Vilken är din största oförutsedda utgiftspost någonsin?

Hej! Som frågan lyder, vilken är din största oförutsedda utgiftspost någonsin, och hade du råd med det vid tillfället?

För mig var det när jag var tvungen att köpa 4 nya sommardäck & åtgärda vissa saker som inte gick igenom på besiktningen, betala tandläkaren för ett akutingrepp pga inflammation runt visdomstanden samt betala hantverkarna som i samma veva precis målat klart vår lägenhet.

Total summa, ca 60.000, tur då att jag som person har ett visst kristänk, med en välfylld buffert som resultat så det var inga problem.:laughing:

Enligt undersökningar så klarar 3 av 10 yrkesverksamma personer inte av en oförutsedd utgift på över 10.000 :flushed:

Mvh, Johan

3 gillningar

130 000 kr. Takbyte på del av huset. En knapp vecka efter inflytt i vårt nyköpta (men gamla) hus rann det in nog med vatten att bli pölar på golvet. Den exakta källan till läckaget var oklart och skicket som helhet illa nog att det inte var läge att försöka lappa vidare. Vi hade räknat med att behöva byta taket inom de första åren, men inte att initiera projektet inom den första veckan :joy:

Följande månaderna var nog den fattigaste perioden i livet då vi just mer eller mindre skrapat kontona för att köpa huset. Del av utgiften fick vi senare tillbaka efter tvist och förlikning med säljaren.

3 gillningar

Det helt klart mest oväntade var ett gammalt lamell-element i vårt hus från 1930-talet. Kunde sätta in ett nytt modernt för ca 8 000 kr, men vi ville behålla samma stil som alla andra.

Gick på 35 000 kr eftersom det skulle specialtillverkas… VVS-firman tyckte det var så kul, att de hade flera man på plats som ville se elementet och sätta det på plats eftersom det var så ovanligt (tjocka anslutningsrör!?). :man_facepalming::rofl:

14 gillningar

Värre än så, det är 5 000 kr och inte 10 000 kr… Källa Svea ekonomi.:man_facepalming:

2 gillningar

Min var nog mitt första år som företagare och jag sålde glatt och köpte in produkter, gick kanon!

Smart som jag var tog jag såklart årlig momsredovisning (enskild firma), momsen glömde man ju såklart bort att spara ihop för ju mer produkter jag köpte in desto mer sålde jag ju. Främst för jag importerade med förskottsbetalning, så det släpade ju något enormt trots grym efterfrågan.

Blev rätt svettigt när jag skulle betala in moms på 77k inom 30 dagar.

Jag hade inte det i buffert.

Sov sådär den månaden. Men det löste sig. :joy:

3 gillningar

Min största helt oförutsedda utgift måste vara att kylen gick sönder 5 dagar efter vi köpte huset. Då var den 5 år gammal och garantin hade gått ut ett par veckor tidigare. Det slutade med 17 000, eftersom vi ville byta frysen så det passade ihop.

3 gillningar

Se där… fyfan, hur sover dem människorna gott om nätterna? Själv skulle jag känna en inre konstant stress :laughing:

1 gillning

Sedan lär man sig som företagare att det kostar ca 500 kr för ca 30-60 dagar att “låna” av Skatteverket… :rofl:

3 gillningar

Hjälpte en kompis häromveckan. Hen hade buffert på ca 5 000 kr och en pension på typ 17 000 kr som var helt okej enligt hen (eftersom bruttolön idag är 21 000 kr). Själv hade jag haft en klump i magen och en sjukt stor eld i baken med de siffrorna. Riktigt bra påminnelse och reality-check…

2 gillningar

Tycker ju dock inte detta går under oförutsedda utgifter. Detta skulle du räknat med från början. Även däcken är inte oförutsedda utgifter i mitt tycke då du faktiskt skulle kunnat planera när du tog av dom för att sätta på vinterdäcken. Då kan man inspektera däcken och redan där bestämma sig för att köpa nya. Bilen och tandläkaren är det jag tycker är oförutsedda :slight_smile:

För mig har det absolut dyraste alltid haft med mina katter att göra. En av mina Sphynxar åt en bit tråd och resulterade i ileus, vilket krävdes akutoperation. Totalt gick det på ca 50 000 kr och med försäkring ca 15 000 kr. Var hela tiden rädd att det skulle inträffa något mer den försäkringsperioden då mitt tak på försäkringen var 50 000 kr. Då hade jag stått för allt själv. Detta är min största enskilda oförutsedd utgift.

Jag har alltid en buffert på 150 - 250 000 kr själv och min sambo runt 100 000 kr så vi klarar det allra mesta och hoppas slippa vara med om högre summor. Vi bor dock i radhus så vad som helst kan hända, tyvärr.

4 gillningar

För min del var det nu i December. Värmepumpen gick sönder och värme är ju skönt att ha, kostade 90 000 kr att byta. På uppsidan är att den är ca 20% effektivare så på 15 år har den kanske betalat sig. :grin:

6 gillningar

250 kr kanske, för en taxi hem när jag missat att kollektivtrafiken slutat gå för natten. Äger inget hus eller bil, så har en rätt låg risk för överraskningar… :smiley:

7 gillningar

Ja det har du iofs rätt i, menade mer att jag hade räknat med ca 35k istället för en nota på 60k vid tillfället :laughing:

Mvh, Johan

ja då förstår jag chocken. Hade du ingen offert? Låter lite risky :smiley:

tar gärna emot tips här…

är det skillnad på återbetalning av moms och vinst-skatt i min enskilda firma vad gäller förseningsavgift?

förra året sköt jag på att betala vinst-skatten fram till november till en ränta på 1.25%, men har för mig att det bara var tillåtet för summor under 30kkr…??

blev försenad med momsen för ett par år sen och fick precis som du nämner en avgift på 500kr (som var avdragsgill enl skatteverket …:laughing:) , i år är dock summan över 100kkr. Vad får jag för avgift om den skulle komma in låt säga 60dagar sent…?? (hypotetiskt… :innocent:)

Jag har för mig att den alltid är 500 kr, eller att det var så förut i alla fall. Hade ett företag med ont om likviditet så vi utnyttjade det ett par gånger tills revisorn sa att hen var tvungen att anmärka på det om vi satte det i system… :laughing:

Men det är ju bara att ringa Skatteverket och fråga…

24 000kr.

Motorlampa på bilen. Innebar byte av 6 spridare á 3000kr + arbete, typ.
Lyckades förhandla med mig en gratis uppgradering av mjukvara…

Kunde betala direkt.

Edit: räknas det som oförutsedd om jag kände till problematiken på motormodellen vid bilköpet men sket i det för jag ville ha en sån bil? Kalkylerad risk? :thinking: :face_with_raised_eyebrow: :rofl:

2 gillningar

Najs! Blir ett anonymt samtal till skatteverket sen tankar vi Gamestop va…??

Tack! :grin: :upside_down_face: :grin:

3 gillningar

Var det värmepumparnas Rolls Royce? 90 000:-?

Nej, dem flesta kända bergvärmepumparna ligger runt det priset med installation. I mitt fall var det en CTC GSI 12. Finns modeller från Thermia som kostar tex 10-15k till.

1 gillning