Timpriser hantverkare

Hej allihopa jag undrar vad era hantverkare kostar?

Jag driver en VVS firma och vi brottas alltid med vilken prisnivå vi ska ha mot våra kunder för att hamna på en bra nivå. Historiskt har hantverkare alltid haft relativt låg timpris och tjänat pengarna på materialet. Numera köper många kunder själva materialet då e-handlarna trycker ner priserna.

Jag är därför lite nyfiken på vad ni betalar för era hantverkare nyligen och vart ni tycker smärtgränsen går för ett proffsigt utfört hantverk? Det verkar skilja sig mycket åt i olika städer så svara gärna:

*Yrke

2 gillningar

Vi har haft kontakt med mängder av snickare senaste året, och några golvläggare. I princip alla har tagit ca 600-650 kr /h. Luleå.

2 gillningar

Samma som ovan men med en avgift för servicebil i Stockholm.
Det är ca 600:- plus moms.

2 gillningar

Det beror vilken typ av tjänst, man betalar kanske mer per timme för EL / VVS än att sätta upp en innervägg.

Ett tips är att hitta rätt målgrupp och fokusera på ett koncept man följer. Många kunder betalar gärna lite mer om dom vet att det blir bra och att dom slipper problem. Så gör man bra jobb så kan man ta mer betalt än om man inte har någon anknytning till kunden. Jag vet inte hur nöjda kunder ni har men en bra sak är att använda till ex. Reco för omdömen. Gällande att kunden köper material skulle jag inte accpetera det. Har gått med på det, så kommer ett montagelag ut och jobbar så har kunden räknat fel på antal / längder. Eller så köper dom inte rätt saker och det skapar badwill.

Bättre att ni står för både material och arbete och ni tar ansvar för hela jobbet. För om det blir ett problem kan kunden tycka att det beror på er installation men det i själva verket handlar om mateiralet kunden köpt som behöver reklameras. Sen behöver ni kanske inte ta Ahsellpriser till kund, ge dom samma pris som på nätet +10% för att ni köper in och lämnar garanti, var helt öppet mot kunden gällande detta, dom kommer förstå.

Fundera även på fasta priser mot kund, då kan ni lägga på 20% på arbetet mot hur länge ni tror det tar som en slags försäkring. Kunderna köper detta rakt av då dom i gengäld för en försäkring gällande priset.

Sista är att inte konkurrera på pris, man hamnar bara hos fel kunder och det är lätt att kunden blir missnöjd. Konkurrera istället på snabba återkopplingar, fantastisk serivce, fläckfria jobb, kom exakt i tid, samt återkoppla, återkoppla, återkoppla. Var ärlig, transparent, skiv julkort till era kunder även om dom bara köpte något för 3000:- gärna kanske med en personlig touch gällande deras hus typ "Hej Stefan, tack för förtroende vi fick av dig gällande byte av din blandare. Hoppas renoveringen av köket gått bra, ha trevlig vinter, om du har frågor gällande VVS allt mellan himmel och jord finns jag på 070-xxxxxxxx) Finns mycket man kan göra, men skapa ett värde.

Jag lovar det blir ringar på vattnet, om ni jobbar så i 10 år kommer ni bara växa och växa. Jag började själv inom “bygg” för 13 år sen. Jag omsatte då 3 miljoner mitt första år, idag omsätter jag 24 miljoner och folk ringer direkt till mig för att få hjälp av mig och mina byggare. Jag är också stenhård med just byggarna och sätter ramar om hur det ska fungera att man alltid ska vara ärlig, återkoppla, kunna erkänna om man gjort något fel sen stora krav på utförande.

Sorry om detta blev lite OT men jag lovar dig att om du jobbar mot konsument är priset bara en faktor i mycket annat. Lycka till med affärerna.

PS. On topic 714:- inkl. moms tar vi om det är timpris men 99% av det vi säljer är fast pris.

25 gillningar

Tack för långt svar! :slightly_smiling_face:
Vi jobbar faktiskt på det viset du skriver i princip förutom typ julkort och återkoppling senare, även det har jag funderat på att börja med. Just nu finns inte tiden.

Oerhört viktigt för oss att hålla tider och vad vi lovar. Det är som du säger. Det har gett många ringar på vattnet. Vi har gått från 4 till 11 anställda på ca 2 år så det är ett vinnande koncept att helt enkelt leverera en lika bra tjänst som man själv vill ha hemma.

Vi vill inte konkurrera med priset utan snarare kolla vad faktiskt marknaden tar betalt då vi aldrig ser andras fakturor. Intressant att se om vi är “för billiga eller dyra” jämfört med andra.

