Det beror vilken typ av tjänst, man betalar kanske mer per timme för EL / VVS än att sätta upp en innervägg.
Ett tips är att hitta rätt målgrupp och fokusera på ett koncept man följer. Många kunder betalar gärna lite mer om dom vet att det blir bra och att dom slipper problem. Så gör man bra jobb så kan man ta mer betalt än om man inte har någon anknytning till kunden. Jag vet inte hur nöjda kunder ni har men en bra sak är att använda till ex. Reco för omdömen. Gällande att kunden köper material skulle jag inte accpetera det. Har gått med på det, så kommer ett montagelag ut och jobbar så har kunden räknat fel på antal / längder. Eller så köper dom inte rätt saker och det skapar badwill.
Bättre att ni står för både material och arbete och ni tar ansvar för hela jobbet. För om det blir ett problem kan kunden tycka att det beror på er installation men det i själva verket handlar om mateiralet kunden köpt som behöver reklameras. Sen behöver ni kanske inte ta Ahsellpriser till kund, ge dom samma pris som på nätet +10% för att ni köper in och lämnar garanti, var helt öppet mot kunden gällande detta, dom kommer förstå.
Fundera även på fasta priser mot kund, då kan ni lägga på 20% på arbetet mot hur länge ni tror det tar som en slags försäkring. Kunderna köper detta rakt av då dom i gengäld för en försäkring gällande priset.
Sista är att inte konkurrera på pris, man hamnar bara hos fel kunder och det är lätt att kunden blir missnöjd. Konkurrera istället på snabba återkopplingar, fantastisk serivce, fläckfria jobb, kom exakt i tid, samt återkoppla, återkoppla, återkoppla. Var ärlig, transparent, skiv julkort till era kunder även om dom bara köpte något för 3000:- gärna kanske med en personlig touch gällande deras hus typ "Hej Stefan, tack för förtroende vi fick av dig gällande byte av din blandare. Hoppas renoveringen av köket gått bra, ha trevlig vinter, om du har frågor gällande VVS allt mellan himmel och jord finns jag på 070-xxxxxxxx) Finns mycket man kan göra, men skapa ett värde.
Jag lovar det blir ringar på vattnet, om ni jobbar så i 10 år kommer ni bara växa och växa. Jag började själv inom “bygg” för 13 år sen. Jag omsatte då 3 miljoner mitt första år, idag omsätter jag 24 miljoner och folk ringer direkt till mig för att få hjälp av mig och mina byggare. Jag är också stenhård med just byggarna och sätter ramar om hur det ska fungera att man alltid ska vara ärlig, återkoppla, kunna erkänna om man gjort något fel sen stora krav på utförande.
Sorry om detta blev lite OT men jag lovar dig att om du jobbar mot konsument är priset bara en faktor i mycket annat. Lycka till med affärerna.
PS. On topic 714:- inkl. moms tar vi om det är timpris men 99% av det vi säljer är fast pris.