Är Temu vettigt?

Ca 70% av det vi köpt har varit rent skräp.
Det som varit ok/bra har varit exakt samma varor som finns på amazon men som också finns på temu för ett lägre pris.
Det är våra erfarenheter. Kanske köpt 40 varor därifrån, billiga grejjor bara.

Det går inte att individuellt konsumera sig till en bättre värld. Men jag håller med dig, det känns inte bra att handla i sådana butiker.

Annars instämmer jag med andra i tråden angående mobilladdare och liknande; de är förvånansvärt komplexa manicker nuförtiden och hanterar förvånansvärt mycket ström. Det har varit en del elsäkerhetsproblem på tapeten med såna på senare år. Farsan köpte nån billig dosa med 3 USB-portar som blev så varm att man man brände sig på höljet medan den laddade. Rekommenderar att man väljer pålitligare säljare för sådan utrustning.

3 gillningar

Det kan inte stämma generellt. Att få ihop vardaglivet utan att köpa nån produkt made in China är svårt. Så svårt att det tror inte jag på att du lyckats med.

Men men, vad som är möjligt och omöjligt är så luddigt att det betyder just ingenting

3 gillningar

Vad är det som inte kan stämma generellt påstår du?
Att jag undviker köpa kinesiska saker i möjligaste mån?

Om valet står mellan en bil som heter BMW och Dong Peng så tar jag BMWn.

Om valet står mellan en Huwei eller en IPhone tar jag en IPhone.

I valet mellan China Air och ett annat bolag väljer jag det andra. Om bara China Air flyger till destinationen väljer jag China Air.

Det är i möjligaste mån för mig. Fortfarande något du funderar på?

Och ja, jag är fullt medveten om att en del ingående komponenter ändå kan tillverkas och/eller monteras där.

Temu och wish har jag aldrig handlat från

5 gillningar

Skillnaden mellan varor som innehåller gifter och otillåtna mängder tungmetaller eller är osäkra på annat sätt och säljs av Temu, Wish och liknande å ena sidan och Clas O, Kjell & Co eller Dollarstore och liknande är att i de svenska butikerna gör svenska myndigheter kontroller av att varorna uppfyller bl a EU-regelverk och delar ut vite vid brott mot regelverket och tvingar säljaren att dra tillbaka resten av partiet. Detta hände nyligen på Dollarstore ; vite på flera hundratusen kronor och säljstopp på varor med för höga halter gifter/tungmetaller. Den kontrollen existerar inte på varor som säljs av Temu ,Wish och liknande ställen !

1 gillning

På Clas Ohlson finns en viss kontroll av hur saker fungerar. Jag litar på Clas Ohlson som företag när det gäller de bitarna. Det är ingen garanti för att allting är bra men de har iallafall en vettig hantering. På Kjell & co. är en väldigt stor del av varorna exakt samma som du köper från Kina. De har ofta inte ens en avvikande förpackning. Ska man vara optimistisk kan man alltså tänka att det faktum att varorna säljs där innebär att de är kollade och ok att köpa, i valfri butik.Dollarstore är jag inte bekant med.

Frågan om gifter är inte begränsad till prylbutiker utan gälller även t.ex. kläder. Kontroller har gjorts som visade på alldeles för höga halter av allt möjligt. Detta gällde inte vara någon specifik butik utan verkar gälla över hela linjen.

Du har helt rätt i att otillåtna kemikalier är alltför vanligt i kläder också! Jag har själv gjort misstaget att ta på mig en ny arbetsskjorta utan att tvätta den först. När det var dags att gå hem från jobbet var mina armar röda och kliade som 17, jag var tacksam att jag hade en T-shirt under skjortan! Vänner som jobbar i klädbutiker i Sverige berättar att ibland är kartongerna med kläder fulla av kemikalier (antimögelmedel och insektsmedel…?) och måste “vädras” innan de kan tas ut i butiken. Men återigen, myndigheterna i Sverige gör stickprovskontroller på leveranser och kan stoppa leveranser, döma ut vite och det blir lättare som konsument att reklamera varorna köpta i Sverige av svenska företag till skillnad från de varor som köps från Temu, Wish och liknande där det inte finns någon kontroll eller möjlighet att stoppa varor med för höga halter av förbjudna ämnen.

Min bild är fortfarande att ”lågprisvaror” mer generellt har en del olika risker. Om du köper dem på loppis, i någon billig butik eller på Temu är inte den centrala frågan. Vill man undvika alla risker bör man hålla sig till välkända varumärken eller välja typ Clas Ohlson som ändå verkar ha ambitionen att göra saker ordentligt.