Ang materialet var jag lite otydlig. Många kunder köper ofta slutmaterialet som blandare och porslin tex. För 10 år sen så var det alltid VVS firman som sålde det. Men övrigt material som rör och kopplingar säljer vi såklart för annars går det inte lämna garanti osv.

Är du verksam i Stockholm? Skulle anlita dig direkt.

Hade en diskussion med en elektriker för någon dag sedan. Deras firma skulle anpassa sej efter marknaden just av denna anledning.
Skulle istället höja timarvodet.
Det kräver dock lite mera jobb rent avtalsmässigt.
Helt galet att privatpersoner kan köpa billigare prylar på nätet av samma märke och kvalitet.

Hantverkare har dock sej själva att skylla då dom ”lurat” kunder på material många år.

Tyvärr ligger problemet i att grossisterna tar ut sjuka marginaler på att bara mellanlagra materialet. Därför går vi mer o mer åt att köpa av leverantörer direkt. Men det är fortfarande få som vi får göra det. Deras avtal med grossisterna är stenhårda än så länge.

Ja, men också att hantverkarna tar ockerpriser ut mot kunderna med egna prislistor.
Hade nettopengen (inköpspris) plus påslag använts hade trovärdigheten kunnat hållas, men nu har verkligheten kommit ikapp oss alla. Lagt kort ligger. Det är nog bara att hacka i sej.
Samma sak har även företagen gjort mot varandra under många år.

Jag har själv också funderat mycket på detta de senaste månaderna eftersom jag tänker dra igång eget snart in elinstallation.

Idén just nu är:
890:- /h
Ingen framkörningsavgift inom staden (Malmö) men lämpligt milpris utanför.
+parkering
+material

Min tanke har varit att ha en relativt hög timdebitering men istället inte lägga på något på priset för material. Bla.a för att undvika att kunden själv köper material, som tyvärr ofta är sämre att arbeta med och är mer tidskrävande.
Genom att i stort sett sälja vidare materialet till mitt inköpspris (om man ens får det?) så blir det mer transparent vad som kostar vad. Dessutom bör det ju bidra till att kunden får dra av mer på rutavdraget. Men sista tänker jag nog mer som en liten bonus, inte det som ska få kunden att välja just mig som hantverkare.

Mer of topic.
Jan har pratat i något avsnitt om en VVS:are som tog rejält bra betalt men med argumentet att han svarar när man ringer, återkopplar, håller tider osv. Sånt som man kanske borde ta för givet men som av någon anledning är ganska/väldigt ovanligt i vår bransch.
Jag har själv upplevt enorm frustration vid renovering hemma att kommunikation, tidsplanering och kvalitet inte är något som prioriteras.
Detsamma skulle jag säga i min yrkesroll som elektriker, alldeles för många hantverkare kommunicerar dåligt med både kund och andra yrkeskategorier.
Upplever nog dock att det tenderar vara lite bättre i enmansbolag jämfört med anställda hantverkare.

En sak jag tycker är jobbigt med många hantverkare är att de kommer på morgonen, stannar en stund, sen åker de iväg. Det är inte en gång utan flera gånger och gäller både golvläggare, elektriker och plattsättare.

Min känsla blir att a) jag är inte prioriterad, de åker till någon annan eller b) De vill ta mer betalt för “ingenting” c) det tar onödigt lång tid att bli färdig med det jag betalar dem för.

När jag frågat så får jag svamliga svar att de ska hämta saker på lagret eller nått.

Sen håller jag med @Fredrik_77 att hantverkarna tar ut ockerpriser. En vanlig fyrkantig golvbrunssil kostade nästan dubbelt så mycket om vi köpte av hantverkaren. Samma gällde vägguttag och elprylar av märket var Schneider. Samma märke så jag förmodar att det inte var bättre kvalitet, men de var ca 60% dyrare.

För min del hade varit bättre att betala högre timpris på arbetet och sen se en resonabel summa för materialet. Helst lite billigare än jag själv hade kunnat köpa. Körersättning en gång och att hantverkaren hade jobbat hela dagen istället för 3 dagar gånger ett par timmar varje dag.

Det är ju inga konstigheter egentligen. Hantverkaren kan oftast inte tacka nej till jobb och då tackar man ja till flera jobb samtidigt. Detta gör att man åker fram o tillbaka mellan jobben. Detta är inget nytt, utan har funnits “i alla tider”. Att dom ska hämta prylar o eller liknande, är som du säger bara ett svepskäl (oftast, men inte alltid). Vad gäller prylarna dom köper, så har dom flesta hantverkare även mycket bra rabatt på prylarna och det gör att deras avans är mycket större än du tror. Finns väl nästan ingen hantverkare som installerar något som du själv har köpt…

Satt och tjuvlyssnade på två snickare på Max i Åre när dom pratade timpris i olika städer. I Göteborg var tydligen priserna så låga att man fakturerade 1,5 timme i timmen. Så kan man ju lösa det.

