Fakturera tjänster utförda utomlands

Hej,

Jag är ny till företagande och har lite funderingar kring hur det funkar när man köper tjänster från företag/frilansare utomlands.

Mer specifikt kommer vi att outsourca vissa IT-relaterade tjänster till andra länder, främst inom EU. Vi tänker främst på frilansare och i andra hand på företag.

Jag undrar om någon annan här på forumet har erfarenhet av att köpa tjänster utanför Sverige, och vad man behöver tänka på bokföringsmässigt i sådana fall?

Tacksam!

Jag är inte expert på ämnet men när jag i jobbet hanterat sådana frågor har omvänd momsskyldighet blivit aktuellt. Några fall jag konkret hanterade där och då handlade om köp av tjänster utförda av frilansare bosatta i andra EU-länder. Själva förfarandet var inte svårt att hantera men det är bra att reda ut vad som ska gälla.

1 gillning

Det kan vara lite skillnad beroende på om det är inom eller utanför EU. Vanligtvis gäller att säljaren inte tar ut någon moms, men du måste redovisa svensk moms (omvänd skatteskyldighet).

Köp från EU: Inköp inom EU | Skatteverket

Köp utanför EU: Inköp från länder utanför EU | Skatteverket

Omvänd skatteskyldighet:

1 gillning

Omvänd momsskyldighet gäller i de flesta fallen. Lägger du till leverantör med land i ditt bokföringsprogram borde det här skötas per automatik. Köper du tjänster från större bolag så kan de ibland bli lite mer klurigt. Amazon Web Services exempelvis fakturerar från Luxemburg (avsändaren på fakturan) men har en svensk filial. Lätt att missa att det därmed inte är omvänd momsskyldighet som gäller där.

Hade en faktura häromåret (var det från Apple?) där det inte framgick någonstans att de hade en svensk filial. Upptäckte det via ett bokföringsforum där fler undrade hur de skulle hantera momsen.

1 gillning