Idag har jag köpt en elektrisk foodtruck ( Klickbete )

I tråden Är Temu vettigt? diskuterar man för och emot att handla på kinesiska e-handelssiter som Temu och AliExpress.

Jag skall erkänna att jag hänger på dessa siter och e-handlar sådant som jag behöver och sådant som jag tror att jag behöver dock med begränsningen att det är frågan om småsummor och ett billigt nöje - med viss nytta.

Plötsligt när jag läste DN på nätet dök det upp en massa annonser från AliExpress med allt från städutrustning till skor och - en kinesisk elektrisk foodtruck.

Priset för trucken 2.617,42 var humant och även om frakten kostade mera än trucken - 3.530,62 - var det hela billigt. Kunde inte motstå frestelsen och klickade vidare och då fick jag en prisjustering på -1.229,61 så totalt kostade trucken 4.918,43.

Till detta får jag cashback från Refunder eller Cashbacker.

Nu bor jag centralt i en förort och har ingen plats för foodtrucken men hade jag tex bott i villa hade jag saklöst beställt foodtrucken - men hade jag fått någon tror ni?

Man brukar säga att är det för bra för att vara sant - så är det det i det här fallet?.

Eller missade jag en bra affär?

1 gillning

Vad ska du med den till? :face_with_raised_eyebrow:

Kommer väl import ovanpå det.

Såg denna som närmar sig detta ämne:

Sammanfattningsvis kan man säga att han lyckades köpa sin kinesiska truck, fick det som utlovats och var hyfsat nöjd. Men det hela blev mycket dyrare än priset på Aliexpress

3 gillningar

Sälja glass vid badet i sommar. :slight_smile:

Kanske, men inte på tandborstarna jag fick igår.
Men det blir billigt ändå kan man tro. :slight_smile:

Har du kollat upp hur frakten funkar?!

Du kan vara skyldig att lossa och transportera den från närmsta hamn. Tjänsten kostar ett par spänn, men inte lika mycket som om du inte löser det i tid.

Läste för fort, du köpte den som tur var inte.

Man ska nog vara ganska händig.

Sett några snubbar på Youtube som köpt sig lastmaskiner från Kina. Man kan säga att mean time between failure skiljer sig en aning mellan maskiner från Alibaba/Aliexpress och typ CAT/JCB/Volvo.

Det finns däremot ett mellansegment av maskiner från t.ex Turkiet som håller hög kvalité till ett mycket lägre pris.

Jag vet folk som importerat tuk-tuk, men då för runt 25-30k. Svinbilliga i drift och fullt rimligt vid kortare pendlingsavstånd under stora delar av året.

Men motorfordon för 5-10k är ju definitivt nåt jag skulle undvika. :sweat_smile:

1 gillning

Finns ett par andra youtubers som köpt trucks och lite annat från Kina, lite kul att titta på ändå.

1 gillning

Tja du måste ju betala både moms och tullavgifter, och de räknas ju på något slags värde på hela försändelsen, inklusive frakten.

Sen måste du ju åka till närmaste bilprovning om du inte planerar att köra den i trädgården - blir ju lite svårt utan villa :roll_eyes:

Eftersom den är eldriven måste du ju också kanske EL-godkänna den (vad det nu heter) annars får du inte ladda den i ett svenskt uttag och din försäkring kommer inte gälla om det börjar brinna - Kan ju bli jäkligt dyrt :rofl:

Ja, jag avstod från köp men hade jag bott i villa hade jag nog köpt den bara för att se vad jag får ( om dom inte bokade av köpet ).

Sedan skulle jag göra en näve Youtubefilmer för att finansiera köpet och slutligen sälja den på Blocket för en mindre summa

Skulle säkert gå runt och vara kul - men som sagt var - jag har ingen plats för den i lägenheten. :slight_smile:

AliExpress anger priset (till Sverige/EU) inkl. moms.

För försändelser upp till ca 1500:- värde användsvsystemet IOSS där moms redovisas och betalas in av säljaren, och zPosten/tullen informerad om yrackingnrbför försändelsen så att de inte begär moms+avgift från dig.
(Kan stöka om reshipping via 3e land, ofta Vanuatu, används, och paketet då får ett nytt trackingnummer som inte läggs in i IOSS. Posten/tullen det inte det gamla → krav på moms och avgift… Råkat ut för det några ggr. Betalar man inte går det i retur, AliExpress har i samtliga fall betalat tillbaka fullt.)

För försändelser värda mer än ca 1500:- måste ändå en tulldeklaration upprättas och IOSS används inte - AliExpress tar därför bara ut 80% av det annonserade beloppet i betalningen, resten, momsen (+avgift), betalar du till staten när paketet kommer till Sverige. Utan att ha slagit siffrorna såg det ut att vara det som hänt vad gäller reduktionen du såg.

Exakt.
Om man ollar det finstilta

Jag tror tråden skulle bli ännu bättre om du genomförde köpet :kissing_heart:

1 gillning

Den ser närmast ut att vara ett plagiat av den här modellen som står parkerad på en gata i Kosovo.

Som jag skrivit någon annanstans så hade jag gjort det om jag hade plats för den. :slight_smile: