Fråga om kinaimport - är det värt besväret?

Jag skulle precis trycka på köp-knappen men kom på att jag borde kolla med forumet först: Jag planerar att köpa en aluminiumpergola från Kina. Jag har diskuterat fram och tillbaka med den kinesiska producenten och tror att jag hittat exakt den lösning som jag behöver. Priset känns rätt, och produkten skickas med båtfrakt till Svensk hamn. So far so good… Tanken är att jag ska ta hand om godset direkt från hamn. Ca 200 kg/ kollistorlek ca 400x100x50cm
Det jag undrar över är om det är så smart att själv ta hand om tulldeklaration och hämtning i hamn? Är det krångligt? hur går det till?
Finns det någon som gjort egen import själv? Vill jag gärna veta om någon skulle vilja avråda mig.

1 gillning

Tjena. Jag jobbade med export från Kina och jo det kan ju vara värt det. Du kommer tvingas betala en firma i Sverige lösa allt praktiskt som att ta ut den ur kontainern och även moms och ja tull går (Har inte haft någon kund som gjort det) kanske? Men du får räkna att det blir en 5000 kr extra för allt, och det var tio år sedan jag jobbade med sådant. Så priserna är nog ändrade från min tid. Sedan finns det ju ingen reklamation att prata om bara så att du vet. Jag hade inte köpt en pergola på distans. Man vet ju inte vad man får i slutändan i kvalitet

2 gillningar

Varför krångla till det när IKEA och alla byggvaruhus har liknade? Där man kan klämma, känna och skaka?

Det känns som ett litet paket för 200kg aluminium också?

1 gillning

Ja och glöm inte att momsen åker på med 25% också.

2 gillningar

OK, hmm, bra input där. Momsen har jag räknat med, men inte med hamnarbetet. Jag har fått ett pris på 150000 från Svensk leverantör, men de kunde inte anpassa exakt efter mina ritningar. Kineserna kunde leverera efter mina mått för 73000 (ink moms.) Jag tyckte att det vägde för, men nu börjar jag tveka. Tack för input!

1 gillning

Hej,
Jag jobbar idag med transporter och införtullningar för ett bolag där vi bland annat hjälper en av våra kunder med import av växthus bestående av aliminium.

Det du bör ha i åtanke är hur du köper godset. Dvs vilket leveransvilkor gäller, det avgör vilka kostnader du blir skyldig att betala i sverige utöver tull och moms. Det är väldigt lätt att bli “lurad” på fraktkostnader från kina då de kan köpa en billig frakt från sitt håll där kostnaderna tas ut på mottagaren här. Vilket kan generera i en överraskningsfaktura man inte är beredd på.

Om du köper från kina bör också kontrollera fakturan med tullverket för att få hjälp att avgöra vilken “typ av vara” som du importerar. Alltså hur den skall tullas in. Det är ditt ansvar som importör att ta reda på detta och andra förutsättningar oavsett om du låter någon hjälpa dig med det praktiska.

Exempelvis: aliminium profiler ligger på 7.5% tull + 25% moms. Monteringsfärdiga byggnader: 2.7% tull +25% moms. Det är troligt att ditt paket består av flera olika produktyper som tullas in på olika avgifter.

Som tidigare nämnt kan det vara bra att anlita någon som hjälper dig med förtullningsarbete, då du som privatperson inte har någon tullkredit vilket gör att du måste betala detta innan du kan hämta ut godset från terminal.

Vid fördröjning av uthämtande av gods uppstår teminalhyra. Som troligtvis också måste betalas i förhand om du som privatperson skall hantera ärendet själv. Då du inte har kredit hos terminalen.

Det är såklart möjligt att göra allt själv och gå till en tullexpedition ta med utlåtandet från tullverket om typ av varor, få godset klarerat och betala på plats. För att sedan åka och hämta godset. För det är ändå du som har alla risker och du kapar en mellanhand.

Men som nämnt ovan. Är något fel på produkten kommer det bli svårare att göra en reklamation. Så jag skulle ändå rekommendera att köpa från svenskt bolag när de gäller de summorna. Trots det lite dyrare priset för det är iaf ett garanterat pris. Det andra kan bli hur dyrt som helst.

Ber om ursäkt för långt inlägg. Men jag brinner för transporter och tull, så det är lätt att dra iväg :slight_smile:

10 gillningar

Om vi börjar från början, känner du dig trygg med att du får vad du förväntar dig från denna producent?

Har du handlat andra, kanske mindre grejer från Kina förut?

Jag har alltid fått bra grejer, men aldrig köpt saker som är för bra för att vara sant.

Har däremot hört riktigt märkliga historier från vänner som beställt till sina företag. Allt från x antal kartonger med bara högerskor, till plagg där dom krympte storleken vid prutning för att matcha materialkostnaden.

Varför inte bygga en Pergola själv, gjorde en förra sommaren och är väldigt nöjd med resultat.

Och har det inte gått lite väl långt om kineser skall göra allt som t.ex nya Slussenbron, borde vi inte kunna upprätthålla en högre självförsörningsgrad ?

1 gillning

Jag har erfarenhet av olika aluminium pergola eftersom jag arbetar med såna produkter. Det är ingen enkel produkt att installera utan erfarenhet och motorer bör vara byggda för svenskt klimat. Virgin aluminium skall det vara fär att undvika rost etc.

Hör gärna av dig med ett meddelande så kan jag förklara mer i detalj.

1 gillning

Tack, nja, jag älskar att ta risker bara. Jag förhandlade inte om ett pris, jag bad istället om den bästa kvalitet som de kunde leverera. (Vilket ju iofs inte säger särskilt mycket.)

1 gillning

Stort, stort tack! Låter lurigt det där med egenimport - jag beställde istället från en lokal leverantör nyss :-). Jag hinner helt enkelt inte med problem som EVENTUELLT kan uppstå.

1 gillning

Tack för att jag fick ett sitta här och le lite när jag läste ditt inlägg. Jag slutar inte bli imponerad av all den kompetens som finns i forumet. :heart:

1 gillning

@batti - du vet att vi har en regel i forumet att man inte får posta en sådanhär tråd utan att sedan visa upp slutresultatet i bild. :rofl:

1 gillning

“Tar man med godis till skolan så måste man bjuda alla i klassen!”

2 gillningar