Konsultarbete i Sverige

Hej alla kloka människor på forumet.
Jag är bosatt utomlands och behöver era råd.
Jag är utskriven i Sverige men vill jobba öppna ett bolag och öppna som konsult för mina kunder met ett svenskt bolag. Är det möjligt? Eller måste jag använda mitt utlands bolag för att fakturera mina kunder?

3 gillningar

Jag tror du borde prata med Skatteverket i första hand.

En variant som kan vara värd att titta på är ”omvänd momsskyldighet”. Jag har erfarenhet av det som ”betalare”. Vi anlitade en konsult från ett annat EU-land och fick då som köpare betala in momsen. Det var en extra hantering men det fungerade. Själva den grejen är extra vanlig inom byggbranschen men var även tillämplig just för konsulttjänster.

Du behöver även kontrollera om du blir skattskyldig i Sverige om du gör det, viss risk att du anses ha väsentlig anknytning till Sverige.

1 gillning

Kan ha fel, men tror att den som är huvudman måste vara skriven i Sverige.
Möjligt det går att få undantag pga EU regler.

2 gillningar

Så är det. När vi flyttade ut var vi tvungna att skriva in en släkting i bolaget. Inom EU.

1 gillning

Svårt skulle jag säga. Svenskt bolag AB kräver att någon är skriven i Sverige. Bolaget skattas i Sverige.

Du är eller blir sannolikt betraktas som obegränsat skattskyldig i Sverige men det löser sig oftast via så kallade dubbelbeskattningsavtal (man deklarerar i Sverige och yrkar att undantas från svensk skatt då den beskattas i det landet man jobbar, utför arbetet).

Kontentan är alltså att du ska skatta för inkomsten i det landet du bor, eftersom man yrkat det ovan. Hur Skatteverket i det landet du bor ställer sig till detta vet man såklart inte.

Svårt att ducka inkomstskatt eftersom SKV delar uppgifter till många olika länder.

Jag hade nog undersökt om du kan hitta en lösning med något fakturerings bolag typ frilans finans etc. Kostar 5-6% av faktureringen men då sköter de admin så du inte äts upp av det.

Alternativt om du hittar ett bolag med liknande affärer i Sverige som anställer dig lokalt. Så löste jag det :grinning:

Sen kan du alltid undersöka andra möjligheter i landet du bor. Kanske de har speciella regler för distansarbete mot annat land.

Mitt fall är att jag jobbar själv utomlands och vill starta en enskildfirma eller AB i sverige så att jag kan fakturera kunderna. Det är inte bra om man fakturerar med utländsk företag

1 gillning

Detta är din andra tråd med samma fråga och du har fått samma svar två gånger. Är du osäker kan Skatteverket svara på om det är möjligt och hur det går till. Kontakta dem.

2 gillningar

Det är svenskt AB jag skrev utifrån :grinning:

1 gillning

Tack för tipset jag förstod det haha🙂

1 gillning

Du har för bra minne jag minns inte att jag har dkrivit en sådan tråd innan. Förlåt för besväret🙂