överallt. Allt för att några människor med tveksam moral ska kunna bli miljardärer. Och så sitter svensken och ojar sig över att staten sänker marginalskatten på arbete till typ 73% från 75% genom att avskaffa “avtrappningen av jobbskatteavdraget”. Men man fortsätter handla skit.
Om man känner till hur det ser ut, hur fan rättfärdigar man för sig själv att fortsätta handla där? “Alla andra gör det”?
Shein och Temu suger, men det är normen, inte ett undantag. Om någon kunde peka på var man ska handla så är jag mottaglig så man faktiskt kan jämföra bra och dåligt.
Det är såklart bättre med varor som uppfyller någon form av lagkrav kring giftighet m.m. iaf. Och som försöker sluta mörda anställda när de blir påkomna.
Håller inte med. Dock kan väl snacket kring Temu et al. vara en klocka för de människor som inte att tänker på sin konsumtion att börja. Det finns alternativ.
Genrellt tycker jag man som individ definitivt har ett ansvar. Jag tycker att samhället, lagstiftning och regleringar ska göra det så enkelt som möjligt att göra rätt men det kommer alltid ta tid att stoppa igen alla tvivelaktiga hål och att som individ friskriva sig ansvar under tiden är inte rimligt. Antingen är man ansvarig för sin handlingar eller så är man det inte.
Absolut har man som slutkonsument ett ansvar för vad man köper för något, inom vad som är rimligt. Vad det gäller osynliga kemikalier och sånt så behöver det skötas av regelverk och kontroller.
Mitt problem, kemikalierna åsido då detta förmodligen kommer i stort lösas genom nya regler, är att det inte alls är lätt att köpa vissa saker etiskt. Jag kanske har missat hur självklart det är. Att handla färre saker och långsiktigt är en no-brainer. Mindre konsumption är bättre för det mesta, förutom kanske att man inte skjuter på det ekonomiska kretsloppet. Men att välja mellan eller ondske-gradera t.ex. klädföretag är inte lätt.
Vem bryr sig? Så länge jag får mina produkter med bra kvalite till lägsta möjliga pris, varför skulle jag bry mig om vad som händer utanför Sverige i ett annat land?
Aftonbladet har gjort samma granskning av HM. De sysslar med samma skit som Temu och Shein. Stolta vi ska vara över svenska företag som följer alla EU lagar och regler
Jag håller med om att alla de stora klädbolagen verkar brista rejält med sin arbetskraft och med miljön. Var specifikt ska jag handla för rimligt etiskt miljö och människotänk + genomförande?
En bra början kan ju vara att välja kläder producerade i Europa, vilket det finns rätt mycket av men förmodligen inte på de kedjor som finns i varenda köpgalleria.
De verkar faktiskt bra… men priserna är mer än lite saftiga. De är säkert jättebra kvalitet och allt, men alla mina kläder håller i regel redan många år.
Men spontant ser de bättre ut ur en etisk vinkel, men på tok för högt premium på priset. Får ta en kurs i att sy lättare plagg för eget bruk så jag har råd att vara hållbar
Ja om det ska vara tokbilligt och etiskt blir det ju svårt, det kan jag hålla med om.
De använder ju inte kemikalier, behandlar sin arbetskraft dåligt etc. för att jävlas, utan för att hålla ned priserna. Då är det väl självklart att det blir dyrare att producera etiskt.
Sen kan jag tycka att svenska märken är lite väl bra på att ta betalt.
Jag har ingen aning vad Schein är men det låter Israeliskt så det kan jag gärna bojkotta. Temu känner jag till men är inte så intresserad av plast och skräp så har aldrig köpt något.
Just det här med vad som är etiskt och inte, samt vad man själv vill markera mot är rätt svårt och väldigt individuellt. Ska man man vara en fullständigt etisk människa kring det man handlar får man lägga en stor del av sitt liv på att läsa på och försöka hitta sådant som är bättre. Besvärskontot kan bli hur stort som helst. Det är inte heller självklart var man själv står så det blir mycket djupa inte diskussioner och dilemman att ta ställning till.
Min hållning till det där är att jag generellt inte orkar bry mig så mycket. Jag konsumerar inte särskilt mycket och det jag konsumerar är jag inte så moraliskt engagerad i. Det finns dock vissa undantag som just jag brinner för och vill markera mot men får det mesta är jag hyfsat likgiltig.