Jag noterar att Temu, kanske tillsammans med Wish, verkar vara “det nya Aliexpress”. Om jag förstår saken rätt har de löst frågorna om Tullens momspåslag och Postnords hanteringsavgifter.
Jag förstår att Temu inte är hållbart i en lång rad olika bemärkelser. Frågan handlar här inte om ESG-faktorer utan bara om den praktiska nyttan. Om frågan istället skulle handla om slaveri ligger alltså fokus på “är de arbetsamma?” medan olika moraliska och mänskliga aspekter lämnas utanför.
Ni som använder Temu - vad beställer ni därifrån? Hur ser erfarenheterna generellt ut? Att leveranstiderna kan vara långa förstår jag. Frågan handlar mer om kvalitet och WYSIWYG-faktorn. På nätet ser allting väldigt fint ut. När någon liten och sladdrig pryl landar i brevlådan är det inte lika roligt.
Så länge man har rätt förväntningar på kvaliten på prylarna tycker jag det fungerar bra.
Har köpt lite smågrejer, klockarmband, paracord, skyltar, måltavlor mm.
Min sambo har köpt “stanley muggar”, har inte jämfört hur de håller värme/kyla med originalen men fullt dugliga.
De säljer alltså piratprodukter??? Det låter oroväckande tycker jag.
Sladdar av enklare slag var tidigare det jag främst brukade beställa från Aliexpress. De kunde kosta 100 kr att köpa i Sverige men kanske 10-15 kr där. Någon skillnad i prestanda eller något annat fanns inte. Dyrare och bättre sladdar finns förstås men just de enklaste sorterna är ofta tillräckliga.
Ja, precis.
Har du erfarenhet av Wish och Ali så vet du hur det fungerar, det är i stort samma saker på Temu.
Skulle säga generellt att Ali är bäst av de tre, där finns mer kvalitetsprylar också.
Vi har köpt flera saker därifrån och har generellt varit nöjda. Till exempel sitter jag just nu på en matta inhandlad där som överträffade våra förväntningar. Jag har upplevt frakttiderna som kortare än AliExpress, och det är praktiskt att frakten är inbakad i priset.
Fick min första leverans igår och är väldigt nöjd med leveransen och varorna.
Extremt tydlig och frekvent kommunikation om beställningen och leveransen på svenska. Lokal leverans via Schenker.
Leverans på 9 dagar vilket verkar vara snabbare än AliExpress där jag även väntar på min första leverans.
Frakten var gratis för order över 150:-. så det blev lite extra USB-kablar för att få gratis frakt.
Dock lite märklig affärsmodell för jag har svårt att förstå hur man får ihop ekonomin. Men enligt uppgift får man inte ihop det utan att man just nu investerar sig in i marknaden.
Men sammanfattningsvis - helt OK produkter, suverän kommunikation och hyfsade leveranstider.
Just elgrejer skulle jag inte köpa där. Köpte Iphonekablar på Fyndiq varav en började i brinna på sonens rum en natt. Sedan dess köper jag all el med certifiering från kända märken.
Sedan har vi det där med kemikalier, plaster, konsumtion av billiga saker och inte minst frågan om vi ska gynna Kina. Jag säger nej tack.
Bland annat pulsmätare, oxygen mätare, lärorika leksaker till barnen osv.
Vi har jämfört med sjukhusets egna och resultatet är näst intill samma. Men detta är vår egna erfarenheter och test på några få produkter!
Oftast är allt bra och deras service är bästa som finns.
När det kom skadade produkter har de ersatt dessa inom några få timmar.
Skor däremot anser jag de är dyra på och du får bättre billigare på kampanj hos XXL osv.
Det jag vill få sagt är att de är inte billigast på allt.
Leverensen har de garanti på om tar längre tid än 14 dagar ger de 50kr, även om du beställt något för 40kr.
Känns som någon sitter dygnet runt som svarar på mail hos de.
Det är skillnad mellan elkablar och signalkablar. Jag har tidigare köpt mobilladdare på Aliexpress. De var både dåliga (långsamma) men dessutom sannolikt farliga. Jag ska aldrig mer köpa något sådant. Det jag syftade på var alltså signalkablar av olika slag i första hand.
Har köpt en del elektronikkomponenter på Aliexpress under åren och det jag alltid blivit imponerand av är deras service.
Dom ställer t.ex oftast upp på att mäta en komponent om man vill veta ett specifikt mått, Elfa brukar bara svara med samma PDF man redan läst på produktsidan.
I frågan Kina vs svenska butiker svänger jag lite. Blir så jävla besviken när jag ser att svenska butiker går över mer och mer till att sälja kinaskit utan Q.A. och låtsas som att det är bra grejer.
Jag har köpt en hel del fiskegrejer från temu.
Köper man de allra billigaste är det inte jättebra kvalitet, men väljer man lite dyrare så är det riktigt bra kvalitet, till en tredjedel av priset här.
Kvalitet har många aspekter ,en del är uppenbara och lätta att avgöra (är den snygg, har bra ytfinish, håller bra för användning ) medan andra är betydligt svårare att avgöra som privatperson, till exempel om produkten innehåller farliga eller giftiga kemikalier eller tungmetaller som är förbjudna av hälsoskäl eller som ligger långt över gränsen för tillåten mängd. Är det värt att handla billiga produkter när du riskerar att utsätta dina barn, din fru/man för dessa hälsorisker ? Är produkten för billig finns det tyvärr ofta en anledning till det ! Jag tycker absolut inte att det är värt att ta risken !
Gillar man drop shipping, kinas egen version av företagsetik, upphovsrätt/produktutveckling. Flytta arbetstillfällen, är emot allt av arbetsrätt och produktkontroll och säkerhetsansvar betyder och vill se Kina dominera världsekonomin så är Wish/Temo och co svinbra alternativ.
Skulle aldrig sätta min fot i dessa butiker. Är faktiskt förvånad över att så många andra här gör det.
Det här är sant och är fullt relevanta aspekter. Problemet är dock att dessa risker inte är isolerade till direktimporterade lågprisvaror. Vissa brister, såsom riktigt dålig elsäkerhet, går med rimlig sannolikhet att undvika genom att välja bort dessa varor. När det däremot gäller gifter i varor har de vid stickprover träffats på i alla möjliga varor, inte främst eller specifikt varor i den här kategorin.