Dito. Försöker också undvika Made in China. Jag vill värna den fria världen (hej Nato) och försöker därför välja exempelvis Belkin, Google och Samsung framför alla Kina-diton. Men då Kina är världens fabrik har man emellanåt inget val, tyvärr, än krypa till korset/Kina/Xi.

1 gillning

Köpte lite ficklampor och småkrafs . Det som på bilderna ser ut som en ficklampa som kan agera som en batong var i verkligheten 7cm lång och så plastig att jag inte hade köpt den för 20kr på kjell.

1 gillning

För de flesta känns det förmodligen bättre om man köper exakt samma vara från en svensk återförsäljare till ett mycket högre pris.

Temu och wish är ren skit om man jämför med Aliexpress.

Samma varor till högre pris och oseriösa annonser och produktbeskrivningar. Tänker aldrig någonsin handla på wish eller temu. Handlar en hel del på aliexpress.

Samma saker säljs sedan i svenska butiker. En del vill då hävda att beställa från Kina är miljövidrigt men faktum är att varan kommer därifrån oavsett. Om man räknar på vad ett litet paket från Kina till din dörr släpper ut så är det i storleksgraden att en bilresa till närmsta butik och hem med varan därifrån.

Det kan alltså vara mer relevant hur postnord kör varan från närmaste postcentral till din brevlåda än vilket land och avstånd produkten kommer ifrån från början. Minns att jag räknade ut detta en gång med diverse källor. Kanske kan skramla fram om någon orkar ifrågasätta mig.

Man kan ju välja att handla saker som håller, och allra helst från närheten.

Morsan köper ett par vinterskor för 400-500kr om året. Jag brukar skälla på henne och säga åt henne att köpa kvalitet, men 1500-2000kr är ju såå mycket för ett par skor som håller 10 år.

Edit:
Och nu kommer snart någon och klagar på mig som köper skit för 1500-2000kr som bara håller 10 år när det finns skor som håller hela livet.

2 gillningar

Jag har inget problem med att väga år mot kostnad, men jag anser man borde väga kilometer mot kostnad. Frågan är hur många kilometer ett par skor håller, det är vad som är viktigast.

Eftersom du framhåller år istället för kilometer, så viktar jag din recension lite lägre.

Inte fan vet jag, ungefär 10 gånger så många kilometer som billiga alternativ.

Men Aliexpress har väl de där avgifterna på 75 kr per paket plus moms, eller har de löst det? Om de finns kvar - vad är det du typiskt sett beställer från Aliexpress som gör det hela rimligt?

Tror inte det.
Men jag väntar just nu på mitt första paket från AE så vi får se, :slight_smile:

Jag skulle själv normalt inte betala 1500-2000 kr för ett par skor. Däremot skulle jag alla gånger köpa skorna som har den prislappen, bara vänta in någon rea. Ett annat alternativ är att köpa skor på Sellpy för kanske 100 kr. Det brukar inte vara något fel på dem. Jag väljer så klart skor av hygglig kvalitet även där.

I båda exemplen ovan blir konsekvensen att jag inte med säkerhet får just den där modellen i just den där färgen. På Sellpy får man räkna med att märket inte är så välkänt. Vill man ändå ha reko kvalitet blir det ofta skor inköpta utomlands.

Skor från Temu, Wish eller Aliexpress skulle jag över huvud taget inte köpa. Kläder och skor på de där sajterna brukar vara rejält dåliga. Någon gång har vi provat att köpa billig merchandise, alltså typ tröjor med något popbands bild på som popbandet inte fått ersättning för. De har dock hållit väldigt dåligt så det är inget jag kan rekommendera.

Det är löst hos dem också.

Aha, Aliexpress har alltså ”svenska priser” inklusive moms. Det var ju intressant i så fall. Då framstår det för mig som mer oklart vad man ska ha Wish och Temu till.

Aliexpress tyckte jag tidigare i huvudsak var bra. De hade så klart vissa segment dominerade av fejkvaror eller riskabla saker men också en hel del normala saker. Sladdar och liknande tekniska småprylar var det enskilt bästa segmentet.

Både Wish och Temu är, till skillnad från Aliexpress, väldigt hårt marknadsförda. De försöker på alla sätt trycka på ”shoppingnerven” och övertyga oss om att vi behöver all världens krafs. Jag var själv nära att trilla dit men stängde webfönstret i tid. Istället startade jag den här tråden. De varor som Temu erbjöd mig ”gratis” var med all säkerhet inte särskilt bra eller vettiga alls.