Exakt så. Ineffektivitet kostar pengar. Resultatet av dålig planering får kunden betala.
Åk in till valfri grossist så förstår man att det kostar på. Hela företag kan ju sitta och fika på Ahlsell istället för att utföra jobb hos kunder.
Hämta delar som kunden får betala brutalt mycket för i slutändan mot inköpspriset, samt i många fall alldeles för dyra timpriser tillägg för bil osv.
Tyvärr lever dock många kvar i tron att dom kan ta ut vad som helst.
Ett branschproblem som kommer ifatt förr eller senare, som byggts upp under många år.
Dessa problem har jag fått jobba väldigt nära under ett antal år när jag jobbade med inköp och upphandlingar.

Man kan snabbt bli “trött” på hantverkare eller byggare etc. :sweat_smile:
Senaste grävjobbet hos mig höll jag på att bli tokig.

-Ett par företag hörde aldrig av sig.
-Någon sa att det var ett för litet jobb och de var inte intresserade.
-En svarade med att han kommer förbi för att ta en titt, men han dök inte upp vid avtalad tid. Jag hörde av mig och han dök inte upp vid nästa datum vi kom överens om heller.
-En kom hit och kollade och sa att han ville ha 75k för jobbet. Jag sa nej.
-Nästa som kom hit gjorde jobbet för 13k.

Jobbet tog under tre timmar. Två killar plus en grävmaskin.

1 gillning

:point_up: Detta. Jag hade älskat det här OCH betalat lite extra. :heart:

Man tror att pris är det första som folk värderar på, men det är ofta en faktor som kommer 5-6 steg ner på skalan i förhållande till relation, kvalitet, tillgänglighet, hålla sitt ord etc. Bara att komma i tid, städa efter sig och svara i telefon när man ringer är så sjukt underskattat.

Yes. Exakt så. Vet att Victor som driver bolaget hänger i forumet ibland. Tycker han förtjänar lite reklam, se också hur hans bolag har växt på 5 år av att bara göra bra saker…

7 gillningar

Klart du måste ha påslag på materialet annars kommer du gå i konkurs. Finns inga möjligheter att du täcker alla kostnader med den timpengen bara. Du får sätta dig och göra en kalkyl på alla kostnader först, tror du missat en hel del.

Håller med om att företag som sköter sig och har bättre service än genomsnittet också ska kunna ta betalt för det då det faktiskt kostar mer tid att sköta sig. Som kunden inte ser eller kan tänka sig att betala 1h planering på fakturan.
Inom EL och VVS krävs det enormt mycket planering då vi kan vara på uppemot 6 ställen per dag per installatör med mycket småjobb. Dom flesta vill inte ha mitt jobb när dom ser all min planering och alla samtal för att lyckas så alla kunder blir nöjda. Men det är det som gör att vi är omtyckta och beställer mer jobb.

2 gillningar

Där är det nog läge att tänka om. Det som är viktigt är ett lämpligt avtal.
Ta med fördel ett standardavtal. Du ska inte sälja materialet netto, utan då är det bättre att kunden köper in det.
Du har ju ett garantiåtagande på jobbet, och om kunden köper in materialet är det bara på ditt arbete och ej på materialet.

Inte lätt för elektriker om de ska lägga på lite marginal på vissa elprylar.
Skulle ha Schneider elprylar från Ahlsell (företagskonto med rabatt), men de var billigare på Bauhaus.
Som kund till en elektriker skulle man bli vansinnig om de köpt från Ahlsell och lagt på en häftig marginal på det :rofl:

Håller med! Tyvärr är det så det ser ut nu. Företagen har inte billigare inköp än privatpersoner.
Du kan ju dock styra inköpen hos mindre entreprenörer. Att dom ska köpa på exempelvis malmbergs, jula eller liknande.
Sedan komma överens om entreprenörsarvode på nettopriserna.
Dom är ju luriga, och vill ju köpa hos typ Ahlsell då tjänar dom ju mera pengar på entreprenörsarvodet. Ju dyrare inköp desto mer förtjänst.
Många hävdar ju också att det är annan kvalitet, mer svårjobbat osv. Det är naturligtvis rena lögner.
En elko kopplingsdosa är exakt samma dosa oavsett om den är köpt på Ahlsell eller Jula eller elgrossisten.

El, vvs framförallt har ju en tendens att ha helt egna prislistor med rena ockerpriser. Materiel som dom fått över samt tagit betalt för från tidigare kunder och som ligger i bilen säljs ju flera gånger om.

En rörböj för runt 30:- blir utan problem 130:- ut till kund.

1 gillning