Det var innan Covid, Ahlsell har slutat med fika på fredagar nu så nu måste vi jobba istället. Jävla skitvirus!
Skämt åsido, jag är en hantverkare och försökte då tajma inköpen till fredagar men det gick inte alltid men gott var det när det passade. Ska tillägga att jag jobbar inte mot privatpersoner och vi har mycket fastprisjobb så det drabbade väl inte direkt någon att jag tog en macka där.
Lägg ändå på 5-10% ”hanteringskostnad” för materialet, men gör det transparent!
Har använt flera hantverkare som gjort så. Då bifogar de bara en kopia på inköpsfakturan (köptes in/märktes separat för varje kund) och sen läggs påslaget in på kundfakturan.
Tycker som kund att det är en bra och tydlig modell. Det var då sällan jag själv kunde köpa materialet billigare/smidigare och det blev ”rätt grejor” som hantverkaren ville jobba med.
Drar igång en renovering och haft mkt hantverkskontakter. Nästan alla är trevliga och lättsamma. Tyvärr rätt tydligt att det har varit goda år med mkt gratislån från banken för byggprojekt.
Det kommer bli tufft för många i byggbranschen framöver. För kunderna däremot behöver det inte bara vara dåligt. Tvärtom kanske?
Snacket i tråden om högre timersättning för att man sköter sitt jobb. Vad säger det? Bristande konkurrens och en överhettad marknad.
Pris är en viktig parameter för alla tjänster och produkter. Så är det bara. Knepet är ju att kombinera attraktivt, rimligt pris med kvalitet. Två undersköterskor borde kunna ha ett schysst badrum utan att äta blodpudding i två år.
En rätt absurd grej är priset på solceller. Enorma påslag på material. Om pengarna hamnar i grossistens ficka eller installatörens vet inte jag. Exakt samma paneler från en tysk grossist ligger lätt 40 til 60 papp lägre. Samma paneler, från samma fabrik, leverans inom 5 dagar. Det är inte seriöst. Tänk Klondyke. Vilda västern.
Däremot är installation sv solceller värt att betala för. Om den görs rätt. Enl branschen är 80% av installationerna felaktiga.(Elinstallatören, kvalitetsingenjör)
Vi får riva kåken och köpa en fint tält. Utan solceller, med spritkök🤣