Shein och Temu oetiskt?

Jag anser att det är företaget som ansvarar för att produkten är säker och länders lagar som sätter regler och riktlinjer mot företag. Det är omöjligt för kunderna att kunna göra bedömningar kring säkerhet på alla tänkbara produkt.

1 gillning

Behöver ju inte vara tokbilligt. Men i närheten av balans mellan meningsfullhet och pris. En billig normalkvalitet t-shirt håller för mig rätt länge, typ 5-7 år iallafall, och kostar ca 100:- i snitt med något enklare tryck på sig. Sen avtjänar den lite tid som arbetströja eller hemmatröja som ibland gympas i tills den börjar falla i bitar.

Så +400:- på det priset går bara inte.

Jag vet inte vad miljö och etikskada är per plagg, men 400:- mer låter som mycket.

1 gillning

Ja i Sverige gäller svenska lagar och regler och i Kina gäller kinesiska lagar och regler.

Men när du besöker Kina och handlar något som du sedan privatimporterar själv till Sverige är det under ditt ansvar.

1 gillning

Jag har svårt för tidsandan där folk beställer hem 20 klädesplagg och skickar tillbaka 19.
Men jag är väl bara en gammal surgubbe.

1 gillning

Ja. Kläder är dyrt när man inte tullar på kvalitet, miljö eller arbetares liv och arbetsförhållanden. Personligen betalar jag inte för att någon annan skall må dåligt, så då blir det Asket.

En brasklapp är att jag hittade Asket för en 5-6 år sedan. Jag har kläder som jag kommer behöva ersätta som jag inte kan hitta motsvarande hos Asket. Antingen för att de inte har något i det utbudet, eller för att produkten inte är vegansk… Det kommer vara jobbigt att hitta något jag är ok med, och det kommer att ta lång tid.

Jag har dock funderat på om det är möjligt att hoppa över mellandhanden och hitta en lokal skräddare som kan göra samma sak åt mig, om det skulle kunna bli billigare? Om det kommer kosta liknande så är det ändå till min fördel… Hitills har jag bara haft kontakt med en(1) skräddare här, och han var inte alls på samma sida som jag (samt gjorde en fruktansvärt ovärd reparation av min jacka så jag tänker inte jobba mer med honom iaf)

Ett alternativ är ju att handla på second hand. Tyvärr blir man ju då ofta en reklampelare för dessa dåliga butiker/fabriker och det gillar jag inte riktigt heller…

Nej, jag betalar gärna för att ett företag som ändå verkar ha råg i ryggen skall kunna fortsätta sin positiva verksamhet och locka fler till att gå bort från fast fashion-helvetet.

2 gillningar

Du har helt rätt i att ha svårt för det. En fruktansvärt sjuk praxis.

2 gillningar

Hade jag haft oändligt med pengar, absolut. Är dock tveksam till att 500:- t-shirt kan tävla med 100:- troligen oetisk t-shirt och 400:- till Rädda Barnen eller dylik välgörenhet. Jag får räkna ut en procentsats till när jag handlar från något av klädbolagen istället för second hand xD

Även då är det ju kinesiska företag och stat som har ansvar, sen har jag ju ansvaret att avgöra om jag ska lita på deras bedömning eller ej.

Jag tänker att man bör fundera på hur hållbart det är att köpa ett par byxor för typ 27 kr som skickas i ett enskilt paket från andra sidan jorden. Det säger sig självt att det innebär lidande antingen för människor eller naturen.

Sen är inte etablerade svenska bolag eller dyrare plagg nödvändigtvis bättre, men sannolikheten ökar rimligen. Tycker att hela fast-fashion-kulturen är vidrig och vill inte bidra till den på något sätt. För mig är Shein och Temu arketypen för detta och jag avstår därför att handla därifrån.

6 gillningar

Skickar du ett antal hundralappar till välgörenhet varje gång då handlar kläder då? :smiley: Du har kanske rätt i sak men det är ju ett rent teoretiskt argument eftersom ingen faktiskt agerar på det här sättet.

CE betyder China Export, va? :slight_smile:

Då ska du tänka på att det inte går att uppnå schyssta arbetsvillkor och okej arbetarlöner och samtidigt hålla de superlåga priserna som Shein och Temu har. Någon måste betala i slutändan, och det är mer etiskt att du är beredd att betala för en bättre värld än att utnyttjade arbetare i asien betalar med sina liv och sin hälsa.

1 gillning

Personligen tycker jag att lagar ska styra sånt här och inte moral. Det är en omöjlig uppgift för en person som individ att avgöra och veta vad man ska tro på.

I Sverige har vi ju en väldigt stor offentlig sektor med saker som t ex kemikalieinspektionen och med andra ord finns det bra möjligheter för lagar att upprättas och faktiskt följas upp (jämfört med mångra andra länder).

Sedan tjat om att det ska finnas t ex slavarbete och barnarbete i Kina, det finns det säkert. Precis som att det finns en massa skit i Sverige men självklart är det ett number games att ma kommer hitta mer skit när man börjar granska i Kina pga. att det är 1,4 miljarder människor!

Jo, det är möjligt att göra en skattning av om det är möjligt eller inte att ha asbilliga produkter och samtidigt betala sina arbetare skäliga löner. Sedan får man själv avgöra om man ändå tycker det är viktigt att produkterna är asbilliga och att det inte är ens eget problem att arbetarna lider. Men personligen så klarar jag inte det.

Är väl snarare omöjligt att som individ tro att det kan va etiskt försvarbart att handla från dessa aktörer. Lagstiftning är trögrörligt, individer måste ta ansvar. Ibland kan det såklart va svårt att veta, men i dessa fall är det uppenbart.

4 gillningar

I Sverige/EU finns det lagar som bestämmer t ex vilka kemikalier som får finnas i produkter som säljs här men detta rundas genom att produkterna beställs direkt från Kina och således inte handlas i Sverige. Är det på det viset problemet är?

Om det är problemet ser jag inte direkt att det finns någon möjlighet att reglera detta utan någon form av kontroll. Om det t ex blir olagligt att sälja varor i EU som innehåller en viss kemikalie kan ju en aktör bara påstå att deras varor inte innehåller denna kemikalie, en vanlig konsument kommer knappast ha kunskap eller verktyg för att utvärdera om det stämmer eller inte.

1 gillning

:clap:

Världen behöver mer Climate Town och Future Proof och mindre hetsande konsumtionsfragglar som ska skala småpengar av varje onödigt plagg de slentrianköper.

2 gillningar

Trumpistisk protektionism, alltså?

1 gillning

Skulle aldrig få för mig att handla hos sådana sk*tbolag men det är ju jag det :wink:

Personligen tycker jag att det skall komma från båda håll, då båda håll håller stort ansvar.

Det fungerar ju inte om du går runt och handlar på Temu ofta och tänker hårt som attans på att någon annan tar tag i problemet, och var fjärde år lägger en lapp i en låda och håller tummarna extra hårt.

Är lite intresserad… Vad skulle Du rekommendera att man som Individ skulle göra, som skulle göra mer än att göra vad man kan för att hålla reda på och avstå att handla i dessa butiker?