Jag har bott i Sverige i några år, men min svenska är inte perfekt. Så, ursäkta för misstagen och snälla svara på svenska.
Jag kommer snart att bli oberoende IT-konsult och kommer att fakturera 140k månadsvis i snitt efter mäklarprovision. På grund av 3:12-regeln kan man inte ta ut mycket pengar från företagets konto utan att betala höga skatter. Vad händer om detta scenario inträffar:
Jag startar ett företag i Estland. Jag får 140k till det här företaget.
Sedan fakturerar jag mitt estniska företag från mitt svenska företag som 70k för mina löner och kostnader.
Mitt svenska företag kommer att jämna ut sig, så inte mycket vinst här. Men 70k blir vinst i Estland. Företaget i Estland blir mitt eget mäklarföretag.
Om ett år kommer det att finnas 840k på konto. (70k x 12 månader). Sedan tar jag ut dessa 840k med %20 skatt och överför till mitt svenska konto.
Sverige och Estland har dubbelbeskattningsavtal. Det betyder att om du betalar skatt i något av länderna kommer du inte att beskattas igen i det andra landet. Pengar kommer att finnas inom EU och enligt regler.
Det verkar ganska lagligt för mig. Det är ganska teoretiskt men undrar om det skulle fungera. Är det någon som har någon kommentar till det?
Jag är inte jätteinsatt i hur det fungerar med offshore bolag på detta viset, men i och med att det handlar om planerat skattefusk så kan skatteverket ha åsikter på detta! Särskilt då du tänker flytta all vinst från Estland till Sverige efter att ha skattat på pengarna i Estland.
Jag hade varit väldigt försiktig med ett sånt här upplägg! Om du nu vill göra såhär så skulle jag råda dig att kontakta skatteverket och fråga om det är ok!
Jag vet att större bolag och koncerner gör såhär, vet inte riktigt hur dom kommer runt det dock. Men när det handlar om enskilt ägda AB på detta viset tror jag det är “svårare” att göra det lagligt.
Jag ska betala skatt i Sverige för löneuttag. Däremot kommer jag att betala skatt i Estland för vinstuttaget. Jag kanske inte tar med mig pengar till Sverige alls. Undrar bara om jag kan ta med den i framtiden om jag vill.
Hmm, som jag förstår, om jag inte tar med mig pengarna till Sverige så verkar det okej. Tar jag med mig pengarna till Sverige ser det ut som skattefusk. Särskilt om det sker systematiskt.
Jag vet inte exakt vad lagen säger så bäst är såklart att höra med Skatteverket. Med största sannolikhet lär väl Skatteverket mena på att bolaget ska betala skatt i Sverige om du endast har svenska kunder och endast har en anställd som dessutom är skriven i Sverige)
Jag förstår att jag måste kontakta Skatteverket innan jag vidtar någon åtgärd.
Tack för svar @Pelle_Paltnacke!
Kan du dela med dig av denna sida som säger
företaget ska betala skatt i Sverige om du bara har svenska kunder och bara har en anställd som också är registrerad i Sverige.
Hur hittar man denna information?
Jag planerar att fakturera mer än ett företag i olika länder i framtiden. Jag är mjukvaruutvecklare och jobba full digital. Så det ser ut som att det kan vara okej för mitt fall.
Ring Skatteverket och hör. Har svårt att tro att de skulle köpa din förklaring. Det är ju helt uppenbart att det är skatteplanering . Om det var såhär enkelt att komma undan bolagsskatt i Sverige skulle nog fler göra såhär
Mitt tips till dig är att inte bli girig och försöka ‘lura’ systemet Det kommer bli enklare för dig i slutändan
Det är ju ganska många företag i större storlek som gör såhär, det är inget ovanligt alls att stora koncerner flyttar vinster till skatteparadis. Hur dom kommer undan med det är en annan sak dock.
Men är man ensam i ett AB och bara har en omsättning på 1.5 milj/år så är det ju knappt värt besväret att försöka fuska undan lite skatt.
I think I can’t express myself clearly because of language barrier, so will write English. I hope it is acceptable in the forum.
First of all, sorry if things seem scam and fraudy. I will not do any action that is risky or illegal. I tried to create scenarios and get limits. I am trying to understand the system in Sweden and I highly appreciate your help here.
I apparently used wrong words for expressing myself. Estonia and Sweden has almost same level of corporate tax, 20% and 20.6% respectively. So, apparently I did not mean corporate tax for avoiding high tax.
What I mean is called 3:12 rule as I learned recently and many people already talked about this in the forum. There is a topic here that someone has 60 million kroner in company. Many people suggested him to move his company to abroad to escape from 3:12 rule.
So, I do not want any advice regarding setting up any company abroad and invoice a Swedish company. I need to talk to Skatteverket for this. I understand it. However, if you would explain a situation here to me, I would understand the mindset better. Apparently, I do not know and want to learn.
Why talking about moving a company abroad to escape 3:12 rule does not seem fraud to people? This way, one can escape from a lot of tax. Yet, it looks very normal.